۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱

سیستان و بلوچستان آماده است

پایتخت وحدت ایران آماده خلق حماسه ای دیگر/ارسال ۲میلیون تعرفه رای

پایتخت وحدت ایران آماده خلق حماسه ای دیگر/ارسال ۲میلیون تعرفه رای

زاهدان- مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان درحالی با وحدت و یکدلی آماده خلق حماسه ای دیگر می شوند که طبق آمار ارائه شده بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: در حالی که دو روز بیشتر تا روز سرنوشت ساز ۲۹ اردیبهشت باقی نمانده، در استان سیستان و بلوچستان نیز همچون همه ایران اسلامی همه چیز برای برگزاری یک انتخابات پرشور آماده است.

اما به نظر می رسد در این میان اقشار مختلف مردم از همه آماده تر هستند و قصد دارند بار دیگر با حضور پر شور و شعور خود اقتدار ایران اسلامی را به جهانیان به اثبات برسانند.

البته با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان دارای شرایط خاص و منحصر به فردی است که یکی از مهمترین آنها ظرفیت های بالقوه این استان در زمینه های مختلف است که هنوز به درستی از آن استفاده نشده است از همین رو از محرومیت هایی تاریخی رنج می برد که نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

اما مردم خونگرم سیستان و بلوچستان در طول سال های پس از انقلاب همواره با حضور پرشور خود در صحنه های مختلف از جمله انتخابات های مختلف نشان داده اند که حامی نظام اسلامی هستند و اقشار و اقوام مختلف این استان همواره دوشادوش هم با وحدت و همدلی در همه صحنه ها حضوری پر رنگ داشته اند.

نکته حائز اهمیت دیگر، میزان مشارکت بالا و گسترده مردم همیشه در صحنه سیستان و بلوچستان در انتخابات ها است که به همین سبب این استان همیشه مورد توجه گروه های مختلف سیاسی بوده است.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ جمعیت استان سیستان و بلوچستان به ۲میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر شامل ۷۰۴ هزار و ۸۸۸ خانوار رسیده است که طبق آمار ارائه شده بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.

تعیین دو هزار و ۲۱۸ شعبه اخذ رای برای انتخابات در سیستان و بلوچستان/ ارسال  ۲ میلیون تعرفه رای

رئیس اداره انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به هم زمان بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۲ هزار و ۲۱۸ شعبه اخذ رای در سراسر استان تعیین شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت استان در این دوره ۳۱۸ شعبه اخذ رای جدید به شعبات قبلی افزوده شده است که با افزودن این تعداد در این دوره دو هزار و ۲۱۸ شعبه اخذ رای در سطح استان فعالیت می کند.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۲۸۴ شعبه به صورت سیار و ۹۳۴ شعبه نیز در مناطق پرجمعیت به صورت ثابت کار جمع آوری آرای مردم را برعهده دارند.

محمد سرایانی خاطر نشان کرد: همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده ، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در سه شهر زابل، ایرانشهر و چابهار به صورت تمام مکانیزه برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه دلیل انتخاب این شهرها وجود زیرساخت های لازم در آنها بود، گفت: جهت آشنایی مردم با این سیستم آموزش های لازم پیش از این ارائه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار ارسال ۲ میلیون تعرفه رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ۲ میلیون تعرفه برگ رای برای انتخابات ریاست جمهوری که در اختیار استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته انجام شده است.

تعداد کرسی های عضویت شوراهای شهر و روستا در استان بیش از ۳ درصد رشد داشته است

علی اصغر جمشید نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۱۸ هزار و ۴۱۸ نامزد برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سیستان و بلوچستان نام نویسی کردند که در مقایسه با دوره قبل ۱۶ درصد رشد دارد.

وی خاطر نشان کرد: از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۹۲ نفر در هیات های اجرایی و نظارت تایید صلاحیت شدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کرسی های عضویت شوراهای شهر و روستا در سیستان و بلوچستان بیش از ۳ درصد رشد داشته است، افزود: انتخابات شوراهای شهر در ۳۷ شهر استان برگزار می شود.

رئیس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در سه هزار و ۳۵۶ روستای سیستان و بلوچستان نیز انتخابات شوراها برگزار می شود که نسبت به دوره قبل ۲.۸۵ درصد رشد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون فرصت تبلیغات نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری به اتمام می رسد.

اما در این میان شور و اشتیاق رای اولی ها در نوع خودش بسیار جالب توجه است، این آینده سازان ایران اسلامی برای بار اول است که می خواهند با رای خود در آینده کشورشان سهیم باشند.

۷۷ هزار رای اولی در سیستان و بلوچستان حق رای دارند

بر طبق آمار ۷۷ هزار رای اولی در استان سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت می کنند.

علی محبی یکی از این رای اولی ها است که در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: من حتما در انتخابات شرکت می کنم و با شناختی که از کاندیداها پیدا کرده ام سعی می کنم بهترین انتخاب را داشته باشم.

وی افزود: من انتخاب خودم را با توجه به مناظرات و اطلاعاتی که با مشورت از بزرگ ترها به دست آورده ام انجام دادم.

وی گفت: امیدوارم همه افرادی که انتخاب می شود با آینده نگری برای ما نسل جدید انقلاب برنامه ریزی های خوبی داشته باشند.

در این میان حفاظت از این آرا و سلامت انتخابات از اهمیت فراوانی برخوردار که باید مورد توجه همه دست اندر کاران برگزاری انتخابات قرار بگیرد.

نظارت ۱۰ هزار نفر بر روند برگزاری انتخابات در سیستان و بلوچستان

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سرلوحه عملکرد هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان قانون، شرع و اخلاق است و ما در سیستم اجرایی و نظارت باید خود را موظف به اجرای قانون بدانیم.

وی افزود: ۱۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط در هیئت نظارت سیستان و بلوچستان در زمینه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همکاری دارند.

وی گفت: با توجه به تعیین ۲ هزار و ۲۱۸ صندوق اخذ رأی در استان طبق برنامه ریزی انجام شده بین ۳ تا ۵ نفر از بدنه ۱۰ هزار نفری هیئت نظارت برای حضور در مکان هر صندوق در نظر گرفته شده است.

محمد اسماعیل مجلسی خاطر نشان کرد: همچنین ۳ بازرس ویژه در ایام انتخابات در سطح شهرستان‌های استان کار رصد و ارائه گزارش از روند برگزاری انتخابات را به عهده دارند.

وی  به تخلفات انجام شده در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری در استان اشاره کرد و گفت: برخی افراد در ادارت استان بعد از ساعت اداری از فضای اداری برای تبلیغ استفاده کرده‌اند که این تخلفات با دقت رصد شده و به آنها رسیدگی می‌شود

در هرصورت به نظر می رسد همه در استان سیستان و بلوچستان برای خلق حماسه ای دیگر آماده اند تا بار دیگر به همگان نشان دهند که با وجود همه اختلاف نظرها و عقاید و حتی تفاوت اقوام و مذاهب موضوع وحدت در این استان مسئله ای نهادینه است.

مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان همچون ۴ دهه گذشته بار دیگر دوشادوش یکدیگر در انتخابات شرکت می کنند تا به همگان ثابت کنند که این استان به راستی پایتخت وحدت ایران اسلامی است.

کد خبر 3981148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha