۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰

اتمام ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات با حمایت‌های مردم

اتمام ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات با حمایت‌های مردم

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه کمک‌های مردم و نذورات خیرین پشتوانه اصلی این تشکل مردم نهاد است، از اتمام ۱۵۰ پروژه بازسازی، مرمت، نوسازی و توسعه عتبات عالیات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک در همایش استانی هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی که در سالن همایش‌های بیت امام راحل در خمین برگزار شد گفت: ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات عالیات توسط ایرانیان در طول ۱۲ سال اجرا، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طی بیش از یک دهه فعالیت ستاد، در تمامی حرم‌های مطهر یک دور کامل پروژه‌های بازسازی و مرمت اجرا شده است افزود: با توجه به افزایش روز افزون زائران به‌ویژه هموطنان عزیز، اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات برنامه توسعه اعتاب مقدسه را با هدف ارتقاء سطح رفاه زائران در دستورکار دارد.

وی تصریح کرد: چهار طرح توسعه‌ای بزرگ عتبات عالیات توسط ایرانیان در دست اجرا است که بزرگترین این پروژه‌ها طرح توسعه حرم مطهرعلوی به نام  صحن حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: صحن حضرت زهرا(س) در زمینی به طول ۴۰۰ و عرض ۱۵۰ متر و زیر بنای ۲۲۰ هزار متر مربع در ضلع غربی حرم براساس معماری ایرانی و اسلامی و با مصالحی که تولید کارخانه‌های کشور می‌باشد، در حال ساخت است.

پلارک اظهارکرد: در کربلا نیز دو پروژه بزرگ که از نظر مهندسی و فنی، طرح‌های بسیار سنگینی محسوب می‌شوند در حال اجراست.

وی یکی از این طرح‌ها را پروژه توسعه حرم سید الشهدا(ع) اعلام کرد و گفت: این طرح شامل چهار فاز است که با بهره‌برداری از آنها، فضای موجود بیش از ۳۰ برابر افزایش می‌یابد.

پلارک تصریح کرد: براساس طرح توسعه ۳۸ هکتاری، در اطراف حرم امام حسین(ع) سه صحن احداث می‌شود که در مرحله اول فقط نیمی از صحن عقیله بنی‌هاشم (س) و امام حسین(ع) ساخته می‌شود.

پلارک گفت: با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، درمرحله  نخست زمینی به مساحت پنج هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده و عملیات اجرایی آن بیش از یکسال است که آغاز شده است. با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ادامه داد: به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌بند به عمق بیش از ۳۰  و عرض یک متر در محدوده پروژه هستند، با تکمیل صحن عقیله بنی هاشم(س) که برنامه ۶ ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود ۲۳۰ هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.

وی دیگر پروژه پیچیده فنی ومهندسی را طرح ترفیع گنبد و لاعرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح حرم مطهر امام حسین اعلام کرد و افزود: براساس این طرح گنبد جدیدی که حدود هفت متر و نیم  از گنبد کنونی بلندتر است، نصب خواهد ‌شد. پیش از نصب گنبد جدید لازم بود تا ستون‌ها و دیواره حرم مطهر لاغرسازی و تقویت شود که مردم دوستدار اهل بیت استان کرمان مسئولیت اجرای این پروژه پیچیده فنی را برعهده گرفتند.

پلارک توسعه حرمین امامین عسکریین  وحرمین  امامین جوادیین را از طرح‌های دیگردر دست اجرا بیان کرد و افزود:  طرح‌های مطالعاتی  پروژه امامین عسکریین اجرا شده و طرح‌های مطالعاتی میدانی و تملک زمین  تا شعاع ۳۰۰ متری حرم در دست اجرا است.

وی ادامه داد: تکیه‌گاه اصلی در ساخت و تأمین هزینه‌های بازسازی عتاب مقدسه  کمک‌های مردمی است و  هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس جمعیت و سرانه درآمدی، سقف تکلیفی برای آن مشخص می‌شود، استان مرکزی در تأمین سنگ برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات رتبه اول را در کشور دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: ۵۰۹ ستون سنگی و بخش‌های جانبی آن در کارگاه‌های شهرستان محلات سال گذشته ساخته و برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) به نجف اشراف ارسال شد. محلات ساخت ۶۰۴ پایه ستون سنگی را برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف متعهد شده که تاکنون ۵۶۳ ستون کامل معادل ۹۵ درصد تعهدات ساخته و برای نصب ارسال شده است.تمام تعهد این شهرستان برای ساخت ستون صحن حضرت زهرا(س) تا مرداد ماه انجام می‌شود.

استان مرکزی رتبه نخست در بازسازی عتبات را دارد

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در این آیین گفت: ۷۸ درصد از تعهد این استان در جمع آوری کمک های مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در سال گذشته محقق شد.

خلیل نجفی نظام آبادی افزود: یک هزار و ۲۰۰ خادم در بقاع متبرکه در مناسبت های مختلف اهداف ستاد را ترویج وکمک های مردمی را جمع آوری می کنند.

نجفی نظام آبادی افزود: در ۱۲ شهرستان ، بیش از ۶۰ شهر و ۳۳ بخش و دهستان در استان مرکزی ستاد بازسازی عتبات عالیات فعال است.

وی اظهار کرد: حفظ رتبه برتردر کشور و استفاده از ظرفیت خیران بخصوص در حوزه سنگ محلات از اهداف مهم ستاد بازسازی دراستان مرکزی است.

نجفی با اشاره به تلاش استان در سال گذشته برای برگزاری اجتماع بزرگ اربعین خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن موکب ها در سال جاری دستور کار این ستاد قرار دارد.

حجت الاسلام حسینی امام جمعه خمین نیز در این مراسم گفت: از طریق ولایت و امامت می توان به توحید دست یافت و خدمت به اهل بیت(ع) نشان دهنده ولایت پذیری است.

فرماندار خمین نیز گفت: این شهرستان پارسال در جمع آوری مشارکت های مردمی رتبه نخست را در استان مرکزی کسب کرد.

سید مهدی ساداتی افزود: تعهد ستاد عتبات عالیات این شهرستان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که ۹۵ درصد آن معادل بیشترین میزان در سطح استان مرکزی محقق شده است.

وی اظهارکرد: سال گذشته یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال کمک های مردمی و نذورات این شهرستان برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شد.

وی ادامه داد: ۲۸۰ میلیون ریال از کمک ها در این شهرستان طلا، جواهرات و خشت طلا است که ارزش هر خشت ۲۰ میلیون ریال است.

وی خاطر نشان کرد: ستاد عتبات این شهرستان بیش از ۲۰۰ خادم دارد که بیش از ۱۰۰ نفر این خادمان را واحد خواهران تشکیل می دهد تا هدایا و نذورات مردم را در مساجد جمع آوری کنند.

وی گفت: هرسال بیش از ۱۵ خادم به صورت داوطلبانه درطرح های بازسازی کربلا و نجف به مدت یک ماه به عتبات عالیات اعزام می شوند.

در این مراسم از هیات امنای برتر در ستاد بازسازی عتبات عالیت استان مرکزی تجلیل بعمل آمد.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت و در فاصله ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.

کد خبر 3970537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha