۲۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین:

۸۰ درصد شهدای ورامین زیر ۲۵ سال سن داشتند

۸۰ درصد شهدای ورامین زیر ۲۵ سال سن داشتند

ورامین- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین گفت: بیش از ۸۰ درصد شهدای این شهرستان زیر ۲۵ سال سن داشتند، یعنی در اوج جوانی و بهترین لحظه های عمر خود رفتند و در راه اسلام فدا شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر پورجوادی که قبل از خطبه های آخرین نماز جمعه ورامین در سال ۹۵ سخنرانی می کرد پس از تبریک روز شهید و روز زن و سال نو به مردم مومن ورامین و خانواده های شهدا آمار جامعه هدف بنیاد شهید در ورامین ۱۱ هزار و ۱۹۱ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد آزادگان ۱۰۴ نفر، تعداد شهدا ۵۷۴ نفر و تعداد جانبازان شهرستان ورامین  ۱۷۷۲ نفر است.

وی گفت: تعداد شهدای شهرستان ۷۵۶نفر است که تعداد  شهدای قبل از جنگ تحمیلی ۱۶نفر، تعداد شهدای بعد از جنگ ۵۸ نفر و تعداد شهدای مدافع حرم ۳۷نفر و ۶۴۵ نفر شهدای ۸ سال دفاع مقدس هستند.

پور جوادی با بیان رده بندی شهدای شهرستان ورامین به تفکیک سن آنها گفت: بیش از ۸۰ درصد شهدای این شهرستان زیر ۲۵ سال سن داشتند، یعنی در اوج جوانی و بهترین لحظه های عمر خود رفتند و در راه اسلام فدا شدند تا امروز امنیت و آسایش در کشور ما برقرار باشد.

وی ایثار و شهادت، را به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش های انسانی دانست و افزود: نباید فراموش کرد که فرهنگ ایثار و شهادت دربردارنده آثار و برکات عظیمی است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم جامعه ما را شامل می شود.

پور جوادی ادامه داد: ایثار و شهادت یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ اسلامی و شیعی است که جلوه های اعجاب انگیز آن در طول سالهای انقلاب و دفاع مقدس به روشنی آشکار شد و شگرف ترین و عظیم ترین صحنه های از خود گذشتگی انسان ها در آن تبلور یافت.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین با اشاره به اهمیت و ضرورت تحقیق در مورد فرهنگ شهادت گفت: فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک پدیده اجتماعی و دینی علاوه بر اینکه در دوره معاصر بر ضرورت آن تأکید می شود ، به لحاظ مصداقی از همان دوران نزول قرآن بر اهمیت آن اشاره شده است و واژه «شهادت» و مشتقات آن ۱۵۰ بار در قرآن کریم آمده و جالب آن که در فرهنگ قرآنی از شهادت با تعبیر «گواه» یاد شده است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر بهتر می توان ضرورت و اهمیت ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را درک کرد، تعریف ما از ایثار و شهادت، جهاد و کشته شدن در راه خدا است و بارزترین جلوه های ایثار و شهادت در دین تجلی پیدا می کند و آنقدر حائز اهمیت است که دین اسلام ایثارگری و شهادت طلبی را در راه تعمیق آرمان های مذهبی تشویق کرده و بیشتر از هر چیز دیگری به آن پرداخته است.

پور جوادی افزود: در اسلام کشته شدن آگاهانه در راه خدا در راستای گسترش اهداف الهی و اسلامی بارها مورد تأکید قرارگرفته است.

وی با برشمردن اهم شاخص های ایثار و شهادت در فرهنگ تشیع گفت:  از عمده ترین شاخص های شهادت از منظر آیات قرآن و احادیث می توان به ایمان به وحدانیت خداوند واقرار به رسالت رسول اکرم (ص) و التزام عملی بر آن، نیت به عنوان شرط اصلی پذیرش تمام عبادات و اعمال بعنوان انگیزه الهی جهاد د ر راه خدا و اطاعت از رهبری و تبعیت از مفهوم ولایت فقیه با توجه به روحیه فداکارانه اشاره کرد.

کد خبر 3934649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha