۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۳۷

طبق نتایج انتخابات پارلمانی؛

رشد چشمگیر آرای ملی گرایان «شین فین» در ایرلند شمالی

رشد چشمگیر آرای ملی گرایان «شین فین» در ایرلند شمالی

نتایج انتخابات پارلمانی ایرلند شمالی از رشد قابل ملاحظه کرسی های حزب ملی گرای «شین فین» در مجلس این کشور خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی اِن اِن، نتایج انتخابات پارلمانی ایرلند شمالی نشان می دهد که حزب «اتحادیه دموکرات» این کشور- از احزاب طرفدار وحدت ایرلند شمالی و بریتانیا- همچنان اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارد.

اما نکته شایان توجه در این انتخابات، رشد چشمگیر تعداد کرسی های حزب «شین فین»- از احزاب ملی گرای ایرلند شمالی- در مجلس این کشور است.

نتایج انتخابات زودهنگام روز پنج شنبه نشان داد که حزب اتحادیه دموکرات ایرلند با کسب ۲۸ کرسی، تنها یک کرسی از حزب شین فین- با ۲۷ کرسی- پیش افتاده است و بدین ترتیب، احزاب طرفدار وحدت ایرلند شمالی و بریتانیا اکنون دیگر اکثریت کرسی ها را در اختیار ندارند.

«گری آدامز» رئیس جمهور ایرلند شمالی و از اعضای حزب شین فین با استقبال از نتایج انتخابات اظهار داشت: «رأی این حزب در انتخابات رأی به برابری، احترام و یکپارچگی در دولت بود. این یک رأی علیه برگزیت و یک رأی به [ایرلند] شمالی برای برخورداری از وضعیتی ویژه و معین در درون اتحادیه اروپا بود».  

گفتنی است که طبق توافق پیچیده تقسیم قدرت در ایرلند شمالی- که به عنوان بخشی از فرآیند صلح پایه گذاری شد- هر دولت جدید در این کشور باید بطور مشترک توسط احزاب ملی گرا و احزاب طرفدار وحدت ایرلند شمالی و بریتانیا- موسوم به احزاب اتحادیه- اداره شود.

بر اساس نتایج انتخابات اخیر، اکنون دو حزب «اتحادیه دموکرات» و «شین فین» به مذاکرات تقسیم قدرت برای تشکیل یک دولت جدید در «کاخ استورمونت» وارد خواهند شد.

چنانچه دو حزب مذکور ظرف سه هفته آینده نتوانند به توافقی فیمابین دست یابند، این قدرت تفویض شده ممکن است برای نخستین بار ظرف ده سال گذشته به پارلمان انگلستان در «وست مینستر» بازگردانده شود. 

لازم به ذکر است که تشکیل این مجمع و دولت ائتلافی ایرلند شمالی محصول یک فرآیند صلح طولانی و سخت است که در روزی موسوم به «جمعه نیک» به نتیجه رسید. این توافق سبب پایان یافتن دهه‌ها ستیز بین جمهوری خواهان و وحدت طلبان ایرلند شمالی شد.

کد خبر 3923378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha