به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران عصر یکشنبه ۲۴ اردیبهشتماه در سالن گردهمایی فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کیهان محمدخانی قائممقام مدیرعامل سازمان زیباسازی، مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دبیر هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران به همراه جمعی از هنرمندان و داوران این رویداد هنری حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم کیهان محمدخانی متنی را به زبان انگلیسی خطاب به هنرمندان خارجی سمپوزیوم در مورد رویکردهای این رویداد هنری و اهدافی که دنبال میکند، قرائت کرد. سپس کلیپی از روند لجستیک و نحوه آمادهسازی سایت هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران به نمایش درآمد و در ادامه عیسی علیزاده پیامی را از جانب محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای برگزارکنندگان این سمپوزیوم قرائت کرد که در آن ضمن تشریح اهمیت برگزاری چنین رویدادی از برگزارکنندگان این سمپوزیوم قدردانی کرده بود.
در ادامه این مراسم همچنین کلیپی از مراحل کار هنرمندان و شکل نهایی آثارشان تهیه شده بود که به نمایش درآمد.
بینالمللی شدن سمپوزیوم موجب تداوم آن میشود
محمود صلاحی در این مراسم گفت: پروژه انتخاب و حمل و نقل این سنگهای عظیم الجثه به تنهایی خود بخش اعظمی از سختی کار است، به عنوان مثال در رویدادهای هم جنس این سمپوزیوم که در آن به جنبههای دیگر هنرهای تجسمی پرداخته میشود یک نقاش در فضایی آرام تنها با قلمی که در دست دارد سروکار دارد و دچار سختیهای کار با سنگ و ساخت مجسمه نیست.
وی ادامه داد: این کار البته نسبت به رویدادها و جنبههای دیگر هنر تجسمی ماندگاری بیشتری هم دارد. اوایل که این رویداد توسط سازمان فرهنگی و هنری اجرا و سپس به حق به سازمان زیباسازی محول شد، ما عقیده داشتیم که این رویداد هنری، یک اقدام فرهنگی بزرگ است که به دلیل همین ماندگاری در حقیقت به استمرار یک فرهنگ کمک میکنیم.
مجسمه های سنگی سمپوزیوم بعد از این سرمایههایی میشوند برای شهر که هم مردم و هم توریستها از آن بهرهمند خواهند شد و این رویداد زمانی اهمیت پیدا میکند که آثاری از همه جای جهان در آن به نمایش در آید. همانگونه که امروز اعتبار بسیاری از شهرها و موزههای مطرح جهان به واسطه آثار هنرمندانی است که از سراسر جهان در آن وجود داردصلاحی با بیان اینکه هویت و تاریخ ما در حقیقت به واسطه این هنر تجسمی و تبلور پیدا میکند، اظهار کرد: ما آن چه بر ما رفته را بر این سنگهای سخت و سنگین و خشن رقم میزنیم که در نهایت از دل آن اثری بیرون میآید که ارزش افزوده آن ده ها برابر اصل آن است. این آثار بعد از این سرمایههایی میشوند برای شهر که هم مردم و هم توریستها از آن بهرهمند خواهند شد و این رویداد زمانی اهمیت پیدا میکند که آثاری از همه جای جهان در آن به نمایش در آید. همانگونه که امروز اعتبار بسیاری از شهرها و موزههای مطرح جهان به واسطه آثار هنرمندانی است که از سراسر جهان در آن وجود دارد.
سنت مجسمهسازی سنگی به فراموشی سپرده شده بود
پس از پخش کلیپی از روند بازدید دانشجویان از هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران، سیدمجتبی موسوی دبیر این سمپوزیوم به عنوان آخرین سخنران این برنامه پشت تریبون رفت.
موسوی درباره نحوه برگزاری هشتمین دوره سمپوزیوم مجسمهسازی تهران گفت: ما خوشحالیم که این سمپوزیوم در موعد مقرر خود برگزار شد و امیدواریم با حفظ استمرار آن بتوانیم چنین رویدادی را تثبیت کنیم و به هدف اصلی خود که توسعه و ارتقای مجسمهسازی کشور است، دست پیدا کنیم.
او ادامه داد: هشتمین دوره این سمپوزیوم حاصل مجموعهای از سیاستگذاریها و برنامهریزیهایی است که از اواسط سال ۹۴ با تشکیل یک شورای سیاستگذاری آغاز شد که طی جلسات متعدد و وسواس سیاستگذاران، نتیجه نهایی به اعلام یک فراخوان عمومی منجر شد.
دبیر هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران گفت: پس از ثبت نام و گردآوری آثار ۲۰۰ هنرمند از طریق وبسایت سمپوزیوم، متوجه شدیم جمع کثیری از هنرمندان حرفهای کشور نیز برای حضور در چنین رویدادی اعلام آمادگی کرده و بنا بر محدودیتهای اجرایی، متاسفانه مجبور شدیم که تعداد اندکی را برای حضور در کارگاه دعوت کنیم.
موسوی گفت: بعد از بررسی نهایی مجموعا ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی در بخش اصلی و ۱۰ هنرمند نیز به بخش دانشجویی دعوت شدند و ما برای اولین بار دو هنرمند را دعوت کردیم که در بخش حرفهای روی سنگ گرانیت که متریال جانبی این سمپوزیوم بود، کار کنند.
ما دارای تنوع گستردهای از معادن سنگ هستیم و بنا بر آمار ما ۷۰۰ نوع سنگ داریم که اغلب قابلیت استفاده در مجسمهسازی را دارنداو درباره دلیل انتخاب متریال سنگ برای سمپوزیوم مجسمهسازی تهران اظهار کرد: ما دارای تنوع گستردهای از معادن سنگ هستیم و بنا بر آمار ما ۷۰۰ نوع سنگ داریم که اغلب قابلیت استفاده در مجسمهسازی را دارند.
موسوی گفت: یکی از اهدافی که در انتخاب متریال سنگ داشتیم، آن بود که بتوانیم از این تنوع بهره ببریم و بتوانیم از آن متریالی که همواره خارجیها علیرغم آن که در دسترسشان نیست و از آن استفاده میکردند نیز استفاده کنیم. سنت مجسمهسازی سنگی متاسفانه در ایران به فراموشی سپرده شده است و ما بعد از ابوالحسنخان صدیقی اثر ماندگار سنگی نداشتیم و قصد ما این بود که این سنت احیا شود.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: زمانی که در دوره دوم سمپوزیوم میخواستیم تعداد هنرمندانی را که با سنگ کار میکنند، بشماریم به تعداد انگشتان یک دست نمیرسید ولی امروز حداقل ۵۰ هنرمند را سراغ داریم که به واسطه برگزاری سمپوزیوم بر روی سنگ کار میکنند. از طرفی ما به واسطه برگزاری این سمپوزیوم مدیرانی اجرایی داریم که امروز میتوانند سمپوزیومهایی با این کیفیت در سراسر کشور برگزار کنند.
او در ادامه ضمن تشکر از تمامی هنرمندان و عوامل اجرایی سمپوزیوم اظهار کرد: ما قصد داشتیم برای ایجاد یک تنوع، سایت هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران را به مکان دیگری منتقل کنیم اما مدیران برج میلاد ضمن همکاری خوبی که داشتند به ما اجازه ندادند که از آن مکان برویم و جدای از این که ما را در آن نقطه نگه داشتند، سایت خاکی را که در سالهای قبل وجود داشت بدل به فضایی آسفالته کردند که به برگزاری این دوره سمپوزیوم نظم خوبی بخشید.
موسوی در پایان گفت: سمپوزیوم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تدارکاتی حمایت ویژهای شد و ما خوشحالیم که یک تیم قوی در حوزه اطلاعرسانی و مستندسازی را همراه خود داشتیم.
هیات داوران کار سختی را پشت سر گذاشت
در ادامه این مراسم کامبیز صبری که در کنار بلن رومرو از کشور اسپانیا و رافی داوتیان مجسمهساز ایرانی – ارمنستانی داوران این دوره سمپوزیوم بودند به نمایندگی از هیات داوران برای قرائت بیانه روی صحنه رفت.
او پیش از قرائت این بیانیه گفت: از آن جایی که آثار هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران همگی قابل توجه و خوب بودند هیات داوران کار سختی را پشت سر گذاشت.
وی ابتدا بیانیهای را به زبان انگلیسی و سپس به زبان فارسی قرائت کرد.
پس از قرائت این بیانیه هیات داوران از سعید محمودی یکی از هنرمندان هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران که علیرغم آسیب دیدگی که در این رویداد برای او به وجود آمد، اثر خود را به اتمام رساند، قدردانی کرد.
شهریار رضایی و مرتضی شعبانی به عنوان عوامل اجرایی هشتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران در ابتدا برای معرفی هنرمندان شایسته تقدیر بخش دانشجویی روی صحنه رفتند و با خواندن نام شیما سادات مصطفوی، فاطمه اکبری و ملیکا نیکخواه از این دانشجویان قدردانی به عمل آمد.
امین طباطبایی و مهدی سلحشور دیگر عوامل اجرایی سمپوزیوم هشتم نیز با آمدن روی صحنه، آنا ماریا نگارا از رومانی و اومیت تورگای درگون از کشور ترکیه را به عنوان هنرمندان شایسته تقدیر در بخش اصلی معرفی کردند.
اثر هنرمند ژاپنی/رتبه سوم
بعد از این فریا مخابری و محمدرضا یزدی به صورت مشترک فرانچسکوبرناردینی از ایتالیا و کاتسومی ساکای از ژاپن را به عنوان برگزیدگان رتبه سوم این سمپوزیوم معرفی کردند.
اثر هنرمند ژاپنی/رتبه سوم
صطفی محسنی برگزیده دوم این سمپوزیوم بود که نامش توسط بهداد لاهوتی و محمد سالاریان از اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیوم خوانده شد.
اثر هنرمند ایرانی/رتبه دوم
مجید حقیقی مدیر اجرایی هشتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران نیز در نهایت گنتی تاوانیگو هنرمند اهل آلبانی را به عنوان برگزیده نخست این سمپوزیوم معرفی کرد.
اثر هنرمند آلبانی/رتبه اول
این سمپوزیوم یک جایزه ویژه نیز داشت که تحت عنوان استعداد جوان توسط سعید شهلاپور مجسمهساز با سابقه کشور به محمد مروستی تعلق گرفت.
پس از پایان این مراسم سالار عقیلی به صورت زنده قطعاتی را برای حاضران در سالن اجرا کرد.
هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران از ۱ تا ۲۴ اردیبهشتماه در برج میلاد تهران برگزار شد.
نظر شما