۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۰۶

اردوغان مطرح کرد

احتمال صرف نظر از اتحادیه اروپا مثل انگلیس/رضایت از «ترامپ»

احتمال صرف نظر از اتحادیه اروپا مثل انگلیس/رضایت از «ترامپ»

رئیس جمهور ترکیه گفت مثل برگزیت سرنوشت الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را یا در پارلمان حل می کند یا با یک همه پرسی.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: مواضع کنونی ترامپ باعث خرسندی ماست. امیدوارم در گفتگوی رو در رو و مذاکره درباره نقشه راهمان به عنوان شرکای استراتژیک و عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» موفقیت‌های بزرگی کسب و مشکلات را حل کنیم. 

وی درباره تماس تلفنی ترامپ با خودش گفت:این یک تماس برای تبریک بود و همچنین تماس وی همزمان با زمان برگزاری عید پاک به طور ویژه من را بسیار خشنود کرد. ضمن عرض تبریک بابت نتیجه همه‌پرسی به من ایشان و بنده فرصت گفتگو در مورد نظرات خود درباره گسترش و تقویت روابط دوجانبه در روند پیش رو و تحولات روسیه را به دست آوردیم. به ایشان گفتم قبل از این‌که بیشتر از این دیر شود با دیدار رو در رو راه های تقویت و گسترش روابط ترکیه-آمریکا را مذاکره کنیم، به توافق رسیدیم. فکر می‌کنم در زمانی کوتاه این دیدار انجام خواهد شد. 

اردوغان درباره توافق احتمالی با ترامپ درباره مشارکت ترکیه در عملیات رقه و کردهای سوریه گفت: گروه تروریستی داعش را نمی توان با استفاده از گروه تروریستی دیگر نابود کرد. ترامپ در روزهای گذشته وزیر امور خارجه و رئیس سیا را به ترکیه فرستاد. به آنها گفتیم که ما با همکاری نیروهای ائتلاف بین الملی به رهبری آمریکا به راحتی می توانیم با داعش مبارزه کنیم. 

رئیس جمهور ترکیه درباره پیروزی ضعیفش در همه پرسی قانون اساسی گفت: من مسابقه فوتبال را می‌دانم و آگاه هستم که اگر بازی را ۰-۱ نیز ببرید ۳ امتیاز می گیرید، ۰-۵ هم ببرید ۳ امتیاز می گیرید، آن چه مهم است کسب پیروزی در بازی است.

وی درباره احتمال صرف نظر کردن کشورش از الحاق به اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر ۵۴ سال است که پشت درهای اتحادیه منتظر نگاه داشته شده ایم. سوال من این است کدام کشور را ۵۴ سال منتظر گذاشته اند؟ کشور دیگری وجود دارد که ۵۰ سال، ۴۰ سال، ۳۰ سال منتظر مانده باشد؟ اما ترکیه ۵۴ سال پشت درهای اتحادیه اروپا انتظار کشید. این موضوع برای یک مرتبه از نظر روابط سیاسی قابل تحمل است، ما تا به امروز تمامی مبانی اتحادیه اروپا را پذیرفته و تلاش کرده ایم که بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم اما اتحادیه اروپا به هیچ یک از اینها پایبند نبود و به هیچ یک از تعهداتی که به ما داده بود عمل نکرد. 

در اینجا ۳ میلیون پناهجوی سوری وجود دارد و بحث بر سر آن بود که جولای سال گذشته ۳ میلیارد یورو و پس از آن نیز ۳ میلیارد یوروی دیگر به ما پرداخت شود. متاسفانه تاکنون مبلغی که از طریق یونسکو به ما پرداخت شده است به ۷۲۵ میلیون یورو و از کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به ۵۵۰ میلیون دلار می رسد. اما ما به همراه سازمان های مردم نهاد حدود ۲۵ میلیارد دلار هزینه متحمل شده ایم.

ما با چنین اتحادیه اروپایی مواجه هستیم. مسئله ویزا نیز مطرح است، قرار بود ویزا برداشته شود که محقق نشد. تا به امروز به هیچ کدام از تعهداتشان عمل نکرده اند. تاکنون توانسته ایم ۱۴ فصل را به اتمام برسانیم اما آنها مفاد را اضافه کردند، پیش از ۱۵ فصل بود اما به بهانه آنکه «ترکیه می آید» این فصول را به ۳۵ افزایش دادند. از آنجا که کشوری مانند انگلستان تصمیمی چون برگزیت گرفته است ما نیز اگر توانستیم این مسئله را در پارلمان حل می کنیم وگرنه به سراغ ملت می رویم و هرچه آنها بگویند انجام می دهیم.

وی درباره ادامه همکاری ترکیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ گفت: فعالیت های ما تازه با ترامپ آغاز شده است، مشکل ما سران هستند. باید مذاکرات خود با ترامپ را توسعه داده و موفق عمل کنیم زیرا آمریکا متحد استراتژیک ماست. متاسفانه با اوباما نتوانستیم این موضوع را محقق کنیم اما رویکرد کنونی ترامپ مایه خرسندی ماست. من معتقدم که اگر هر دو به عنوان شرکای استراتژیک و دو کشور مهم عضو ناتو بر سر یک میز نشسته و در مسیری که قرار است تعیین کنیم گام برداریم موفقیت های زیادی داشته و مشکلات بسیاری را حل خواهیم کرد.

وی درباره نقش احتمالی جان برنان، یکی از روسای سابق سازمان سیا و سایر سناتورهای آمریکا در کودتای نافرجام ۱۵ جولای گفت:این موضوع را با آقای ترامپ و سایر مقامات آمریکایی مطرح خواهیم کرد. در سفری که به آمریکا خواهم داشت تمامی این موارد را یک به یک و رو در رو مذاکره و سرکرده فتو را مطالبه خواهم کرد. در حال حاضر اسناد و شواهد کاملا روشن بوده و او عامل اصلی کودتای نافرجام است. مغز متفکر پشت پرده نیز مشخص است که البته آنها نیز طی روند قضایی هویدا خواهند شد. اگر اکنون نام آنها را من به زبان بیاورم درست نبوده و جهت دهی به دستگاه قضایی است. اما در زمان مناسب معلوم می شود. 

در حال بررسی این پرونده هستیم و این موضوع را به همراه جزئیات آن با آقای ترامپ مطرح خواهیم کرد. هنوز هیچ قولی در این زمینه به ما داده نشده است اما امیدوارم که چنین بشود.

وی در حمله ای دیگر به کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه که بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه است گفت: این شخص (قلیچداراوغلو) با این نتیجه برای هشتمین بار در انتخابات شکست خورد. در کشورهای غربی پی از دریافت یک یا دو شکست رئیس حزب استعفا می دهد، این یک اصول سیاسی است. اما در این ها چنین اخلاقی وجود ندارد.

کد خبر 3957728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha