۲۵ مهر ۱۳۸۵، ۱۸:۱۸

جامعه اسلامي نيازمند توسعه معرفت ديني است/ معرفت آفريني با شكل گيري جلسات فكري همراه با محتواي غني ممكن است

جامعه اسلامي نيازمند توسعه معرفت ديني است/ معرفت آفريني با شكل گيري جلسات فكري همراه با محتواي غني ممكن است

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينكه رسالت اصلي حوزه هنري استفاده از هنر براي ارتقاء معرفت ديني جامعه است، اظهار داشت: جامعه اسلامي براي آنكه بتواند از همه آثار ديني در شكل دهي به يك جامعه آرماني بهره مند شود، نيازمند توسعه معرفت ديني است.

مهندس حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جريانهاي رقيب زيادي بر افكار جامعه تأثير مي گذارد و لازم است براي گسترش و تعميق باورهاي اصلي دين، راهكارهاي مناسب شرايط جديد، به وجود آورد.

وي معرفت ديني را آگاهيهاي عميق مبتني بر عقلانيت و علم دانست كه باورهاي ديني را در وجود آدمي محكم و استوار مي سازد و در هر شرايطي پشتوانه علايق و رفتار انسانها مي گردد. .

بنيانيان با بيان اينكه چون باورهاي اصلي تشكيل دهنده مباني دين، فطري است همه انسانها در آغاز سن بلوغ، گرايش معنويت خواهي دارند و به سمت معنويت و دين مي آيند، تصريح كرد: اين فرصتي است براي مربيان ديني كه اين گرايش دروني را با ايجاد معرفت در وجود افراد به باروهاي همه جانبه براي رفتارسازي اخلاقي و ديني تبديل و آنها را براي همه عمر فرد ماندگار سازند.

وي با اشاره به فعاليت مداحاني كه با اشعار وزين خود، مفاهيم بلند اخلاقي و اعتقادي را در وجود جوانان جايگزين مي سازند، از توسعه بي رويه مداحي هاي كم محتوا و احساس برانگيزي كه نقشي در ايجاد معرفت ندارد، ابراز نگراني كرد و گفت: اگر جلسات مذهبي ما تركيب مناسبي از طرح مباحث معرفت آفريني و محتوايي توآم با تلطيف احساسات نباشد و صرفا به تحريك احساسات ديني جوانان بپردازد، به تدريج با گذر عمر علايق ديني جوانان ذائل شده و ديني سطحي و كم تأثير در زندگي افراد شكل مي گيرد و وقتي افرادي را در جامعه داشته باشيم كه ضمن داشتن عواطف مذهبي، اخلاق و رفتار مناسب نداشته باشند ديگران از دين زده مي شوند.

حسن بنيانيان راز ماندگاري و توسعه تفكر شيعه را وجود مردان و زناني در تاريخ دانست كه از همه ابعاد وجودي نمونه بودند، يعني هم در شناخت دين، هم در اخلاق و رفتار، هم در فعاليتهاي فردي و هم در زندگي اجتماعي انسانهاي موفق و نمونه بوده اند، افزود: جلسات احساسي نمي تواند تربيت كننده چنين افرادي باشد.

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با مقايسه جلسات مذهبي قبل و بعد از انقلاب، يادآور شد: قبل از انقلاب اسلامي به واسطه سلطه نظام شاهنشاهي و مخالفتهاي اساسي با افكار ديني، مربيان مذهبي جامعه بيش از بعد انقلاب اصرار داشتند كه عمق اطلاعات و شناخت ديني جوانان را توسعه دهند، در حالي كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به تصور داشتن جامعه اي سالم رويكرد جلسات مذهبي از معرفت آفريني دور شد، در حالي كه امروزه ابعاد توطئه هاي فرهنگي دشمنان براي از بين بردن افكار ديني جوانان بسيار گسترده تر است و ما با تنوع ابزارهاي فرهنگي مروج انديشه هاي ضد ديني رو به رو هستيم.

بنيانيان با بيان اينكه نبايد جلسات كوچك مذهبي با محوريت جوانان و مربيان آگاه فراموش شود و عرضه برنامه هاي مذهبي در صدا و سيما جايگزين چنين جلساتي شود، اظهار داشت: شناخت دين مستلزم مطالعه، تفكر، مباحثه و جلسات آزاد همراه با تبادل نظر است كه با حضور افراد آگاه و دين شناس در جمعهاي كوچك تشكيل مي شود.

وي پيشنهاد كرد كه همه مديران مجموعه هاي آپارتماني براي حفظ سلامت محيط خود و حاكم شدن جو صميميت، دوستي و جلوگيري از مفاسد اجتماعي مثل اعتياد و از آن مهمتر اداي وظيفه شرعي خود تلاش كنند، جلسات هفتگي ديني را در مجموعه هاي خود ايجاد كرده و با دريافت هزينه هاي آن از اعضاء خود آپارتمان، مجالس معنوي و ديني را توسعه دهند.

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي تأكيد كرد: با شكل گيري جلسات مذهبي معرفت آفريني به طور طبيعي تقاضا براي درخواست آثار هنر ديني توسعه مي يابد و در جريان شكل گيري چنين تقاضاهايي هنرمنداني كه مي توانند معارف اسلامي را در قالب هنر عرضه كنند مورد استقبال جامعه قرار مي گيرند و اين بهترين راه توسعه هنر متعهد مردمي است.

وي در ادامه ياد آور شد: فضاي معنوي ماه مبارك رمضان و ايام محرم بهانه اي است براي تجديد انرژي و رونق جلسات ديني، اما بايد از اين فرصتها براي گسترش جلسات مذهبي در طول سال بهره برد تا با فضاي تذكار جلسات مذهبي در همه ايام بتوانيم از برگشت دين در اصلاح جامعه استفاده كنيم.

کد خبر 395119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha