۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۴۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صدور سنگ خام به صلاح مملکت نیست/رونق بازار داخلی کم شده است

صدور سنگ خام به صلاح مملکت نیست/رونق بازار داخلی کم شده است

بروجرد- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صدور مواد و سنگ خام به صلاح مملکت نیست، گفت: رونق بازار داخلی و صادرات کم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده شامگاه دوشنبه در جلسه ای با فعالان حوزه صنعت سنگ لرستان با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ میلیون مترمکعب برش سنگ در کشور داریم، اظهار داشت: صادرات در این حوزه روبه افزایش است اما متاسفانه در حال حاضر سنگ کشور به صورت سنتی و خام از کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه پروژه های کوچک مقیاسی در این حوزه سرمایه گذاری و اجرایی شده است، تصریح کرد: دلیل اینکه سنگ کشور به صورت خام صادر می شود این است که در بازارهای داخلی و خارجی طی یک تا دو سال اخیر رکود در ساخت و ساز داشتیم و رشد منفی بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه همسایگان ما هم به لحاظ مشکلات امنیتی که دارند، ساخت و ساز آنها کاهش یافته است، افزود: در اروپا هم شاهد افت ساخت و سازها هستیم.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صدور مواد خام و سنگ خام به صلاح مملکت نیست، اظهار داشت: چرا ما باید بازار کالای نهایی خارجی ها باشیم؟ این به نفع کشور نیست و نباید کالای خام را صادر کنیم و جلوی این موضوع باید گرفته شود.

وی با بیان اینکه رونق بازار داخلی و صادرات کم شده است و در این شرایط نباید خودمان آتش بیار معرکه باشیم و سنگ خام کشور را به خارجی ها بدهیم، تصریح کرد: اگر یک دلار سنگ کار نشده صادر کنیم یک دلار هم سنگ کار شده صادر کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مهم ترین اولویت ما در وزارتخانه تغییر فرآیند صادرات سنگ خام است، افزود: در مورد پایین آمدن نرخ ارز نیز بهتر است این موضوع را در جلسه مطرح نکنید چون نه در حوصله من و نه در توان دولت است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه ماهم دلمان می خواهد نرخ ارز پایین بیاید ولی نمی شود، گفت: این موضوع راه خودش را دارد و باید با بانک ها در این زمینه صحبت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم ترین برنامه ما ایجاد امنیت سرمایه گذاری در کشور است، افزود: در این زمینه یک کارگروه در دولت راه اندازی کرده ایم و از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته ایم که موانع موجود در این زمینه را شناسایی کند و اینکه چه مورادی به امنیت سرمایه گذاری لطمه می زند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در رابطه با طرح رونق تولید در ابتدا ناامید بودیم ولی با برگزاری چند جلسه بیش از آنچه تعهد داده بودیم عملکرد داشته ایم، در رابطه با مشکلات واحدهای صنعت سنگ در حوزه تسهیلات بانکی ادامه داد: در دولت مصوب کرده ایم که هیج بانکی حق ندارد سود بالای ۱۰ درصد بگیرد و اگر هم بگیرد حرام است.

کد خبر 3961903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha