۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰

رضوانی مطرح کرد؛

مدیریت فرهنگی ساختار منسجمی در کشور ایجاد نکرده است

مدیریت فرهنگی ساختار منسجمی در کشور ایجاد نکرده است

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مدیریت فرهنگی قادر به ایجاد یک ساختار منسجم در کشور نبوده و چالش های زیادی در آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نقد و بررسی چالش های مدیریت فرهنگی در ایران با حضور محمود دامغانی کارشناس عالی توسعه روابط فرهنگی و داریوش رضوانی مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه رضوانی گفت: بیانات مقام معظم رهبری نشان می دهد ادبیات در حوزه فرهنگ با دیگر حوزه ها تفاوت اساسی دارد و مطالبات ۴۰ گانه ایشان در این خصوص راه گشا خواهد بود چیزی که در مدیریت فرهنگی کشور کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: مدیریت فرهنگی قادر به ایجاد یک ساختار منسجم در کشور نبوده است و چالش های زیادی در آن وجود دارد اما نهادهای فرهنگی مهمترین مشکل این حوزه را کمبود بودجه برای ایجاد زیرساخت و کالای فرهنگی می دانند. در حالی که مشخص نیست منظور از کالای فرهنگی چیست و اگر بودجه اختصاص یابد آیا توانایی ایجاد کالای فرهنگی برای ذائقه مخاطب امروز وجود دارد؟

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از اجرا نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بسیاری از معضلات فرهنگی کشور مصوباتی دارد که گره گشا خواهد بود اما به دلیل تفاوت در نگرش ها و دیدگاه ها  که سبب اولویت ندادن به حوزه فرهنگ می شود، در اجرای آن تعلل صورت می گیرد.

رضوانی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، گفت: مهمترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی اولویت بندی شاخص های موجود در پیوست فرهنگی و تعریف وظایف ساختاری و سازمانی در کشور است اما مشکل اساسی عدم انتقال وظایف و رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اجرا به شورای فرهنگ عمومی است.

وی عدم وجود کنترل و نظارت بر اجرای مصوبات و نبود ارزش یابی در حوزه فرهنگ را منجر به نادیده گرفتن مصوبات این شورا دانست و گفت: کمیسیون فرهنگی باید به عنوان یک نهاد بر این شورا و اجرای مصوبات نظارت داشته باشد. ما باید نقطه ایده آل و جایی که هستیم را در نظر بگیریم و سعی کنیم وضع موجود را به سمت ایده آل پیش ببریم  و راهکار آن چیزی جز تعهد، پایبندی و داشتن اعتقاد و باور به این موضوع نیست و با اعمال قانون و دستورالعمل نمی توانیم شاهد تعالی سازمانی باشیم.

در ادامه این برنامه رادیویی، دامغانی با بیان اینکه فرهنگ، هویت ملی هر کشور است، گفت: هویت فرهنگی ایران همان هویت دینی است که شاخص های اساسی آن برگرفته از مبانی قرآن، روایات پیامبر(ص) و تاریخ عظیم کشور ایران است.

وی مشکل اساسی در فرهنگ را عدم اجرای درست فرهنگ ناب اسلامی و ملی ایران دانست و گفت: حتی اگر بودجه نیز وجود داشته باشد اما کیفیت مباحث در سطح پایینی باشد قطعا دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

کارشناس عالی توسعه روابط فرهنگی با تاکید بر اینکه نگاه کمی به مقوله فرهنگی، سبب ساز معضلات زیادی در حوزه فرهنگ کشور است، گفت: تنها راهکار این مشکلات توجه به سخنان دیده بان و کارگزار فرهنگی جامعه که ولی فقیه است می باشد.

دامغانی گفت: باید با یک جهاد فرهنگی به منویات ولی فقیه عینیت ببخشیم و مردم باید به این باور برسند که فرهنگ اسلامی، غنی ترین فرهنگی است که می تواند وجود داشته باشد.

کد خبر 3954132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha