۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲

رئیس کل دادگستری گلستان:

ریزگردها گلستان را تهدید می کند

ریزگردها گلستان را تهدید می کند

گرگان- رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه 55 درصد مساحت استان بیابانی است، گفت: ریزگردها گلستان را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی هاشمیان صبح پنج شنبه در اولین همایش ملی حقوق سبز درباره بر چالش های زیست محیطی مناطق شمال کشور اظهار کرد: سازمان بسیج حقوق دانان از میان مسائل و مشکلات متعدد در کشور بیشتر به محیط زیست و چالش های محیط زیستی استان های شمالی توجه داشته است.

وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف این است که جامعه را نسبت به چالش های زیست محیطی حساس کنیم.

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: در دهه های اخیر و سال های گذشته آنچه بر سر محیز زیست و منابع طبیعی ما آمده، تنفس محیط زیست و جامعه را مختل کرده است.

وی به دلایل این امر هم اشاره و اضافه کرد: ناکارامدی در مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ما را به این نقطه رسانده است.

هاشمیان تصریح کرد: در گلستان شاید به لحاظ نام و قرار گرفتن در نقطه جعرافیایی بگوییم استان مشکلات زیست محیطی کمتری دارد اما در همین استان 55 درصد مساحت بیابانی و کویری است و آن گونه که مسئولان گزارش داده اند ریزگردها از شمال و مرز ترکمنستان استان را تهدید می کند.

وی خاطرنشان کرد: خلیج گرگان که یک ظرفیت ملی است مخاطره جدی به آن وارد شده و در حال خشک شدن است.

رئیس کل دادگستری گلستان بیان کرد: این همایش برگزار شده تا مردم و مسئولان را حساس کنیم تا به این مسایل بپردازند و مردم را از درگیری با چالش های زیست محیطی نجات دهند.

وی افزود: این چالش ها به دلیل علمکرد مدیران تصمیم گیر، موافقت های غیر اصولی، کاهش زمین های کشاورزی، اعطای طرح های ناکارامد جنگلداری که اخیرا متوجه شده اند اصولی و علمی نبوده و برداشت از معادن کوهی ایجاد شده است.

هاشمیان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که به خوبی از سوی استاندار محترم و شورای تامین استان پیگیری و جلوی آن گرفته شد انتقال آب سرچشمه های زرین گل به سمنان بود که اکوسیستم منطقه را بهم ریخته است.

وی اصافه کرد: اجرای طرح خروج دام از جنگل، برداشت از کوه به ویژه نیلکوه که مجوز قانونی را هم دارد باعث تخریب جنگل و کوه در استان شده است.

هاشمیان تاکید کرد: خیلی از این معضلات حل شده اما بعضی از این چالش ها نیازمند تصمیم گیری ملی است و از اراده استان خارج است و باید حساسین ایجاد شود تا بیشتر به محیط زیست اهمیت داده شود.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: در ماه های اخیر آرایی از محاکم بدوی و تجدید نظر در حفظ محیط زیست صادر شده که بر این اساس شخصی که دست به تخریب جنگل می زند، باید همان زمین را نهالکاری و آبیاری کند.

هاشمیان افزود: به واقع این نهالکاری جایگزین حبس می شود و امیدواریم برگزاری همایش ملی حقوق سبز تاثیر زیادی در این بخش بگذارد.

کد خبر 3915232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha