۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۶

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج:

اتاق بازرگانی سنندج مرکز اصلی برای توسعه اقتصادی کردستان است

اتاق بازرگانی سنندج مرکز اصلی برای توسعه اقتصادی کردستان است

سنندج- رییس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی پاتوق دلسوزان اقتصادی استان کردستان است، گفت: حضور تولیدکنندگان ما در بازار اقلیم کردستان عراق نیاز به حمایت دولتی دارد.

به گزارش خبرنگارمهر، سید کمال حسینی امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج با اشاره به اینکه اقتصاد یکی از اساسی ترین مسائل پیش روی جامعه ما است، گفت: اقتصاد زیربنای تمامی حوزه های دیگر است و در صورت تقویت و توسعه این بخش بی شک شاهد شکوفایی سایر بخش ها هم خواهیم بود.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم پیوندی میان اقتصاد و فرهنگ برقرار کنیم قطعا با تحولات چشمگیری در جامعه مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه ارتقای وضعیت اقتصادی با حضور و فعالیت کارآفرینان خلاق امکان پذیر است، اظهارداشت: آحاد مردم باید جایگاه تولیدکننده و کارآفرین خلاق را بشناسند  که متاسفانه جامعه امروز ما شناختی صحیحی از این جایگاه را ندارند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه ایجاد شغل برای مردم عبادت محسوب می شود، بیان کرد: بیکار همواره منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است لذا باید از افرادی که ریسک حضور در عرضه تولیدی و اقتصادی را می پذیرند و برای مردم شغل ایجاد می کنند، حمایت شود.

حسینی اضافه کرد: دولت یازدهم رویکرد اقتصادی در پیش گرفت و شعارهایی مبنی بر رونق وتوسعه اقتصادی مطرح کرد اقداماتی انجام شد ولی آنچه که مورد انتظار مردم و بخش خصوصی بود محقق نشد.

تولید با تسهیلات ۲۷ درصدی رونق پیدا نمی کند

وی ادامه داد: برای بهبود تولید واقتصاد کردستان چند مسئله کلیدی وجود دارد که اگر دولت در این خصوص حرکت و اقدام عملیاتی انجام ندهد هیچ تحول و توسعه ای دراین منطقه روی نخواهد داد.

وی افزود: علاوه بر مسائل زیرساختی استان ما دارای مرز مشترک با کشور عراق است که می توان ازاین  پتانسیل نهایت استفاده را کرد که متاسفانه به دلایلی تاکنون نتوانسته ایم در بازار کردستان عراق حضوری فعال ومستمر داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عنوان کرد: یکی از دلایلی عدم موفقیت ما در بازار کردستان عراق بالا بودن قیمت تولیدات ما نسبت به تولیدات کشور رقیب ما ترکیه است.

حسینی بیان کرد: پرداخت تسهیلات ۱۸،۲۷ درصدی به تولید در کشورما نه تنها موجب رونق تولید نخواهد شد بلکه بسیاری از تولیدکنندگان را هم با مشکل بازپرداخت مواجه کرده و همین باعث می شود قدرت رقابت با تولیدات سایر کشورها در بازار عراق نداشته باشند.

وی عنوان کرد: تنها منبع پرداخت تسهیلات به تولید هم بانک ها هستند که ساختار بانک های ما هم برای تولید طراحی نشده و بنابراین پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان ما نیستند و تا این مسئله حل نشود گره اقتصادی کشورما قابل رفع شدن نیست.

حسینی ادامه داد: متاسفانه بازار کردستان عراق را به علت اینکه حرفه ای و تخصصی عمل نشد ومسائل اقتصادی هم از سوی دولت و بخش خصوصی پیگیری نشد از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه تولید زیربنای رونق اقتصادی است، گفت: در چهار سال اخیر نه تنها رونق اقتصادی در استان ما ایجاد نشد بلکه با اعطای تسهیلات با بهره بالا هم بسیاری از تولیدکنندگان ما با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ادامه داد:  نخستین قدم برای رسیدن به جایگاه واقعی خصوصی سازی مهیا کردن شرایط کسب و کار و تولید و اقتصاد مردمی است.

حسینی بیان کرد: برای بهبود فضای کسب و کار در استان نیاز به تسهیل و تغییر قوانین  دست و پاگیر اداری هم هست که امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این راستا تلاش کنند.

وی یکی از رسالت های اتاق بازرگانی را پذیرش و اعزام هیئت های تجاری به بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی است، گفت: با توجه به فضای سیاسی که در چند سال اخیر بر کشورمان حاکم شده شاهد ورود هیئت های تجاری از کشورهای مختلف به ایران بودیم که این مهم نخستین گام در راستای جذب سرمایه گذار است.

اتاق بازرگانی سنندج ۴۵۰ نفر عضو فعال دارد

وی اتاق بازرگانی سنندج را پاتوق دلسوزان توسعه اقتصادی استان خواند و اظهارداشت: درهای اتاق به سوی تمامی متخصصان و دلسوزان و فعالان حوزه اقتصادی باز است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عنوان کرد: در حال حاضر تعداد اعضای این اتاق ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که از این تعداد ۴۳۵ نفر فعال هستند و برای ایجاد تحرک اقتصادی نیاز به حضور فعال تر اعضا داریم.

حسینی ادامه داد: در سایر استان های کشور تولیدکنندگان ودانشگاهیان عضو کلوپ اتاق بازرگانی مستقر در منطقه خود شدند و این باعث می شود اتاق از نظر فکری توانمندتر و پویاتر شود.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی اربیل کردستان عراق دارای ۴۰ هزار نفر عضو است و این نشان می دهد جایگاه اتاق در آنجا شناخته شده تر است و ما هم باید این پارلمان بخش خصوصی را به خوبی به مردم معرفی کنیم.

خریداری ۱۵۴ هزار مترمربع زمین برای ایجاد نمایشگاه بین المللی در سنندج

وی با اشاره به اینکه سنندج تنها مرکز استان در کشور است که فاقد نمایشگاه بین المللی است، گفت: سال گذشته زمینی به مساحت ۱۵۴ هزار مترمربع زمین از جهاد کشاورزی برای ایجاد نمایشگاه بین المللی  در سنندج خریداری کردیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: ۱۳ میلیارد تومان ازطرف اتاق ایران به اتاق سنندج برای خرید این زمین کمک شد.

حسینی عنوان کرد: هر زمان که اعتبار لازم برای ساخت آن فراهم شود شروع به احداث آن خواهیم کرد.

وی یکی از برنامه های اتاق را احداث مرکز ومکانی برای اجرای موسیقی در سنندج ذکر کرد و اظهارداشت: با احداث این مکان می توان اکثر جشنواره ها و مراسم های مربوط به موسیقی در سطح کشور را در آن برگزار کنیم.

کد خبر 3993491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha