۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳

نماینده ولی فقیه در لرستان تشریح کرد؛

درس خداشناسی در سوره «حدید»/ آگاهی خداوند از اسرار و نیات انسان

درس خداشناسی در سوره «حدید»/ آگاهی خداوند از اسرار و نیات انسان

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه سوره «حدید» در حقیقت سوره خداشناسی است گفت: خداوند از همه اسرار و نیات درون انسان آگاهی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه در جلسه تفسیر سوره «حدید» در مسجد بعثت خرم آباد در سخنانی با اشاره به تفسیر آیه ششم این سوره اظهار داشت: در جلسات قبل اشاره کردیم که شش آیه اول سوره «حدید» در مورد خدای متعال، صفات خدا و دلایل اثبات وجود خدا است که در مجموع ۲۰ صفت از صفات الهی در این شش آیه به میان آمده است.

سوره «حدید» در حقیقت سوره خداشناسی است

وی با بیان اینکه این آیات دلالت بر یکتایی خداوند، قدرت، حکمت، عزت، علم و سایر صفات الهی دارد گفت: در این شش آیه در مجموع هفت ضمیر «هو» به کار رفته که این ضمیر هر کدام به صفات خدا اشاره دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به «هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، «وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ»، «وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»، «هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»، «وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ» و «وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» که در آیات اول تا ششم سوره «حدید» آمده است گفت: در مجموع خدای متعال در این سوره به صفاتی مانند عزیز، حکیم، قدیر، علیم، اولیت، آخریت، خالقیت و علم خدا اشاره کرده است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه سوره «حدید» در حقیقت سوره خداشناسی است گفت: یکی از نشانه های خدا و دلایل اثبات وجود خدا اختلاف شب و روز و فصول مختلف است و اختلاف شب و روز، طولانی بودن شب و روز، کوتاه بودن شب و روز و ... نشانه ای از نشانه های خدای متعال است.

وی با بیان اینکه در آیه ششم خدای متعال به این مطلب اشاره دارد که شما اگر می خواهید خدا را بشناسید کفایت می کند به اختلاف شب و روز گفت: همچنین اختلاف بین شب و روز در فصول از دیگر نشانه های خدا و شاهکار خلقت بوده که خداوند چنین مقدر کرده برای حیات انسان و موجودات شب و روز و فصول به وجود آید.

قدرت و عظمت خدا در اختلاف بین شب و روز و فصول

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به آیه ششم سوره حدید که می فرماید «یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» گفت: قرآن می فرماید ما بخشی از شب را در روز نفوذ دادیم و بخشی از روز را در شب وارد کردیم، خداوند آگاه  است به آنچه در سینه های شماست.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه این آیه دو قسمت دارد که قسمت اول این بوده که می فرماید « «یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ» که اختلاف شب و روز شاهکار خلقت است بیان داشت: همچنین قسمت دوم  «وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»» که به معنای آگاهی خداوند بر مخلوقات و اسرار درونی انسان است.

وی با اشاره به اینکه قسمت اول آیه به مسئله علت کوتاهی و بلندی شب و روز اشاره دارد، تصریح کرد: جواب آن روشن بوده، ما می دانیم که زمین به دور خورشید می چرخد و تمایل محور زمین نسبت به مدار خودش بوده و هر گاه نیم کره شمالی به سمت خورشید قرار بگیرد روز طولانی می شود و هر گاه نیم کره جنوبی به سمت خورشید قرار گرفت روز کوتاه می شود و این موجب اختلاف فصول می شود و طولانی بودن شب و روز خود را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آیا می توان تنظیم حرکت زمین به دور خورشید، پیدا شدن روز و شب، ایجاد فصول متعدد در طول سال را تصادفی عنوان کرد؟ گفت: به طور حتم این امر تصادفی نیست بلکه به طور حتم توسط یک وجود عاقل، حکیم، مدبر و توانا صورت می گیرد که آن هم خدای متعال است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب علوم طبیعی، ریاضی، فلسفه نیست اما مطالب علوم طبیعی و ریاضی در آن وجود دارد تا عظمت خدا نشان داده شود گفت: این آیه که می فرماید «یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ» به این معنی بوده که خدا می خواهد بیان کند که عظمت و قدرت من در همین اختلاف شب و روز است.

خداوند آگاه به اسرار درون انسان است

وی با تاکید بر اینکه اینها همه دلیل بر خداشناسی است گفت: وقتی که انسان هرچیزی را در عالم نگاه کند می تواند از آن پی به وجود خدای متعال ببرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به ادامه آیه ششم که می فرماید «وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» گفت: این به این معنا بوده که خداوند نسبت به اسرار درون سینه شما دانا است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه سینه انسان مخزن اسرار است و مقصود از سینه روح و مرکز ادراک و احساس بوده و آنچه که خداوند در درون انسان قرار داده و تمامی اسرار را آنجا ذخیره سازی می کند گفت: خدا می فرماید ما از آن اسراری را که در سینه های شما وجود دارد آگاهی داریم.

وی با بیان اینکه روح مرکز احساس، ادراک، ذخیره سازی اطلاعات است که خدا می فرماید من از آنها خبر دارم افزود: خدا آگاه بوده به آنچه که در سینه های انسان ها نهفته شده و این مهم بوده که ما اعتقاد داشته باشیم که خدا هم از باطن ما و هم از ظاهر ما خبر دارد، هم از عمل ما خبر دارد و هم از نیت ما خبر دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه یکی از سوالاتی که ممکن است پرسیده شود این بوده که اثر اعتقاد به اینکه خدا آگاه به اسرار درونی انسان است چیست؟ ادامه داد: اگر این اعتقاد را داشته باشیم نسبت به اعمال، افکار، اندیشه ها، نیت ها و ... مسئولیت پذیر می شویم و از آنها مراقبت می کنیم.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه خدای متعال در روز قیامت پاداش را بر اساس نیت اعمال می دهد بیان داشت: در دنیا برعکس بوده و مجازات انسان ها به خاطر نیت اعمال است.

وی با اشاره به اینکه شش آیه اول سوره «حدید» راجع به صفات الهی و دلایل اثبات وجود خداست گفت: بر اساس آیات شش گانه خداوند آفریننده و مدبر و فرمانروا است، خداوند هم بر کردار ما آگاه است و هم بر افکار و نیات ما آگاهی دارد، جهان هستی دارای هدف خاص است و همه امور بازگشتش به سوی خداست، انسان همیشه در محضر خدا است و خدا همیشه ناظر انسان است، خداوند نسبت به تمام موجودات علم و آگاهی دارد، آغاز، انجام و شهود هستی به دست خداست، فرمانروایی و مالکیت و حاکمیت خدا همیشگی است و همه آنچه که در آسمان و زمین است همگی خدا را تسبیح می کنند.

کد خبر 3996391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha