۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶

مهر معرفی می‌کند؛

«راز خانه سه خواهرون»/ سوار ماشین زمان «عبدالمجید نجفی» شوید

«راز خانه سه خواهرون»/ سوار ماشین زمان «عبدالمجید نجفی» شوید

تبریز - عبدالمجید نجفی، سهم توانمند تبریز در ادبیات کودک و نوجوان ایران است که در رمان تازه‌اش پنجره‌ای داستانی به سوی تبریز قدیم گشوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهنام عبداللهی: شاید بعد از بسیاری از چهره‌های شاخص، او امروز سهم توانمند تبریز در ادبیات کودک و نوجوان ایران است. عبدالمجید نجفی، نویسنده کودک و نوجوان متولد ۱۳۳۸ در تبریز است. او که سال‌های سال است برای کودکان و نوجوانان این سرزمین می‌نویسد، تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در  زمینه ادبیات فارسی فراگرفته است. از کتاب های شاخص او می توان به برف‌آباد (رمان)، کت پشمی (مجموعه داستان)، کابوس ژنرال (مجموعه داستان)، گمشدگان جنگل آیسولان، چشم‌های مادرم، پرنده‌های سحرآمیز، پسر کوهستان و... اشاره کرد.

اینکه بسیاری از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز و آذربایجان شرقی با او خاطرات فراوان و گرمی دارند، خبر از آن دارد که او در گذشته‌ای نه چندان دور به عنوان مربی مراکز کانون، مشغول به کار بوده و شاید رابطه نزدیکش با دنیای کودکان و نوجوانان در همان دوره بیش‌تر و محکم‌تر شده است.

بزرگداشت نجفی با حضور ۵۰نویسنده کودک و نوجوان از سراسر ایران

نجفی علاوه بر اینکه از دوران جوانی با ناشران و نشریات کودک و نوجوان در تهران کار کرده و با دوستان نویسنده‌اش همچون «فریدون عموزاده خلیلی» و بسیاری از اساتید این حوزه در تهران رابطه داشته، اما گویا این علاقه‌اش به تبریز بوده که او را از ماندگار شدن در تهران منع کرده است. به طوری که خود در بزرگداشتش که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در حاشیه جشنواره کتاب کودک و نوجوان با حضور ۵۰ نویسنده از سراسر ایران برگزار شد، از علاقه‌اش به تبریز گفت و از دلایل متعددی که او را در انتخاب تبریز یاری کرده بود.

در این آیین بزرگداشت، بیش‌تر معلوم شد که نجفی از لحاظ حرفه‌ای و محتوایی مورد تایید و تحسین اکثر بزرگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان معاصر ایران است و قلمش بسیار قوی شمرده شده و در جوامع ملی همواره به عنوان تنها و بهترین نماینده تبریز در این زمینه معرفی شده است.

سفر به تبریز قدیم با «راز خانه سه خواهرون»

علاقه وی را به شهر و دیارش نه تنها از رفتار و عملکردش، بلکه از نوشته‌هایش نیز می‌توان لمس کرد. نجفی همیشه سعی کرده با کتاب‌هایش، پنجره‌ای به سوی فرهنگ سرزمینش باز کند و تازه‌ترین پنجره‌ای که به روی تبریز گشوده، رمان نوجوان «راز خانه سه خواهرون» بود که چندماه قبل منتشر شد.

کتاب را که می‌گشایی، گویی که از همان صفحات اول به تبریز در دهه‌های سی و چهل قدم گذاشته‌ای، با تمام نوستالژی‌ها و سیاه و سفیدی‌هایش. تبریز قدیم با تمام کوچه‌های تو در تو و تمام درختان و عطر و بوی خانه‌های باصفایش.

خوب است روایت خود نویسنده در این باره را بشنویم: داستان این رمان در شهر تبریز دوران قاجار می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان دختری به نام «بهاره» است که در همسایگی یکی از خانواده‌های اعیان تبریز زندگی می‌کند. پدر این خانواده «عبدالله خان» است که یکی از سران ایلات شاهسون است و سه فرزند دختر دارد. رابطه بهاره با سه دختر این خانواده موضوع اصلی این داستان است.  بعضی از بخش‌های این رمان از زبان بهاره که حالا بزرگ شده روایت می‌شود و بعضی بخش‌ها هم از زبان عروسک بهاره بازگو می‌شود. بعضی از شخصیت‌های رمان دیگرم «مهتاج» هم در این داستان حضور دارند.  

«راز خانه سه خواهرون» برای همه گروه های سنی خواندنی است

 سه جوان، مخفیانه از راه می‌رسند و مهمان خانه سه خواهرون می‌شوند و با آمدنشان، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری، بهاره، دختری که پدرش راننده پدر این سه خواهر است، همراه با برادرش و از در وسطی وارد باغی می‌شود که پشت خانه سه خواهرون است و آنجا به رازهای وحشتناکی پی می‌برند. اما اختربانو، خواهربزرگ‌تر، او و برادرش را گرفتار می‌کند. ماجرای رهایی آنها ازآن محل مخوف همراه با گلبانو، خواهر وسطی، حوادث پرکشش بعدی رارقم می‌زند.

بی‌شک اگر یک فرد مسن که کودکی‌اش را در تبریز گذرانده کتاب را مطالعه کند، بدون هیچ دقت و تاملی مثل اینکه سوار ماشین زمان شده باشد، به چندین سال قبل، آنجا که هنوز کوچه‌ها و خانه‌های تبریز باصفاتر از الان بود، برمی  گردد. از محلاتی که بیش تر از آن یاد شده و تقریبا تمام اتفاقات داستان در آن رخ می دهد، می توان به کوچه «باغ صفا» که یکی از محلات بسیار قدیمی تبریز است اشاره کرد که امروز ه در خیابان سرباز شهید این شهر واقع شده است.

خواندن این کتاب برای نوجوانان به علت حس و حال و فضای متفاوت و همچنین نگارش روان می تواند بسیار شیرین و ماجراجویانه باشد. البته خواندن آن به همان اندازه نیز برای بزرگسالان توصیه می شود؛ چه آن هایی که در آن محلات زندگی کرده اند و راز خانه سه خواهرون را که پرورده ذهن نویسنده است ندیده اند، و چه آن هایی که در دورترین نقطه ایران زندگی می کنند و می خواهند با فرهنگ و سبک زندگی مردمان تبریزی در گذشته آشنا شوند.

این اثر که در قالب «طرح رمان نوجوان امروز» توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است، ۱۳۰ صفحه دارد و به قیمت ۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می شود.

کد خبر 3945209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha