۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰

مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش:

اخذ شهریه در پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر دولتی تخلف است

اخذ شهریه در پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر دولتی تخلف است

مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ دستورالعملی در رابطه با شروع سال تحصیلی آینده به مدارس غیردولتی ارسال نشده است، گفت: دریافت شهریه در پیش ثبت نام این مدارس ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن مسعودی در نشست خبری درباره پیش ثبت نام مدارس غیردولتی گفت: معتقدیم پیش ثبت نام نباید در مدارس غیردولتی انجام گیرد اما این موضوع نیز پیش می آید که آیا باید نگران مساله پیش ثبت نام باشیم یا نگران مردم؟ مردم خود به این نتیجه رسیده اند که فرزندان شان را در یک مدرسه باکیفیت ثبت نام کنند، در چنین شرایطی ما حق داریم به جای آنان نگران باشیم؟

وی افزود: برخی از مدارس غیردولتی همانند مدارس سمپاد برای ثبت نام آزمون برگزار می کنند چرا که متقاضی زیاد دارند اما تعداد محدودی دانش آموز می توانند جذب کنند. نمی توانیم به آنان بگوییم مقدمات ثبت نام را فراهم نکنند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی مردم می خواهند تکلیف ثبت نام فرزند خود را در مدرسه زودتر مشخص کنند پیش ثبت نام صورت می گیرد و در این رابطه ما باید نگران هزینه هایی باشیم که آنها برای پیش ثبت نام پرداخت می کنند. موضوع پیش ثبت نام را نمی توانیم تایید یا رد کنیم، ما تنها وظیفه داریم از حقوق مردم در تمامی موضوعات دفاع کنیم.

وی ادامه داد: تمام تصمیمات باید در جهت منافع دانش آموزان باشد. همچنین موسس مدارس غیردولتی که سرمایه گذاری کرده است باید مورد حمایت قرار گیرد و انگیزه نیز برای سرمایه گذاری سایر افراد در این بخش فراهم شود.

مسعودی تاکید کرد: اجازه نداریم بار مالی اضافه به خانواده ها تحمیل کنیم و در میان ۱۴ هزار مدرسه غیردولتی ممکن است برخی مدارس از اکنون با اخذ شهریه ثبت نام سال آینده را انجام دهند البته این کار تخلف است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ دستورالعملی در رابطه با شروع سال تحصیلی آینده به مدارس ارسال نشده است. باید شاخص هایی که طبق الگوی تعیین شهریه مشخص شده موسسان بتوانند عملکرد خود را اعلام کنند تا ادعای آنها در کمیته تعیین شهریه مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید و طی کردن چند مرحله شهریه مدارس غیردولتی تعیین شود.

وی بیان کرد: خانواده ها هنگام ثبت نام باید یک قراردادی را امضا کنند لذا برای انتخاب فوق برنامه های درسی و آموزشی آزاد هستند. اگر خانواده ها تمایل به برگزاری کلاس های فوق برنامه داشته باشند مدارس غیردولتی این موضوع را به منطقه آموزش و پرورش ارائه می دهد و در صورت تایید منطقه، مدرسه اجازه اجرای این فوق برنامه ها را دارد چرا که هر فعالیتی را نمی توان در محیط مدرسه انجام داد.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش ثبت نام ها در مدارس غیردولتی با هدف نیازسنجی و تامین نیروی انسانی انجام می گیرد، گفت: بسیاری از دستورالعمل هایی که آموزش و پرورش برای مدارس غیردولتی دارد بیشتر در جهت ایجاد محدودیت برای موسسان است. اگر خانواده ای فرزند خود را در مدرسه غیردولتی ثبت نام کند تا ۳۱ شهریور فرصت دارد تا از ثبت نام فرزندش انصراف دهد و موسس موظف است پول دریافتی را به خانواده بازگرداند.

وی یادآور شد: تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که بار مالی دولت را نیز کاهش می دهند. اگر در برخی از شهرها مانند تهران مدرسه غیردولتی وجود نداشته باشد باید مدارس دولتی سه شیفته شوند.

مسعودی با انتقاد از تنوع مدارس در کشور گفت: معتقدم باید تنها دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: مدارس استعدادهای درخشان، مدارس نمونه دولتی و شاهد که در کشور نباید وجود داشته باشند اگر دانش آموزی از خانواده شاهد و ایثارگر می خواهند تربیت کنند اگر در اختیار مدارس غیردولتی قرار بدهند با هر فضای درسی و پرورشی و تربیتی نیاز است می توانیم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: طی بررسی امتحانات نهایی خرداد سال ۹۴ مدارس غیردولتی مناطق یک تا دوازده، رتبه های نخست امتحانات نهایی را داشته اند ممکن است برخی از مدارس غیردولتی به دلیل اینکه ن ماهانه ۶۰ میلیون تومان اجاره می دهند مجبور باشند دانش آموزانی با معدل پایین جذب کنند و ضعیف ترین آمار نمره را داشته باشند.

مسعودی بیان کرد: طبق قانون مدارس غیردولتی ۷ شاخه در تعیین شهریه تاثیر می گذارد. طبق این قانون شورای سیاست گذاری و نظارت مرکزی می تواند در صورت تخلف حکم استرداد شهریه را بدهد و پیش ثبت نام در قالب شهریه ممنوع است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا تعزیرات می تواند به بحث تخلفات مدارس ورود پیدا کند، گفت: تعزیرات حق ورود به مدارس غیردولتی ندارد و اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد می تواند با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش رسیدگی کند اما حق مجازات ندارد بلکه باید پرونده را به شورای نظارت مدارس غیردولتی ارجاع دهند تا آنان تصمیم گیری کنند.

کد خبر 3949262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha