۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸

اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام مطرح /۱

تشکیل کارگروهی برای زنان آسیب دیده جنگ/رسیدن به وحدت تزریقی نیست

تشکیل کارگروهی برای زنان آسیب دیده جنگ/رسیدن به وحدت تزریقی نیست

محمد مهدی زاهدی، استاد دانشگاه گفت: رسیدن به وحدت به صورت تزریقی امکان پذیر نیست بلکه باید به صورت اجماعی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین اجلاس هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام صبح امروز با حضور فعالان عرصه تقریب در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

این همایش شامل چهار نشست بود، نشست اول با عنوان دیپلماسی وحدت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رضا تقوی، معاون امور اجتماعی مجمع تقریب مذاهب و با حضور محمد مهدی زاهدی، حسن قشقاوی، حمیدرضا ترقی، عثمان سالاری و مریم مجتهدزاده برگزار شد.

تقوی در ابتدای این نشست گفت: وحدت از مقولات کلیدی جامعه ماست همانطور که ما به آب، غذا و هوا نیازمندیم به وحدت هم نیازمندیم. اگر ما پیرو سیره سنت نبوی باشیم می بینیم که پیامبر هم کار خود را از وحدت آغاز کرد.

مجتهد زاده به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: مودت و دوستی یکی از مهمترین موارد دیپلماسی وحدت است. در اسلام، زنان با حفظ حجاب هم سنگر خانواده را حفظ می کنند و هم در جامعه حضور دارند. در حوزه وحدت هم پیشنهاد من این است که کارگروهی تشکیل دهیم و از زنان و کودکانی که در جنگ آسیب دیدند، حمایت کنیم.

قشقاوی دیگر سخنران این نشست گفت: وحدت بین دیپلمات های مسلمان در مجامع بین المللی پیشنهاد من به این اجلاس است، مدرنیته برای بشر دستاوردهای خوبی داشته ولی در حوزه هایی هم شکست کامل خورده است و این شکست ها فقط توسط دیپلمات های مسلمان می تواند نجات پیدا کنند.

وی افزود: مدرنیته در حفظ محیط زیست شکست خورده و لازم است دیپلمات های مسلمان در این حوزه فعالیت کنند. فقدان صلح پایدار از دیگر نشست های اصل مدرنیته است. شکستن حد و مرزها و اصول  اخلاقی از دیگر شکست هایی است که دیپلمات های مسلمان باید به آن توجه کنند، نگرانی از تایید سند ۲۰۳۰ در یونسکو یکی از این نمونه های این شکست اخلاقی است. فقر عدالتی و جنگ بین فقر و غنا و ناپایداری خانواده ها از دیگر موارد شکست خورده مدرنیته هستند و لازم است که این پنج موضوع سرلوحه دیپلماسی وحدت قرار بگیرند.

عثمان سالاری در ادامه این نشست، گفت: به فرموده امام راحل انقلاب وحدت رمز پیروزی است و رهبر انقلاب به کررات اشاره کردند که وحدت اسلامی یک تکلیف دینی، مصلحت ملی و مایه سربلندی جهان اسلام است. وحدت  اسلامی رکن رکین اسلام است. در مقطع فعلی که هر دولت یا کشوری از انواع دیپلماسی بهره گیری می کند ما با مقوله جهانی شدن مواجه هستیم و دیپلماسی وحدت یکی از اثربخش ترین دیپلماسی ها برای دستیابی تامین منافع ملی است. دیپلماسی وحدت برای حفظ و صیانت جهان اسلام امری ضروری است.

سالاری افزود: امت اسلامی یک هویت واحد دارد. درخصوص دیپلماسی وحدت اقدامات و تصمیمات برجسته و همه جانبه ای انجام شده اما در حال حاضر تقریب اخلاقی، عملی و علمی ضرورت امت اسلامی است. در مقابل دیپلماسی وحدت دیپلماسی تفرقه قرار دارد ما در هر حالتی متکلف هستیم تا به استراتژی وحدت عمل و از آن به عنوان قدرت نرم استفاده کنیم.

زاهدی در این نشست پیشنهادات عملیاتی خود را در جهت تقریب و وحدت ارائه داد و گفت: باید یک تلاش همگانی برای به کار گیری برای اقتدار جهان اسلام در نظر بگیریم و تحقق این خواسته حتما مبانی و راهکارهایی می خواهد لذا پیش از هر چیزی نیاز است که ما چشم اندازی از وحدت ترسیم کنیم، بدون داشتن چشم انداز تعیین استراتژی مشکل است. پس از تعیین استراتژی هم باید به راهبردهای لازم برای رسیدن به وحدت توجه کنیم ما باید بتوانیم نیازهای جهان اسلام، چالش ها، مسائل و مشکلات را تشخیص دهیم.

وی افزود: رسیدن به وحدت به صورت تزریقی امکان پذیر نیست بلکه باید به صورت اجماعی باشد و این  توقع تحقق این اجماع از دولت های جهان اسلام به تنهایی امکان ناپذیر است و باید نهادهای مدنی و تاثیرگذار جوامع اسلامی هم پای کار بیایند. ما باید در کنار کارهای سلبی کارهای ایجابی هم انجام دهیم و از تمام توانمندی های جهان بهره ببریم. به عنوان مثال استکبار ستیزی به عنوان یک کار سلبی و حمایت از جریان مقاومت به عنوان یک کار ایجابی انجام شود.

ترقی آخرین سخنران این نشست با اشاره به اینکه تشکیل اتحادیه احزاب جهان اسلام بسیار مهم است، گفت: متاسفانه ما در حال حاضر اتحادیه جهانی احزاب آسیایی، اروپایی و آفریقایی داریم ولی اتحادیه احزاب جهان اسلام هنوز تشکیل نشده و بنده در اینجا خواستار تلاش و همکاری هر چه بیشتر برای تشکیل این اتحادیه هستم و امیدوارم به زودی شاهد تاسیس آن باشیم.

کد خبر 3975447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha