۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱

وزیر آموزش و پرورش:

ضرورت توجه به نیازهای بومی و منطقه‌ای در تولید محتوای آموزشی

ضرورت توجه به نیازهای بومی و منطقه‌ای در تولید محتوای آموزشی

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به نیازهای بومی و منطقه‌ای در تولید محتوای آموزشی توجه شود؛ مشکل ما این است که یک محتوا را در سراسر کشور آموزش می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فخرالدین دانش‌آشتیانی صبح امروز در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی تحت عنوان «سرآمدی آموزش» که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش در ایران نیازمند تحول در نگرش و عمل است؛ آموزشی باید مد نظر قرار گیرد که به سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی اهمیت دهد. آموزش متولی این سه سرمایه است و اگر بخواهند ببینند کشوری در مسیر توسعه قدم برمی‌دارد، به اولین چیزی که نگاه می‌کنند، این است که ببینند آیا این کشور برای آموزش سرمایه‌گذاری کرده است یا خیر.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اهداف برنامه درسی نیازمند تغییر و نگرش است.

وی با اشاره به محتوای آموزشی گفت: ما در این بخش در آموزش و پرورش با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم؛ اولین مسئله در محتوای آموزشی این است که انگیزه درونی دانشجو و دانش‌آموز را دنبال نمی‌کند و میل به یادگیری را در وی ایجاد نمی‌کند. ما معتقدیم آموزش و محتوا باید با یادگیرنده ارتباط برقرار کند.

دانش‌آشتیانی خاطرنشان کرد: ما در محتوا به دلیل افزایش حجم از یادگیری عمیق غافل شده‌ایم. به نظر من اشکال ما این است که یک محتوا را در سراسر کشور آموزش می‌دهیم.

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که به نیازهای بومی و منطقه‌ای در تولید محتوای آموزشی توجه ویژه‌ای کنیم؛ محتوای آموزشی ما باید در جهت تقویت خرده‌فرهنگ‌ها کار کند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: ما باید از تولید محتوای متمرکز دست برداریم.

دانش‌آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل گزینش دانش‌آموزان از آموزش و پرورش به آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به علت مشکلی که در گزینش وجود دارد، بحث شایسته‌محوری در نظر گرفته نمی‌شود و بحث آموزش غیرمؤثر کنکورمحور جایگزین شده است.

وی در پایان در خصوص شیوه‌های آموزش و ارزیابی برنامه‌های درسی نیز به صورت تیتروار توضیحاتی داد و گفت: به نظر من باید ارزیابی برنامه‌های درسی، خود به عنوان فرآیند یادگیری لحاظ شود.

کد خبر 3969703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha