۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹

گزارشی از مساجد در آلمان؛ ویژه برنامه ای از شبکه یک آلمان

گزارشی از مساجد در آلمان؛ ویژه برنامه ای از شبکه یک آلمان

شبکه یک آلمان، ARD در یک برنامه ویژه به نام «گزارشی از مساجد» Der Moscheereport به کشف دنیای درون مساجد در آلمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، شبکه یک آلمان ARD در یک برنامه ویژه به نام «گزارشی از مساجد» Der Moscheereport به کشف دنیای درون مساجد در آلمان پرداخت. رایزنی فرهنگی ایران در آلمان خلاصه ای از این برنامه را در اختیار مار قرار داده است؛

گزارشگر در اول این برنامه به جمله یا فرضی روانشناسانه پرداخت و اذعان کرد: انسان هر چیز را که نشناسد، از آن ترس دارد. این ترس از عدم شناخت در موارد بسیاری برای افراد پیش می آید. در سال های اخیر فرهنگ های غریبه ای وارد آلمان شده اند که ممکن است افراد به دلیل عدم شناخت از آنها، یا از آن فاصله بگیرند و یا از آنها ترس داشته باشند.

مساجد یکی از مکان هایی است که فرهنگی غیر آلمانی و مسلمان در آن جریان دارد. بسیاری از افراد تصورات کلیشه ای نسبت به مساجد دارند. به زبانی دیگر، اطلاعاتی که حول موضوع اسلام و مساجد مطرح می شود، باعث می شود تا افراد هر اقدام و یا شاخص فرهنگی را به طور عام به عنوان تصویر اصلی آن فرهنگ در نظر بگیرند.

این گزارش به طور اختصاصی به نقش روحانیون در مساجد، محتوای سخنرانی آنها و نقش مسجد در انتگراسیون بین جامعه مسلمانان و جامعه آلمانی پرداخت. یکی از نکاتی که مطرح شد، لحن و نوع بیان خطبه ها و سخنرانی ها در مساجد بود. برای گزارشگر آلمانی این سوال مطرح شد که، چرا اغلب روحانیون مسلمان هنگام قرائت خطبه خود با صدایی بلند و لحنی خشن به ایراد سخنرانی می پردازند.

این نوع سخنرانی با تصاویر خشنی که از اسلام به نمایش در می آید، تصویر یک دین خشن را برای افرادی که به زبان و فرهنگ مسلمانان هیچ آشنایی ندارند، تلقی می کند. در این برنامه چند مصاحبه از روحانیون مسلمان پخش شد. چند کارشناس مسلمان و غیر مسلمان اسلام شناس نیز در این برنامه به اظهار نظر پرداختند و نقش روحانیون، محتوای سخنرانی و برخورد آنها به ویژه با نسل های جوان را مهم شمردند. مساجد به دلیل استقبال بالایی که افراد از آنها دارند، در تعیین گرای انتگراسیون افراد با جامعه آلمان نقشی اساسی بر دوش دارند.

کد خبر 3943441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha