۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳

کتاب «مکانی عالی برای جنگ» منتشر شد

کتاب «مکانی عالی برای جنگ» منتشر شد

کتاب «مکانی عالی برای جنگ : آمریکا در لائوس و تولد سازمان سیا نظامی» نوشته « جاشوا کورلانتزیک» توسط انتشارات «سیمون اند شوستر» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل سال پیش و در جریان جنگ ویتنام، عملیاتی به رهبری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در لائوس انجام شد که تبعات آن هنوز پابرجاست و قربانی می گیرد.

«جاشوا کورلانتزیک» عضو ارشد شورای روابط خارجی در کتاب جدید خود با نام «مکانی عالی برای جنگ: آمریکا در لائوس و تولد سازمان سیا نظامی» نوشت: سرعت و قدرت حمله امریکا به لائوس، کشوری کوچک در جنوب شرقی آسیا، به حدی بود که در طی یک دهه به طور میانگین هر هشت دقیقه یک بمب در این کشور فرود آمده است. 

وی در این کتاب اسناد و مدارکی را فاش می کند که حاکی از دخالت نظامی سازمان سیا در حمله مخفیانه آمریکا به کشور لائوس در طی سالهای ۱۹۶۱-۱۹۷۳ می باشد. حمله ای که  عنوان بزرگترین عملیات مخفیانه امریکا در تاریخ را به خود اختصاص داده است.

کورلانتزیک در این کتاب چگونگی تغییر مسئولیت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، از جمع آوری اطلاعات و انجام امور سیاسی به انجام عملیات نظامی، را شرح می دهد. وی ادعا می کند که طرح حمله مخفیانه ایالات متحده امریکا به لائوس و مبارزه با کمونیست ها در این منطقه کوچک تحت عنوان عملیات مومتنوم، توسط رئیس جمهوز آیزنهاور تایید شد و ارتش امریکا به نمایندگی از قوم همونگ با کمونیست ها در لائوس جنگیدند.

وی در کتاب خود به شخصیت هاو سازمانهای اصلی جنگ از جمله سازمان سیا که ایده جنگ را مطرح کرد، رهبر کاریزماتیک ارتش همونگ و شبه نظمیان آموزش دیده توسط ارتش همونگ اشاره می کند.

کورلانتزیک همچنین ادعا می کند:  قبل از حمله مخفیانه امریکا به لائوس سازمان سیا نقش زیادی در سیاست آمریکا نداشت و بر جمع آوری اطلاعات و انجام امور سیاسی تمرکز داشت. اما در طی حمله به لائوس، این سازمان وارد عمل شده و با انجام حملات سریع، دقیق و قدرتمند بسیاری از کمونیست ها در این کشور از بین برد. هرچند در نهایت نیروهای ضد کمونیستی که توسط امریکا حمایت می شدند شکست خوردند، سازمان سیا بعد از این حمله به یک جانور بزرگ و قدرتمند تبدیل شد. جنگ لائوس الگویی برای جنگ های نیابتی امریکا در جهان است از جنگ های نیابتی امریکا در آمریکای مرکزی در دهه ۱۹۸۰ گرفته تا جنگ علیه تروریسم در دهه جاری، جنگ هایی که سازمان سیا همراه با نیروهای ویژه  ایالات متحده در آنها با حداقل نظارت فعالیت دارند.

کد خبر 3969100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha