۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۷:۳۶

کامبیز حضرت‌پور در گفتگو با مهر:

«رویای نامیرا» با رنگ‌های جوهری و اسپری/ آثاری که با مُهر خلق شد

«رویای نامیرا» با رنگ‌های جوهری و اسپری/ آثاری که با مُهر خلق شد

«رویای نامیرا» عنوان نمایشگاه طراحی و نقاشی از کامبیز حضرت‌پور است که با تکنیک جدیدی به موضوع و تم طبیعت و مُهر می‌پردازد.

کامبیز حضرت‌پور درباره نمایشگاهی که قرار است با عنوان «رویای نامیرا» در گالری شکوه برگزار شود به خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه شامل دو طیف از کارهایم با موضوع و تم طبیعت و مهر است که از ۴ آبان‌ماه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه حدود ۳۰ اثر با ابعاد مختلف در بخش طبیعت و مُهر به نمایش در می‌آید. ابعاد تابلوهای طراحی و نقاشی از ۷۰×۷۰ تا ۱۲۰×۱۲۰ هستند.

این نقاش درباره روش خلق آثارش تاکید کرد: در آثاری که نمایش گذاشته خواهد شد از تکنیک‌های روز استفاده کرده‌ام که از ترکیب انواع رنگ‌های جوهری و اسپری‌ها مثل اسپری رنگ اتومبیل به دست آمده است.

وی در معرفی بیشتر این تکنیک تشریح کرد: آنچه برای هنرمندان حوزه تجسمی اهمیت دارد این است که تکنیک‌های خاص خود را داشته باشند یا در اسلوبی که همه کار می‌کنند، آثارشان از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد. برخی از هنرمندان برای رسیدن به تکنیک و روش خاص خود، تجارب و روش‌های متفاوتی را به کار می‌گیرند که همین امر من را نزدیک به اسلوب و شیوه کار مختص به خود کرد. به نظرم هیچ هنرمندی با این شیوه کار نکرده است.

حضرت‌پور که در نمایشگاه «رویای نامیرا» تابلوهایی از طبیعت و مُهر به نمایش خواهد گذاشت، با یادآوری اینکه پیشینه‌ای از مُهر در بستر فرهنگی‌ وجود دارد، بیان کرد: از دوران ایران باستان تا اوایل دوره پهلوی همیشه مهر در تمدن ما وجود داشته است و من با توجه به پژوهشی که درباره این مهرها انجام دادم، فکر کردم می‌توان بر اساس مهرها آثار هنری خلق کرد.

وی با اشاره به بخشی از تحقیق‌هایش اظهار کرد: مهرهای پیش از اسلام عناصر تصویری هستند و بیشتر می‌بینیم که برای نشان دادن قدرت فردی مثل پادشاه که در حال غلبه بر قوای طبیعی بوده، استفاده می‌شده است، اما بر مهرهای دوره اسلامی نوشتار حاکم است و بیشتر در آنها عبارت‌ها و کلمات دیده می‌شوند که معمولا شامل اسامی اشخاص یا عباراتی که محتوای دینی دارند، می‌شود.

حقیقت‌پور تاکید کرد: در نمایشگاه «رویای نامیرا» بیشتر قطعات نوشتاری نمایش داده می‌شود که با یک ریتم و رنگ‌پردازی خاصی، کار شده‌اند. با توجه به محتوای دینی مهرهای دوره اسلامی، در میان آثاری که با موضوع مهر خلق شده‌اند بیشتر از عبارت «لا اله الا الله الملک الحق المبین» استفاده کرده‌ام.

این هنرمند درباره موضوع دیگر نمایشگاهش با اشاره به اینکه طبیعت همواره مأمن و مأوای همیشگی انسان محسوب می‌شده و در بستر تاریخ همیشه رویکرد و توجه انسان نسبت به طبیعت وجود داشته است، تصریح کرد: اگرچه ما به لحاظ زمانی در شرایطی به سر می‌بریم که طبیعت دستخوش ناملایمات زیادی شده است اما همواره نگاه به طبیعت در موقعیت‌های اقلیمی متفاوت، جذابیت داشته است و در کار بسیاری از هنرمندان بازگشت به طبیعت دیده می‌شود، همین امر یکی از دلایلی بود که من را علاقه‌مند به پرداختن به این موضوع کرد.

وی در پایان درباره اینکه آیا قرار گرفتن تابلوهایی از مهر و طبیعت در قالب یک نمایشگاه با هم هم‌خوانی و تناسب دارد، اظهار کرد: شاید چندان تناسبی وجود نداشته باشد اما چون تکنیک خلق این آثار یکی است فکر می‌کنم بتوانم در قالب یک مجموعه آنها را ارایه کنم.

نمایشگاه «رویای نامیرا» از ۴ تا ۹ آبان ماه در گالری شکوه به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپا است.

کد خبر 4430221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha