۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹

گردشگری در قزوین:

گذری بر حمام تاریخی قجر/ موزه ای به زیبایی تاریخ

گذری بر حمام تاریخی قجر/ موزه ای به زیبایی تاریخ

قزوین - استان قزوین با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و بناهای تاریخی ومذهبی اوقات خوشی را برای مهمانان نوروزی فراهم کرده که در این میان موزه حمام قجر می تواند گردشگران را مجذوب خود کند.

خبرگزاری مهر: گروه استانها، از هریک از ورودی های شهر که قصد ورود به قزوین را داشته باشیم “ مرکز شهر” را نباید فراموش کرد، محدوده ای که اغلب آثار گردشگری کهن شهرمان را در خود جای داده و عطر تمدن چند صد ساله در فضای متبوعش مشام آدمی را نوازش می دهد.

در میان این همه جذابیت و تنوع گردشگری از امامزاده حسین (ع) گرفته تا عمارت کلاه فرنگی و دروازه های کاشی کاری شده، وارد خیابان امام خمینی (ره) که می شویم درست درمقابل یکی از ورودی های مجموعه تاریخی سعدالسلطنه خیابان معروفی بنام عبید زاکان قرار دارد محله ای با مغازه های قدیمی که معروفیت محصولاتش همانند آش حلیم زبانزد خاص و عام است که نقطه قوت دیگری در بین این همه اصالت و ارزش تلقی می شود.

با طی مسیر در پیاده رو باریک خیابان عبید زاکان، به نیمه خیابان و یک پنج راه قدیمی میرسیم، درست در سمت چپ مسیر و کنار مسجد فاطمه زهرا (س) کوچه ای وجود دارد که در ابتدای آن موزه مردم شناسی قجر خودنمایی می کند، مکانی که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی و توسط امیر گونه خان قاجار یکی از سرداران دربار ایران ساخته شد و از آن پس، یعنی بیش از ۳۰۰ سال به عنوان یکی از بزرگترین گرمابه های قزوین فعال بوده و امروزه درجهت اهداف گردشگری شهر چهار انبیاء روزگار می گذراند.

درب چوبی مکانی که روزگاری گرمابه نامیده می شده برای ورود مشتاقان بازدید از موزه باز است و گذر از یک پله بلند، انسان را به ورودی گرمابه رهنمون میکند، بعد از ورودی و پایین رفتن از چند پله دیگر به هشتی ساده می رسیم و پس از آن سربینه نظرمان را جلب می کند، سربینه بزرگ گرمابه، نقشه هشت ضلعی دارد و هر ضلع آن بهره مند از شاه نشین و طاق نماست.

حوض بسیار زیبای فیروزه ای رنگ، نیز در وسط سربینه قرار دارد و درست در بالای حوض، پنچره زیبایی در سقف گنبدی شکل جای گرفته، انگار که آسمان هم به میهمانی موزه دعوت شده است، دورتا دور حوض را حجره های کوچکی محصور کرده که پیکرهای انسان گونه در آن از آداب و رسوم اقوام قزوینی، کرد، ترک، مراغی و تات برای بینندگان، حرف های ناگفته می زنند.

گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی بوده و تزیینات آن شامل کاشی کاری و طاق های رسمی بندی شده است، فضاهایی از گرمخانه که روزی مکان شست وشو، چال حوض “استخر آب سرد”، خزینه، اعیانی بوده و حال سبک زندگی و یا آداب و رسومی نظیر آهنگری، دعانویسی و دستفروشی با چرخ های تافی را بازگو می کند و حتی شهر فرنگ و لباسها و ابزارهای مربوط به دوره های مختلف تاریخی در آن به چشم می آید.

پیکره قجر را خشت هایی از جنس تاریخ شکل داده، روزگار سپری شده ای که حال در مقابل چشمان مردمان این سرزمین خودنمایی می کند و بازبان بی زبان خود می گوید: گذشته خود را هیچ گاه فراموش نکنید.

موزه مردم شناسی قجر طی نوروز در سالهای گذشته رتبه اول را در بین دیگر آثار تاریخی قزوین از حیث بازدید گردشگران بدست آورده و امسال نیز در نوروز بیشترین گردشگر را به خود جذب کرده است.

بازدید ۵۰ هزار نفر گردشگر از موزه تاریخی قجر

گرمابه تاریخی قجر در بیشتر از پنج سال گذشته، از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین با صرف اعتباری معادل یک میلیاردو ۲۵۰ میلیون ریال طی یکسال مرمت و بازسازی شد و از این پس از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری تجهیز و تاکنون اداره شده است.

سعید وزیری نژاد مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار مهر اظهارداشت: مناسبت های مختلفی در سال همچون نوروز فرصت مناسبی برای باز نگاه داشتن درب این موزه در راستای توجه به اهداف گردشگری کهن شهر قزوین است.

وی افزود: حضور مسافران نوروزی در موزه مردم شناسی حمام قجر بسیار قابل توجه است و نوروز سال گذشته بیش از ۵۰ هزار مسافر و گردشگر از این موزه بازدید کردند و امسال نیز پیش بینی می کنیم تعداد بیشتری میهمان این بنای تاریخی شوند.

وزیری نژاد بیان کرد: در این موزه مجسمه های سفالی مربوط به شستشوی حمام و تعدادی ابزار و اشیای قدیمی در موزه مردم شناسی به نمایش درآمده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین یادآورشد: این موزه از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئین ها تشکیل شده که در بخش سر بینه زندگی اقوام غالب ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک به معرض نمایش گذاشته، در تالار میاندر، آیین های سیزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) و در قسمت آخر شش شغل حجامت، مکتبخانه داری، بارفروشی، آهنگری، تعزیه خوانی، دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: حمام قجر یکی از کهن ترین و بزرگترین گرمابه های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه خان از امیران شاه عباس دوم در دوره صفویه در محله عبید زاکان فعلی بنام ˈحمام شاهیˈ ساخته شده که با سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه بالغ بر هزار و ‌۴۵ مترمربع مساحت دارد.

وزیری نژاد اظهارداشت:این اثر تاریخی درسال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی وگردشگری استان تملک وباسرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

نوروز سالهای گذشته هزاران مسفر نوروزی از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، زنجان، شیراز، گیلان، اهواز و دیگر شهرهای ایران از موزه مردم شناسی قجر بازدید کردند که با توجه با استقبال گسترده تر گردشگران از این مکان تاریخی در نوروز امسال پیش بینی می شود تعداد میهمانان این حمام تاریخی افزایش یابد.

کد خبر 3937275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha