۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴

یادداشت مهر؛

کاهش تعداد و نقش معتمدین مساجد در انتخابات در تبریز

کاهش تعداد و نقش معتمدین مساجد در انتخابات در تبریز

تبریز- با اینکه انتخابات در ایران یک جریان مردمی است و اغلب فعالیت های مربوط به رای گیری با حضور خود مردم انجام می شود، اما امسال حضور معتمدین مساجد درجریان رای‌گیری در تبریز کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر - بهنام عبدالهی، گروه استان‌ها: شاید انتخابات را بتوان مهم‌ترین و گسترده‌ترین صحنه حضور مردم در بازی‌های سیاسی و اجتماعی دانست. اینکه مردم روی صحنه می‌آیند و برای آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند، به تنهایی، خود یکی از مولفه‌های جامعه متمدن به شمار می‌آید اما اینکه خود مردم در مراحل مختلف فعالیت های اجرایی انتخابات حضور می‌یابند، بر ارزش این امر می‌افزاید.

یکی از بخش‌های بسیار مهمی که در بطن و سطح جریان انتخابات به چشم می‌خورد و به عبارتی فعالیت اجرایی انتخابات به شمار می‌آید، مشارکت خود مردم در جریان رای‌گیری است که از رای‌گیری تا شمارش آرا توسط خود مردم و معتمدین مساجد مناطق مختلف شهر صورت می گیرد.

در هر دوره از انتخابات ، افراد به صورت داوطلبانه از طریق مساجد اقدام به حضور پای صندوق‌های رای می‌کنند که این امر موجب اعتماد بیش‌تر مردم به جریان انتخابات می‌شود و  به عبارتی معروف صفر تا صد انتخابات در دست خود ملت باشد تا واژه دموکراسی به نزدیک‌ترین معنایش تعبیر شود.

امسال نیز در تبریز همچون روال قبل و طبق سایر شهرهای بزرگ کشور و به تبعیت از قانون، از مساجدی که حوزه انتخابیه می شوند خواسته شد تا  نفرات خود را از بین افراد معتمد محل برای حضور در پای صندوق‌های رای معرفی کنند ولی تعداد آنها ۳ نفر بعلاوه یک نفر خدمه باشد درحالی که در سنوات گذشته این تعداد ۶ نفر و یک خدمه نفر بود.

این برخلاف سال‌های قبل است زیرا در سنوات پیشین تعداد به طور مساوی بود یعنی معتمدین مردم و کارگزاران دولتی به تعداد یکسانی در این عرصه حضور می‌یافتند.

شاید دلیل وقوع این امر را با این زاویه دید تعبیر کرد که برگزاری انتخابات به دست فرمانداری و استانداری‌ها بوده و این امر در واقع کوتاه‌کردن تدریجی دست مردم و معتمدین‌شان از فرایند رای‌گیری و... است.

اما فرماندار شهرستان تبریز معتقد است چنین چیزی رخ نداده و اگر هم رخ داده باشد دلیل موجهی دارد. رحیم شهرتی فر به خبرنگار مهر گفته است کارمندان دولت آشنایی بیش‌تری با سامانه‌های الکترونیکی دارند و به این واسطه می‌توانند سودمندتر و مثمر ثمرتر باشند.

البته گویا این اتفاق تنها در آذربایجان شرقی و تبریز رخ داده و مطمئنا به وقوع پیوستن آن تبعاتی نه‌چندان خوشایند به همراه خواهد داشت. به هرحال گفتیم انتخابات یک جریان مردمی است نه دولتی و کاهش سهم مردمی که معمولا از مساجد به هیئت نظارت معرفی می‌شوند، می‌تواند مقدمه‌ای برای دولتی‌تر شدن فرایند انتخابات باشد.

انتظار می‌رود مسئولین درباره این تصمیم‌گیری حساس اندکی تدبیر بیش‌تر به خرج دهند تا انتخابات در استان و شهر ما نیز به تبعیت از قانون و همسان با سایر نقاط کشور بدون هیچ‌حاشیه‌ای طبق سال‌های پیشین برگزار شود.

کد خبر 3961016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha