۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۲۹

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول خبرداد:

اجرای طرح آرامش بهاری در دزفول/آغاز همکاری حرم سبزقبا با قدس رضوی

اجرای طرح آرامش بهاری در دزفول/آغاز همکاری حرم سبزقبا با قدس رضوی

دزفول - رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول از اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع این شهرستان به مناسبت ایام نوروز و آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی در سال ۹۶ خبرداد. 

به گزارش خبرنگارمهر، حجت الاسلام مجتبی خمیدی ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره اوقاف دزفول برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اوقاف وظیفه مدیریت امامزادگان را برعهده دارد و در تلاش است تا سطح خدمات رسانی خود را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و رفاهی بقاع متبرک ارتقا دهد.

وی افزود: بنابراین ۶ سال است که طرح ملی آرامش بهاری درراستای تبدیل بقاع متبرکه به محیطی فرهنگی در حال اجرا است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول با بیان اینکه به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز عطرافشانی و غبارروبی بقاع مذهبی دزفول انجام شده است، عنوان کرد: تا پیش از لحظه سال تحویل نیز دو برنامه به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) و میلاد امام خمینی (ره) در تمام بقاع شاخص شهرستان انجام می شود.

تشریح ویژه برنامه های نوروزی 

حجت الاسلام خمیدی به تشریح ویژه برنامه های نوروزی اوقاف در ۶ بقعه شاخص دزفول پرداخت و گفت: از آنجایی که لحظه تحویل سال ۹۶ اندکی پس از نماز ظهر است؛ بنابراین اجرای پخش زنده اذان، تلاوت قرآن، مداحی و برپایی نماز جماعت در بقاع سبزقبا، رودبند، محمد بن جعفرطیار، علی مالک و علی شلگهی دزفول انجام خواهد شد. ضمن اینکه در تمامی این بقاع که مقرر شده جشن سال تحویل در آنها برگزار شود پس از شروع سال سخنرانی رهبرمعظم انقلاب به مناسبت نوروز نیز از مناره های آنها پخش خواهد شد.

برپایی خیمه های معرفت 

وی با اشاره به استقبال مردم از برپایی خیمه های معرفت در بقاع متبرکه دزفول ، افزود: در نوروز ۹۶ بالغ بر۱۰۰ مبلغ دینی که ۲۰ نفر آنها از قم خواهند آمد در خیمه های معرفت مستقر در بقاع شهرستان حاضر خواهند شد تا پاسخگوی مردم و زائران باشند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول بااشاره به برپایی غرفه های ویژه کودکان و نوجوانان، غرفه های پرسش و پاسخ و عفاف و حجاب در راستای طرح خیمه های معرفت، گفت: مقرر شده تا برای نخستین بار در مراکزتفریحی شهرستان از جمله بوستان ساحلی علی کله نیزخیمه های معرفت برپا شوند تا این پوشش فرهنگی صرفا منوط به امامزاده ها نباشد. 

حجت الاسلام خمیدی از برپایی غرفه های فروش محصولات فرهنگی در راستای طرح آرامش بهاری در بقاع سبزقبا و محمدبن جعفر در ایام نوروز خبرداد و افزود: در تمام ایام نوروز در مراکزتفریحی و امامزادگان نماز جماعت ظهر، و مغرب و عشا نیز اقامه خواهد شد.

سال ۹۶ سال آبادانی حرم سبزقبا 

وی در ادامه به تشریح وضعیت حرم سبزقبا پرداخت و گفت: از آنجایی که هدف ما معرفی این حرم مطهر به عنوان چهارمین حرم معنوی در کشور بوده بنابراین نگاه ما به این مکان مقدس نگاه بزرگی است؛ بنابراین چون نگاه بزرگ است هزینه های این آستان متبرک نیزبسیارکلان است بگونه ای که صرفا برای خرید یک آبسردکن در سبزقبا اعتباری بالغ بر چندین میلیون تومان نیازاست.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول با تاکید بر اینکه هزینه ها و نذورات تمام امامزاده ها کاملا برای امورات همان بقعه صرف می شود، توضیح داد: نذورات دریافتی از آستان سبزقبا نیز همواره در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شده و این سامانه نذورات را برای هزینه در سه حیطه فرهنگی، عمرانی و هزینه های جاری حرم از جمله حقوق خدام، قبوض آب، برق و گاز و سایر مواردمصرفی تقسیم بندی می کند.

حجت الاسلام خمیدی، هزینه برآوردشده برای اجرای طرح زیباسازی نمای آستان سبزقبا را ۲۰۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت: با توجه به هزینه بر بودن مصارف جاری حرم، تامین این اعتبار برای طرح های عمرانی حرم بسیار زمانبراست اما قطعا سال ۹۶ سال آبادانی حرم سبزقبا خواهد بود.

آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی 

وی از آغاز ارتباط و همکاری حرم سبزقبا در زمینه های عمرانی و فرهنگی با آستان قدس رضوی خبرداد و تصریح کرد: با ایجاد این ارتباط، پیش بینی می شود در سال ۹۶ عملیات عمرانی گنبد و گلدسته های حرم تکمیل شود. 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول همچنین ادامه داد: موقوفات حرم سبزقبا یک زمین کشاورزی به وسعت ۳۸ هکتار و یک مرکزخرید تازه تاسیس است که با توجه به آب شور زمین کشاورزی و تازه ساخت بودن مجتمع تجاری درآمد چشمگیری نصیب حرم سبزقبا نمی شود بنابراین نباید انتظارداشت تمامی مشکلات حرم صرفا با همین نذورات برطرف شوند.

حجت الاسلام خمیدی با انتقاداز عدم توجه اساسی به بقاع شهرستان در سالهای گذشته، افزود: سرویس های بهداشتی حرم سبزقبا نیزهمواره مورد اعتراض مردم و زائران بوده که با پیگیری های به عمل آمده در شورای شهر مقررشد تا اداره اوقاف زمینی را در اختیارشهرداری در راستای احداث ۱۰۰چشمه سرویس بهداشتی قرار دهد که این طرح در سال ۹۶ اجرایی خواهد شد.

اخذ مجوز طرح جامع بقعه محمدبن جعفر

وی درادامه از محوطه سازی ۶ هزار مترمربعی در بقعه علی شلگهی خبرداد و عنوان کرد: طرح جامع بقعه محمدبن جعفرطیار نیز مجوزهای لازم را از اداره میراث فرهنگی اخذکرده و اکنون در مرحله نصب فنداسیون است. 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول همچنین اجرای طرح آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، طرح ضیافت الهی در ایام رمضان، طرح نشاط معنوی در فصل تابستان، طرح بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر، رهروان زینبی، برپایی موکب مستقل اداره اوقاف دزفول در مرز چذابه، برگزاری مسابقات قرآنی، کمک به هیئت های مذهبی، برگزاری جشن های تکلیف دخترانه و پسرانه، استقرار چندین مشاور در حرم، تلاوت قران و اذان توسط قاریان برتر، اجرای ویژه برنامه های ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار و اجرای طرح های هنری را از جمله مهمترین برنامه های این اداره در سال ۹۵ در آستان سبزقبا عنوان کرد.

حجت اسلام خمیدی افزود: البته هرکدام ازطرح های مذکور خود دارای چندین زیرشاخه بوده اند به عنوان مثال در ایام محرم و صفر ۶۰ برنامه در حرم سبزقبا اجراشده است. 

وجود ۴۶۵ موقوفه در دزفول 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود راه افزایش موقوفات در دزفول را همت خیرین و همکاری اصحاب رسانه عنوان کرد و تعداد وقفی های این اداره در سال ۹۵ را ۳ مورد برشمرد و گفت: این سه وقفی شامل یک قطعه زمین یک هزار و ۲۰۰  مترمربعی برای ساخت مسجد، یک باب ملک تجاری به وسعت ۱۴۰ متر و یک باب منزل مسکونی به مساحت ۲۰۰ مترمربع هستند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول، تعداد موقوفات این شهرستان را ۴۶۵ مورد برشمرد و افزود: ازاین میزان، ۴۳۴ موقوفه متصرفی و زیرنظر اداره اوقاف دزفول هستند و مابقی غیرمتصرفی بوده که زیرنظر این اداره نیستند.

به گزارش مهر، در شهرستان دزفول ۵۴ بقعه مذهبی وجود دارد.

کد خبر 3935422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • دزفول شناسی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      0 0
      به عمل کار برآید به سخنرانی نیست