۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴

درگفتگو با مهر عنوان شد؛

قیمت‌گذاری اشیای تاریخی برای بیمه، اعتباری است

قیمت‌گذاری اشیای تاریخی برای بیمه، اعتباری است

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: قیمت‌گذاری اشیای تاریخی برای بیمه، اعتباری است تا شرکت بیمه‌گذار مسئولیت اشیا را برعهده بگیرد بنابراین نمی‌شود قیمت نجومی در نظر گرفت.

حسن قره‌خانی از کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی که مسئولیت بررسی اشیای تاریخی انتقال داده شده به نمایشگاه آلمان را بر عهده داشت در گفتگویی با خبرنگار مهر پیرامون انتقادها به نحوه قیمت بیمه ۴۴۶ اثر تاریخی ایران در نمایشگاه بن آلمان توضیحاتی داد و گفت: از دو سال مانده به پایان دولت دهم تا الان حدود ده نمایشگاه بزرگ از اشیای تاریخی به کشورهای دیگر رفته است اکنون نیز اگر قیمت گذاری انجام شده است، نرخ سالهای گذشته را در نظر گرفته و درصدی آن را افزایش داده اند و ارزیابی نهایی انجام شده است به نظر من قیمت متعادلی نیز برای بیمه آثار در نظر گرفته شده است. این اثار تاریخی برای خرید و فروش به آلمان نرفته است بلکه قیمت در نظر گرفته شده برای آنها در حقیقت اعتباری است که برای بیمه آنها در نظر گرفته می شود بنابراین معادل نرخ خرید و فروش آن قیمت گذاری نشده است. از سوی دیگر باید به نحوی قیمت گذاری انجام می شد که شرکت های بیمه گذار، این آثار تاریخی را بیمه می کردند.

وی ادامه داد: شرکت بیمه گذار خارجی باید بپذیرد که اگر اتفاقی برای آن آثار افتاد هزینه بیمه آنها را بدهد بنابراین باید قیمتی که به او داده می شود را بپذیرد. نمی توان به واسطه اینکه این آثار تاریخی هستند قیمت های نجوی به بیمه گذار پیشنهاد کرد. این شرکتهای بیمه گذار معمولا بیمه اشیا و آثار تاریخی نمایشگاههای دیگر را نیز تقبل می کنند  با حدود قیمت ها آشنایی دارند آنها می دانند که کدام نمایشگاه در کجا برگزار شده و نرخ بیمه آنها چقدر بوده است. گاهی اگر اهمیت یک شی به ارزش فرهنگی و ... باشد می توان با ادله قیمت بیمه یک شی را تا ۸۰ درصد افزایش داد. مانند قیمتی که برای بیمه جام های زرین گذاشته شده است. این شرکت ها هیچ زمانی آبروی چندین ساله خود را فدای چنین معاملاتی نمی کنند. از این نظر مشکلی برای قیمت گذاری آثار وجود ندارد. قیمت ها باید مطابق با واقعیت باشد.  

قره خانی با تاکید بر اینکه جام مارلیک تنها یک جام نیست گفت: چیزی حدود ۳۸ جام از مارلیک به دست آمده است. هیچ کدام از آثار کشف شده آنجا تک نبوده اند. مشابه آن آثار در مارلیک و در موزه وجود دارد. اگر برای جام مارلیک که اکنون یک و نیم میلیون یورو بیمه در نظر گرفته شده، دو میلیون یورو تخمین زده می شد باز هم عده ای بودند که می گفتند چرا سه میلیون یا چرا چهار میلیون یورو نزدید؟ یک و نیم میلیون یورو یعنی حدود ۷ میلیارد تومان. اگر جام مارلیکی در بازارهای ایران پیدا شود هیچ قاچاقچی نمی تواند این جام را با این قیمت بخرد. البته اگر پیدا شود. جام بدل مارلیک را نهایتا بتوانند با ۵۰۰ میلیون تومان جا به جا کنند. جام حسنلو هم حدود ۲۸۰۰ سال قدمت دارد. از فرهنگ های مستقر در ایران مربوط به دوران حسنلو جام های زیادی کشف شده است. بنابراین این اشیا منحصر به فرد نیستند .

وی افزود: آلمانی‌ها به دنبال نمایشگاهی از اشیای منحصر به فرد نیستند آنها به جنبه‌های عملی و پژوهشی اشیا توجه دارند اگر به فهرست اشیای تاریخی نگاهی شود متوجه می شوید که بیشتر آنها اشیای سفالی و گلی هستند و درصد کمی از آنها اشیای کمیاب بوده اند.   

کد خبر 3965360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha