۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۱۰

محورهای نشست خبری وزیران خارجه آمریکا و عربستان

محورهای نشست خبری وزیران خارجه آمریکا و عربستان

وزیران خارجه آمریکا و عربستان در نشست خبری به موضوعات مختلف پرداختند و ادعاهایی را درباره ایران مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از امضای توافقنامه های استراتژیک میان آمریکا و عربستان که به گفته وی در راستای مبارزه با تروریسم است، خبر داد.

وی در نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود گفت که چشم انداز استراتژیک میان دو کشور شامل بازرگانی و آموزشی است که منافع مشترک را تقویت می کند.

الجبیر توافق امضا شده میان عربستان و آمریکا مهم جلوه داد و مدعی شد که گفتگوها و مذاکرات میان رئیس جمهور آمریکا و ملک سلمان به اقدام برای الزام ایران به آنچه وی توقف در حمایت از تروریسم خواند، بوده است.

وی به دیگر محورهای گفتگوهای دوجانبه از جمله اوضاع سوریه و مذاکرات سازش اشاره کرد.

عادل الجبیر مدعی شد: ما با طرف آمریکایی راههای مقابله با دخالت ایران در منطقه را بررسی کردیم و باید اقدامی صورت گیرد تا ایران به سیاست های خصمانه خود در منطقه نتواند ادامه دهد. ایران نمی تواند در سیاست های افراطی خود ادامه دهد.

وی درباره نتایج انتخابات ایران و پیروزی حسن روحانی گفت: این موضوع داخلی است. عربستان به اقدام و عمل توجه می کند نه اظهار نظرها.

الجبیر در ادامه یاوه گویی های خود، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و مدعی شد: ایران باید مطابق قانون بین المللی و اصول مجموعه بین المللی عمل کند. عربستان خواستار ایران مسالمت آمیز است.

وی درباره یمن ادعا کرد: حوثی ها تعداد آنها از  هزار نفر فراتر نمی رود و مایل به سیطره بر کشوری که  میلیون جمعیت دارند، هستند. حوثی ها بر کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان واقع در مناطق تحت سیطره آنها مسلط می شوند و علت گرسنگی در این مناطق همین است.

تیلرسون نیز شراکت میان دو کشور را بر اعتماد و تلاش برای تحقق اهداف مشترک دانست و بر ضرورت اقدام برای اجرای توافق استراتژیک که به زعم وی پیامی قوی برای دشمنان است، تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همکاری اقتصادی میان دو کشور را محکم توصیف کرد و مدعی شد که توافق های نظامی، عربستان را قادر به رویارویی با آنچه وی دخالت های ایران و تروریسم خواند، خواهد کرد.

وی مدعی شد: توافقات نظامی، عربستان را قادر به مقابله با دخالت های ایران و تروریسم خواهد کرد. مابه همراه عربستان در راستای مقابله با تفکر افراطی در شبکه های اینترنتی حرکت خواهیم کرد. ما توافق هسته ای با ایران را مورد بازنگری قرار می دهیم و تلاش ها برای مقابله با دخالت های ایران در یمن و سوریه را تقویت می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: از روحانی می خواهیم که آزمایش های موشکی ایران را متوقف کند. باید فشار نظامی به یمن را در راستای بازگشت آنها به مذاکرات را افزایش دهیم. کسانی که بر یمن سیطره یافته و دولت آن را سرنگون کردند باید بدانند که نمی توانند به حکومت خود ادامه داده و بدانند که پیروز نخواهند شد.

وی فروش تسلیحات به عربستان را در راستای مقابله باتهدیدهایی که مرزهای این کشور را تهدید می کند، توصیف کرد و مدعی شد که از تلاش های مشترک در راستای مقابله با تهدیدهای ایران در یمن و سوریه و دیگر مناطق حمایت می کند.

کد خبر 3984387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha