۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۳۴

کامبیز حضرت پور در گفتگو با مهر:

پرداختن به موضوعات اساطیری در نقاشی/ وضع آموزش هنر مساعد نیست

پرداختن به موضوعات اساطیری در نقاشی/ وضع آموزش هنر مساعد نیست

کامبیز حضرت پور نقاش و مدرس دانشگاه که این روزها آثارش در گالری «شکوه» به نمایش درآمده است، اتکای دانشگاه ها به دریافت شهریه های سنگین را از عوامل افت کیفیت تحصیلی می داند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه «شاخ» با حضور ۸ هنرمند در گالری «شکوه» برپاست. کامبیز حضرت پور یکی از این هنرمندان درباره این نمایشگاه و آثارش به خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه گروهی با موضوعویت حیوان «گاو» و با عنوان «شاخ» برگزار می شود. من ۸ اثر در این نمایشگاه ارائه داده ام که در واقع شامل ۲ مجموعه ۴ تایی است.

وی درباره چرایی انتخاب این موضوع بیان کرد: این موضوع با توجه به این نکته انتخاب شد که از دیرباز در فلات ایران و تمدن های بین النهرین حیوانات شاخ دار دارای جایگاه بودند و انسان ها و بعدها هنرمندان به بازتولید نقش این حیوانات پرداخته اند. در فرم اساطیری هم این حیوان جایگاه ویژه ای دارد. مثلا به سفالینه های پیش از تاریخ مراجعه کنید و یا در حجاری های تخت جمشید نمونه این موضوع را می بینید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی در آیین هایی مثل آیین مهر ما می خوانیم که قربانی کردن گاو توسط میترا و جاری شدن خون این حیوان باعث برکت می شده است. ضمن اینکه گذشته از همه این پیشینه ها فرم طراحی این حیوان برای یک طراح و نقاش جذابیت خاصی دارد. برای همین هر کدام از ما ۸ نفر منظر و دیدگاه متفاوتی را با پرداختن به موضوع انتخاب کردیم.

وی درباره منظری که خود در ارتباط با این موضوع برگزیده گفت: کارهای من ۲ مجموعه ۴ تایی است. در یکی از مجموعه ها رنگ سیاه غالب است و در دیگری عنصر رنگ. در سری اول بیشتر گرایشم به طراحی از این حیوان است اما در سری دوم نگاهم به نبرد انسان و گاو که امروزه در فرهنگ ما متجلی نیست اما مثلا در فرهنگ اسپانیایی ها همچنان متجلی است بوده با این تفاوت که من عنصر انسانی را از آثار حذف کردم و مخاطب با این مسأله رو به رو می شود که در این نبرد گرچه حیوان آسیب دیده اما پیروز میدان است. در تمام مجموعه هم از تکنینک متفاوتی استفاده کردم. در سری اول با لاتکس و رنگ اسپری ماشین کار کردم که تکنیک متداولی نیست و در سری دوم با جوهر و ماژیک و رنگ اسپری ماشین.

حضرت پور که در نیمه اردیبهشت نیز نمایشگاهی از آثارش را در شهر مشهد و در گالری «دیگری» برپا می کند درباره نمایشگاه پیش رو نیز بیان کرد: من بر اساس پژوهش هایی که چندین سال روی مهرهای قدیمی انجام دادم که ردشان را تا دوره های قاجار و اوایل پهلوی می توانید بگیرید، یک تعداد اثر خلق کردم که برای اولین بار آنها را در مشهد به نمایش می گذارم.

وی درباره فعالیت های هنرهای تجسمی خارج از تهران نیز گفت: در کلان شهرهایی مثل مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز فعالیت هنری خوب است. هر چند با فاصله نسبت به تهران قرار دارد اما هم امکانات نمایشی خوب است و هم هنرمندان خوبی در این شهرها فعالیت می کنند اما به هر حال اختلاف زیاد امکانات با تهران مانع شکوفایی استعدادها می شود.

حضرت پور که در دانشگاه های مختلفی از جمله دانشگاه هنر از سال ۸۰ به تدریس رشته های نقاشی و گرافیک مشغول است درباره سطح آموزش هنر در دانشگاه ها بیان کرد: وضعیت آموزش هنر در دانشگاه ها مساعد نیست. فارغ التحصیلان فضای کار ندارند و در دانشگاه هم فضای خوبی برای رشد و پرورش استعدادهای شان نیست. هم محیط دانشگاه ها، هم اساتید و هم مفاد درسی قدیمی روی این آموزش تاثیر می گذارد. اتکای بیش از حد دانشگاه ها به شهریه هایی که از دانشجو می گیرند در این فضا بی تاثیر نیست. در این فضا قاعدتا نمی توان فضای خوشبینانه ای برای آینده آکادمیک هنر در کشور داشت.

کد خبر 3962616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha