۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲

مدیرکل محیط زیست استان قزوین:

۱۰۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده استان قزوین اضافه شد

۱۰۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده استان قزوین اضافه شد

قزوین- مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با تصویب دو منطقه الموت و طارم با افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری مناطق حفاظت شده سهم استان از ۱.۵ درصد به ۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش شمسی پور روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت باغستانهای سنتی قزوین که در اداره محیط زیست برگزار شد اظهارداشت: در حوزه محیط زیست انسانی و طبیعی برای محیط زیست شرح وظایف زیادی گنجانده شده که با امکانات محدود نیروی انسانی و تجهیزاتی تلاش کرده ایم این ماموریت بخوبی انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد:تا سال گذشته تنها یک منطقه باشگل تحت پوشش بود که ۱.۵ درصد مساحت استان را شامل می شد در حالی که استاندارد کشوری ۱۰ درصد است.

وی بیان کرد:پس از ۱۰ سال پیگیری مداوم خوشبختانه توانستیم سهمیه خوبی از سازمان دریافت کنیم ودو منطقه را اضافه کردیم.

شمسی پور اظهارداشت: در سراسر کشور ۵۰ منطقه متقاضی پوشش محیط زیست بودند که در نهایت شش منطقه تایید شد که دو نطقه الموت و طارم در استان قزوین بود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد: با اضافه شدن این دو منطقه میزان سهم استان به هشت درصد افزایش یافته و ۱۰۰ هزار هکتار به وسعت اراضی تحت پوشش اضافه شده است.

وی بیان کرد: افزوده شدن این مناطق برای استان حدود ۲۱ تریلیارد تومان ارزش دارد که اتفاق مبارکی در استان محسوب می شود.

شمسی پور تصریح کرد: در حوزه محیط طبیعی با استفاده از ۴۰ محیط بان حدود ۵۰۰ هزار هکتار تحت پوشش قرار دارد که هر محیط بان به طور متوسط ۱۰ هزار هکتار را تحت نظارت دارد که ۱۰ برابر استاندارد جهانی است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته با تلاش ماموران محیط زیست استان ۷۰ قبضه اسلحه کشف و ضبط شد که ۳۶ قبضه آن غیرمجاز بود و ۵۱ مورد هم تعریض غیرمجاز گزارش شد و ۳۲ مورد هم اطفاء حریق گزارش شده است.

شمسی پور یادآورشد: همچنین در سال گذشته ۱۷۵ فقره شکار و صید غیرمجاز ثبت شد و مجموع تخلف صورت گرفته در حوزه محیط زیست به ۱۴۵ مورد رسید.

مجوز شکار چهارپا صادر نمی شود

وی اظهارداشت:در حال حاضر پروانه شکار پرنده صادر شده و شکار چهارپا داده نمی شود تا جمعیت وحوش کنترل شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: اولین مدرسه سبز و طبیعت و اولین پارک محیط بان شهری در پونک با دو میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شده است.

یک میلیارد تومان برای احیاء دریاچه اوان

شمسی پور گفت:برای احیاء دریاچه اوان در سال گذشته یک میلیارد تومان هزینه شد که شامل لایروبی، لوله گذاری است که در این راستا حفاظت دریاچه نیز با اداره محیط زیست استان است.

وی اضافه کرد: همچنین برای منطقه حفاظت شده باشگل ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد:درحوزه پسماند زباله ۱۵ شهر و ۱۲۰ روستا بصورت متمرکز به سایت محمدآباد منتقل می شود و زباله های بیمارستانی هم ساماندهی شده است.

طرح جامع آلودگی شهر قزوین آماده شد

شمسی پور اضافه کرد:طرح جامع آلودگی هوای شهر قزوین را آماده کرده ایم و وظایف ۱۶ دستگاه اجرایی مشخص شده که می تواند به سالم سازی محیط زیست کمک موثری کند.

وی در خصوص تغییر سوخت نیروگاه هم بیان کرد:درسال گذشته باپیگیری انجام شده میزان سوخت نیروگاه شهید رجایی از ۵۰ درصد گاز به ۸۶ درصد رسید که در کاهش آلودگی بسیار موثر بود.

شمسی پور تصریح کرد:امسال تلاش می کنیم سوخت نیروگاه به طورکامل و ۱۰۰ درصد از گاز باشد ودیگر سوخت فسیلی در این نیروگاه استفاده نشود.

ثبت اطلاعات ۱۰۰۰ واحد صنعتی در سامانه پایش

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: از حدود سه هزار واحد صنعتی تاکنون اطلاعات زیست محیطی ۱۰۰۰ واحد در سامانه پایش وارد و جمع آوری شده است و گام موثری برای سالم سازی محیط زیست استان برداشته شده است.

وی گفت: برای هر سال برنامه مدونی تعریف کرده ایم وبابرگزاری استارت آپ محیط زیست با همکاری دانشگاه بین االمللی امام خمینی ۳ ایده برتر معرفی شد که برای اجرایی شدن آن اقدام شده است.

شمسی پور از تهیه گزارش SOE شهر قزوین هم خبرداد واظهارداشت: این گزارش که پیرو آمایش سرزمین تهیه شده می تواند روند سرمایه گذاری را تسهیل کند.

احداث اتوبانها اکوسیستم را دچار مشکل می کند

وی در ادامه اضافه کرد: با اجرای طرح های جاده سازی بی توجهی به محیط زیست موجب شده تا اکوسیستم ها جزیره ای شود و بی توجهی به ایجاد روگذر و زیرگذر برای عبور حیات وحش باعث از بین رفتن تنوع ژنتیکی منطقه شده است.

شمسی پور اضافه کرد: قزوین که به عنوان پایلوت شکوفایی شهری تعیین شده انتظار داریم به مسائل محیط زیست توجه بیشتری شود.    

کد خبر 3981821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha