۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۳۵

در همایش مروجین فرهنگ ایثار و شهادت صورت گرفت:

شهیدی: حفظ فرهنگ ایثار وظیفه ماست

شهیدی: حفظ فرهنگ ایثار وظیفه ماست

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش مروجان فرهنگ ایثار و شهادت بر حفظ این فرهنگ تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا، همایش ملی تقدیر از مروجین فرهنگ ایثار و شهادت عصر امروز دوشنبه ۱۶ اسفند با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه و معاون رئیس جمهور و بنیاد شهید و امور ایثارگران و سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی در تالار وحدت در تهران برگزار شد.

حجت الاسلام شهیدی در این مراسم  با اشاره به مناسبت ۲۲ اسفند روز شهید و شهدا گفت: ما از روزی که به بنیاد شهید آمدیم با رهنمودهایی که مقام معظم رهبری به ما دادند، تصمیم گرفتیم این روز هر چه بیشتر نزد مردم شناخته شود.

وی در ادامه با اشاره به آماری در رابطه با میزان شناخت مردم از این مناسبت در تقویم رسمی کشور افزود: بر اساس بررسی که ما انجام دادیم در سال ۹۱ حدود ۱.۶ از مردم نسبت به وجود این روز از تقویم شناخت داشتند. در سال ۹۲ و با فعالیت هایی که ما انجام دادیم این میزان به ۱۷ درصد، در سال ۹۳ به ۳۷ درصد و در سال ۹۴ به ۴۶ درصد رسید.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شهدا حق بزرگی به گردن ما دارند  به ارائه آماری از شهدا از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پرداخت و گفت: تا روز ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ که امام راحل دستور تاسیس بنیاد شهید را دادند، ۲ هزار و ۸۷۱ شهید تقدیم انقلاب شده بود البته به نظر می رسید این تعداد بیشتر باشد و حتی آمار بالایی از تعداد شهدا در میدان شهدا بیان می شد. ما بررسی کردیم و متوجه شدیم تعدادی از شهدا در این آمار نیامده اند چرا که خانواده هایشان ترس این را داشتند که اگر بگویند شهید شده اند، آنها را به صورت دسته جمعی دفن کنند کما اینکه تعدادی از شهدای آن زمان در خیابان خراسان دفن شده اند. به هر حال با این برآوردها به نظر می رسید که ما تا ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ بیش از ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به آمار شهدای ترور تصریح کرد: تروریست ها و منافقین حتی برای ترور خود امام(ره) هم نقشه کشیده بودند که البته کشف شد. آنها می خواستند از بالای منزل امام(ره) تونلی به سمت زیر خانه ۸۰ متری امام(ره) حفر کنند و این شخصیت بزرگ را هم از ما بگیرند. نقشه آنها در این مورد ناکام ماند اما بعدها بزرگانی مانند بهشتی، مفتح و دیگران را از ما گفتند. در مجموع ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۷ هزار شهید ترور دادیم و مجموع شهدایی که تاکنون مشخص شده است، حدود ۲۳۰ هزار شهید است که این مردم تقدیم انقلاب کرده اند.

رئیس بنیاد شهید همچنین با اشاره به آمار شهدای مدافع حرم گفت: ما الان هم برای حفظ حرم و حرمت عتبات عالیات چه در سوریه، چه در عراق و چه در سایر جاها، شهید می دهیم و تا به امروز بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ شهید مدافع حرم بر تعداد شهدای قبلی افزوده شده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای ما گران تمام شده است، گفت: اگر امروز رهبر ما با کلام قاطع در برابر دشمن حرف می زنند و رئیس جمهور هم با کلام قاطع در برابر افکار شیطانی در منطقه و فراتر از منطقه ایستاده استف اینها همه از برکت خون شهدا است. در چنین وضعیتی وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما این است که این فرهنگ را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر لزوم پاسداری از فرهنگ ایثار، فداکاری و شهادت اظهار داشت: فداکاری فقط این نیست که در جبهه باشیم همه ما می توانیم در همه جا فداکاری کنیم چرا که این فرهنگ مختص جبهه نیست و همان فرهنگ عاشورا و کربلا و امام حسین(ع) و اسلام و قران است و باید آن را حفظ کنیم.

حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه امروز هنرمندان ما، ورزشکاران ما و همه آحاد جامعه می توانند این فرهنگ را حفظ کنند و توسعه دهند خطاب به فرزندان شهدا خاطرنشان کرد: شما موظف هستید فرهنگی که پدرانتان به شما امانت داده اند، حفظ کنید و روز به روز آن را توسعه دهید. ما باید بتوانیم نام امام حسین(ع) ، شهدا، امام و ایثارگران را در کشور پاسداری کنیم چرا که ما مدیون خانواده شهدا هستیم.

بر اساس این گزارش پس از اتمام صحبت های معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران، تعدادی از اعضای خانواده های شهدا با اعتراض به عملکرد مسئولین نسبت به شهدا و خانواده های آنها به این صحبت ها واکنش نشان دادند.

«شهدا فراموش شده اند»، «خانواده شهدا گرفتارند»، «فرزندان شهدا بیکارند»، «خانواده های شهدا زجر می کشند»، « نام و یادی از شهدا باقی نمانده است»، «بیکاری فرزندان شهدا را آزار می دهد» و« به نام شهدا به کام مسئولین» از جمله عبارات اعتراضی بود که تعدادی از اعضای خانواده های شهدا با آنها حجت الاسلام شهیدی را مورد خطاب قرار دادند و خواستار رسیدگی جدی به وضعیت خودشان شدند.

در ادامه جمعی از همراه مسئولان بنیاد شهید، نامه ها و درخواست های فراوان آنها را که در نقاط مختلف تالار وحدت حضور داشتند جمع آوری کردند و رئیس بنیاد شهید نیز خود یکی از این نامه ها را از دست معترضین گرفت و قول رسیدگی به آنها را داد.

همچنین بر اساس این گزارش در پایان این برنامه از ۲۲ فرد مروج فرهنگ ایثار و شهادت تقدیر به عمل آمد که در میان آنها چهره هایی همچون حجت الاسلام محمود دعایی، محمد حسین مهدویان، همسرعلی امینی(یکی از شهدای حادثه پلاسکو)، محمدرحمان نظام اسلامی(مجری جانباز تلویزیون)، عبدالجبار کاکایی، سیدناصر حسینی پور(نویسنده پایی که جا ماند)، سیده زهرا حسینی(راوی کتاب «دا» که البته وی در سالن حضور نداشت)، محمدرضا بایرامی و مرتضی امیری اسفندقه حضور داشتند.

در این مراسم جمعی از اعضای خانواده های شهدا اعتراض خود را نسبت به بی توجهی مسئولین به آنها ابراز کردند.

کد خبر 3925227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha