۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰

زیباکلام:

اقتصاد دولتی نمی تواند موفق و کارآمد باشد

اقتصاد دولتی نمی تواند موفق و کارآمد باشد

اردبیل- فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی کاملا دولتی است، گفت: اقتصاد دولتی هیچ گاه نتوانسته کارآمد و موفق باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق زیباکلام بعد از ظهر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در وضعیت فعلی تنها کشورهای انگشت شماری اقتصاد خود را بر مبنای اقتصاد دولتی اداره می کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی تنها در ایران، کره شمالی، زیمباوه، سوریه و کوبا باقی مانده است، اضافه کرد: اقتصاد ایران صد درصد اقتصاد دولتی است و بسیاری ناکامی های اقتصادی دولت یازدهم نیز به این موضوع برمی گردد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اقتصاد دولتی همواره ناکارآمد و فاسد است، اضافه کرد: تمامی ارکان اقتصادی ما دولتی و بخشی که غیردولتی عنوان می شود نیز زیر نظر دولت فعالیت می کند.

به گفته زیباکلام تنها نگاهی به مسئله صادرات ایران موید این موضوع است و در وضعیتی که در سال ۹۴ کشور ترکیه ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است، کل صادرات نفتی ایران متجاوز از ۴۰ میلیارد دلار نبوده است.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای دولت در عرصه سیاست خارجی اضافه کرد: برخی از تندورهای اصولگرا با هر اقدام توافق هسته ای مخالفت کرده اند و اعلام شده در برجام ما فقط امتیاز داده ایم.

وی افزود: این دیدگاه را چطور می توان پذیرفت در حالی که خود امریکا اعلام می کند برجام به زیان آنهاست.

فعال سیاسی توافق هسته ای و برجام را بزرگترین دستاورد دولت در عرصه سیاسی دانست و تاکید کرد: دولت هر چند در برخی حوزه ها عملکرد مطلوب نداشته اما در این خصوص اقدام دولت قابل توجه است.

زیباکلام با اشاره به کاهش تورم به زیر ۱۵ درصد، ثبات در نرخ دلار و ارز و رشد اقتصادی کشور اضافه کرد: در بخش دستاوردهای اجتماعی می توان به بهبود وضعیت فعالیت جنبش های دانشجویی و فضای فعالیت احزاب در دانشگاه ها اشاره کرد.

وی بهبود وضعیت مطبوعات، آزادی بیان و فضای مجازی را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و متذکر شد: ۱۹ میلیون ایرانی که به روحانی رای دادند برخی انتظاراتشان محقق نشده و اینطور عنوان می شود که در مجموع عملکرد دولت مطلوب نیست.

زیباکلام از جمله این انتظارات را آزادی زندانیان سیاسی و ممانعت از بسته شدن روزنامه ها دانست و گفت: برخلاف دیدگاه مخالفان هیچ یک از این موارد در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست و انتظار می رود مخالفان با آگاهی بیشتری در این خصوص ابراز عقیده کنند.

کد خبر 3969291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha