۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳

علی ربیعی:

رویکرد دولت آینده «اشتغال سبز» خواهد بود

رویکرد دولت آینده «اشتغال سبز» خواهد بود

وزیر کار اعلام کرد: در سیاست های اشتغال، سبز بودن برای ما اهمیت دارد و رویکرد جدید دولت به سمت «اشتغال سبز» خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین رونمایی از سند ملی اشتغال سبز در سازمان محیط زیست گفت: اشتغال رویکرد اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و دستگاه‌های ماست و رویکرد امروز ما رشد فراگیر ضد فقر است و نیمی از مشاغلی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود، در حوزه «مشاغل سبز» است.

علی ربیعی اشتغال فراگیر را برنامه مهم دولت آینده دانست و افزود: کاهش ضایعات و کاهش پساب‌های صنعتی نیز از برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. رویکرد جدید دولت به سمت «اشتغال سبز» خواهد بود و پنل‌های خورشیدی، بازیافت و حوزه آب از جمله مواردی است که در بحث اشتغال مورد توجه دولت قرار دارد.

وی با تأکید بر این که رشد اقتصادی کشور باید منجر به رشد اقتصادی فراگیر شود گفت: در سیاست‌های اشتغال، سبز بودن برای ما اهمیت دارد. در این راستا، رسته‌های شغلی را شناسایی و برای هر رسته بسته‌های اشتغال را تدوین کرده‌ایم. برخی از مشاغل ذاتی محیط زیست هستند که می‌توانیم از فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی استفاده کنیم.

وزیر کار تصریح کرد: حوزه گردشگری که از سوی اشتغال فراگیر پیگیری می‌شود، دیگر به شیوه‌های سنتی نظیر ساخت هتل‌های چند ستاره نیاز ندارد، بلکه توسعه صنعت گردشگری با تأکید بر بوم گردی و احداث ساختمان‌های بومی که برای توریست‌ها جذاب است، توسعه می‌یابد.

ربیعی ادامه داد: مطالعاتی که در حوزه اشتغال فراگیر در وزارتخانه متبوع من انجام شده است حاصل تلاش‌های کارشناسان خارجی و متخصصان داخلی است، تجاربی که در کشورهای دیگر اجرایی شده و نتایج خوبی در حوزه اشتغال بجا گذاشته است. اشتغال در حوزه گیاهان دارویی نیز دنبال می‌شود؛ مشاغل خانگی از جمله رسته‌های شغلی است که مورد حمایت است و در بسیاری از این نوع مشاغل حتی کارکنان تا دو برابر حداقل دستمزد دریافتی دارند.

وی یادآوری کرد: کارورزی از سال ۹۳ در وزارت کار مطرح شد، هم اکنون طرح کارورزی فارغ التحصیلان از سوی وزارت کار پیگیری می‌شود که برای ثبت نام دانش آموختگان سامانه‌ای هم راه اندازی کرده‌ایم؛ این طرح به شکل پایلوت در سه استان انجام شده است. در طرح از یارانه تا کارانه ما به جای یارانه به عامه مردم، کارانه به کارفرمایان می‌دهیم که دانش آموختگان را به کار بگیرند، هم اکنون در حال نوشتن آیین‌نامه‌های این مصوبه شورای عالی اشتغال در وزارت کار هستیم. در طرح کارورزی ۸۰ درصد افراد در بنگاه‌های اقتصادی کار می‌کنند، ماندگار می‌شوند، بیش از پنج درصد تبدیل به کارآفرین می‌شوند و حدود ۱۰ درصد هم به دلایل گوناگون در بنگاه نمی‌مانند. همچنین از طریق بیمه کارفرمایی افراد را به کارگاه‌ها معرفی می‌کنیم تا کارجو بتواند به طور عملی مهارتی را کسب کند.

کد خبر 3980345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha