۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۰۵

فعال اقتصادی کشور روسیه:

کشورهای غربی سرمایه گذاران روسی را از ایران می ترسانند

کشورهای غربی سرمایه گذاران روسی را از ایران می ترسانند

گرگان- فعال اقتصادی کشور روسیه گفت: کشورهای غربی از کوچک‌ترین مشکلات جمهوری اسلامی ایران داستان‌سرایی می‌کنند و مردم و سرمایه‌گذاران روسی را از ایران می‌ترسانند.

به گزارش خبرنگار مهر، رجب صفروف شامگاه دوشنبه در همایش ارائه راهکارهای تجارت با روسیه که با حضور فعالان اقتصادی در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از سفر به گلستان و ایران، شناسایی ظرفیت‌های بازرگانی گلستان و جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با توان اقتصادی گلستان بوده تا بتوانیم از این استان چهره مناسبی برای مردم کشور روسیه و کشورهای سی آی اس نمایش دهیم.

وی افزود: متأسفانه روابط اقتصادی ایران و روسیه در حد صفر بوده و این امر مایه تأسف است.

صفروف اظهار کرد: کشور روسیه در طول سال بین ۱۱۴ تا ۱۲۰ میلیارد دلار مواد کشاورزی از کشورهای مختلف خریداری می‌کند که سهم ایران از این آمار حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار بوده که این رقم نزدیک به صفر است.

صفروف گفت: کشورهای عربی به‌شدت از توسعه ایران هراس دارند و لابی‌های صهیونیستی اجازه نمی‌دهند ایران از ظرفت خود در منطقه استفاده کند و شرایط دوستی ایران روسیه فراهم شود.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی از کوچک‌ترین مشکلات جمهوری اسلامی ایران داستان‌سرایی می‌کنند و مردم و سرمایه‌گذاران روسی را از ایران می‌ترسانند به همین دلیل نه کشور روسیه و نه دنیا از جایگاه ایران در منطقه اطلاعی ندارد.

تاخیر پروژه های دولتی روسیه در ایران به دلیل دخالت غربی هاست

این فعال اقتصادی افزود: در برخی موارد پروژه‌های دولتی بین ایران و روسیه با تأخیر همراه شده که دلیل آن نفوذ غربی‌ها بوده و متأسفانه این تأخیرها باعث ایجاد تفکری شده که ایرانی‌ها روس‌ها را بی‌اعتماد می‌دانند.

صفروف گفت: مردم کشور روسیه کشور ایران و مردم ایران را قهرمان و غیور تصور می‌کنند چراکه از ابتدای انقلاب با دشمنان مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا بتوانند روی پای خود بایستند.

وی بیان کرد: متأسفانه هیچ بودجه‎ای برای شرکت‎های ایرانی بازاریابی در روسیه در نظر گرفته نمی‎شود و درنتیجه این شرکت‌ها نمی‎توانند نیازهای بازار را در اختیار داشته باشند.

وی تصریح کرد: ایرانیان گرچه از ابتدای انقلاب فرصت بازاریابی در کشور روسیه را نداشتند اما مردم بسیار بااستعدادی هستند و هوش و ذکاوت آن‌ها آن‌قدر زیاد است که اگر فرصتی به آن‌ها دهیم می‌توانند دنیا را تغییر دهند.

صفروف اظهار کرد: بازار روسیه منتظر ورود تجار ایرانی است و پوتین هم نسبت به افزایش روابط با ایران نظر مثبتی دارد.

مشکلات ویزا بین ایران و روسیه برطرف می شود

این فعال اقتصادی کشور روسیه گفت: با سفر ریاست جمهوری ایران به کشور روسیه طبق برنامه‌ای که آماده‌شده مشکل ویزا برطرف می‌شود و در آینده‌ای نزدیک گروه‌های بین پنج‌تا ۵۰ نفره بدون ویزا می‌توانند وارد روسیه شوند.

صفروف با انتقاد از عملکرد برخی تجار ایرانی درزمینهٔ برقراری ارتباط اظهار کرد: متأسفانه ایرانی‌ها باکارت ویزیت بیگانه هستند و این شرایط کار را برای برقراری ارتباط در آینده مشکل می‌کند.

رئیس هیئت تحریریه مجله «تجارت با ایران» در کشور روسیه اظهار کرد: در سال جاری ۵۰۰ دانشجوی ایرانی وارد دانشگاه‌های روسیه می‌شوند و ۱۰۰ نفر از آن‌ها بورسیه دولتی دریافت خواهند کرد.

وی افزود: دولت روسیه برای ترویج زبان روسی بودجه سنگینی را در نظر گرفته تا این زبان در کشورهای مختلف آموزش داده شود اما ازآنجایی‌که در ایران استقبالی نشده فعلاً مدرسه‌ای دایر نشده اما طی یک ماه دیگر اولین کلاس درس زبان روسی در دفتر ما در تهران با استفاده از اساتید روس زبان برپا می‌شود.

روسیه هچیگاه به ترکیه اعتماد نداشت

صفروف بابیان اینکه سال گذشته مشکل بزرگی با ترکیه داشتیم و در یک‌قدمی جنگ با این کشور پیش رفتیم، گفت: ترکیه کشوری است که روسیه هیچ‌گاه به آن اعتماد نداشته و رقیب سیاسی ایران به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه با این اتفاق ایرانیان تصور می‎کردند که آغوش گمرک مسکو برای ایران باز است، گفت: ما یک‌باره با ۱۸ شرکت ماهی و میگو ایرانی قرارداد بستیم و اجازه ورود کالا را دادیم چراکه همه فکر می‌کردند بازار ماهی دست ایرانی‌هاست اما این شرکت‌ها تنها توانستند ۷۰۰ تن صادرات داشته باشند که عدد کوچکی است.

این فعال اقتصادی کشور روسیه گفت: آمریکا طبق سیاست‌های خودش تصمیم گرفته کالای روسی در آمریکا مصرف نشود و به همین دلیل من دو کارخانه فولاد خود را در این کشور می‌فروشم و قصد دارم در ایران این پول را سرمایه‌گذاری کنم.

وی افزود: ایران یکی از بهترین کشورهایی است که صلح و ثبات در آن برقرار بوده و رشد جهش داری خواهد داشت.

وی از چاپ مجله‌ای با عنوان «تجارت با ایران» در کشور روسیه خبر داد و گفت: این مجله به شکل فصل‌نامه چاپ می‌شود و در آن به ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و ... پرداخته می‌شود.

کد خبر 3925357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha