۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۳:۳۴

آیت‌الله میرعمادی تفسیر کرد:

آثار عملی معرفت به خدا را آشکار کنیم/«انفاق» عامل پیوند انسان‌ها

آثار عملی معرفت به خدا را آشکار کنیم/«انفاق» عامل پیوند انسان‌ها

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در تفسیر آیه هفتم سوره «حدید» گفت: اظهار عملی معرفت به خدا، انفاق و تقویت روابط اجتماعی در این آیه مورد تأکید قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم آباد با اشاره به آیه هفتم سوره «حدید» گفت: موضوع این آیه ایمان و انفاق در راه خدا است.

اهمیت پیوند اجتماعی در اسلام

وی با بیان اینکه اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل به دنبال سعادت انسان در دنیا و آخرت است؛ از این رو اسلام به مسئله ارتباط و پیوند اجتماعی اهمیت فراوانی قائل است، تصریح کرد: اگر اسلام را دین پیوند بنامیم سخن گزافی نیست، دین اسلام، دین پیوند انسان با خدا، خویشان، اقوام، هم نوعان و با خود است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه در میان پیوندها و ارتباطاتی که در جهان هستی مطرح است، ۲ ارتباط از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: یکی ارتباط با خدای متعال به عنوان مبدا آفرینش و آرامش و مبدا آسایش و حیات بخشی و تاثیر گذاری در جهان آفرینش، خدایی که انسان را آفرید و کمال مطلق است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه انسان به سوی کمال مطلق در حرکت است و آن کمال مطلق، خدای متعال است و  انسان راه تقرب به سوی خدای متعال را انتخاب کرده است، اظهار داشت: از این رو ارتباط انسان با خدا اهمیت دارد، در قرآن واژه ای که بیشترین کاربرد را دارد واژه ایمان به مبدا و مقصد است.

وی با بیان اینکه ارتباط دومی که در اسلام اهمیت دارد ارتباط انسان با هم نوع خود است، ارتباط انسان ها با یکدیگر تصریح کرد: اساس احکام نورانی اسلام بر پایه تقویت روابط اجتماعی است، اسلام راجع به معاشرت انسان ها با یکدیگر دستورات فراوانی دارد، تاکید می کند که انسان ها با یکدیگر روابط سالم و تاثیرگذار به سوی مقصد داشته باشند.

حفظ کرامت انسانی در سایه ارتباط سالم انسان ها

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: خداوند می فرماید انسان ها با یکدیگر روابط سالم داشته باشند و به همدیگر احترام و حرمت قائل شوند، حتی در اسلام حرمت مومن بالاتر از حرمت کعبه است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به آیه «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ» گفت: باید کرامت انسانی حفظ بشود، حفظ کرامت انسانی در سایه ارتباط سالم انسان ها با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه یکی از این مسائل انفاق در راه خدا است که برای تقویت پیوند اجتماعی است، آیه ۷ سوره حدید متضمن تحکیم روابط انسان با خدا و مردم است، تصریح کرد: در قسمت نخست آیه می خوانیم «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» به خدا و رسول خدا ایمان بیاورید؛ اولین چیزی که در قرآن به آن دستور داده شده مسئله ایمان به خدا است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه نجات انسان و خوشبختی انسان ایمان است؛ همه پیامبران الهی آمدند مردم را دعوت به ایمان کنند و بر همین اساس مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند این آیه خطاب به اهل ایمان و مومنان است، افزود:مقصود از این آیه این است که آثار ایمان خود را آشکار کنید، آثار عملی معرفت به خدا را آشکار کنید و اطاعت از خدا عمل کردن به قوانین خدا و دوری از معصیت خدا است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه اظهار عملی معرفت به خدای متعال مراد از این آیه است، گفت: در بخش دوم آیه می خوانیم «وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیهِ» ای مومنین انفاق کنید از آنچه که قرار دادیم شما را جانشینان در آن، خدای متعال در این آیه دعوت به انفاق و ایثار کرده است.

وی افزود: اینکه اما مسئله استخلاف و جانشنینی در این آیه مهم است؛ این جانشنینی ممکن است اشاره به این باشد که انسان ها جانشنین خدا در روی زمین هستند پس از آنچه خدا به شما بخشیده انفاق کنید، چون انسان و آنچه انسان در اختیار دارد مال خداست و این مال امانت در دست ما است.

اجر کبیر انفاق در راه خدا

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در آیات دیگر آمده است که آنچه خدا از فضل اش به شما بخشیده را انفاق کنید، یعنی شما جانشنین خدا هستید و همه این اموال مال خداست و امانت در دست شماست پس از این امانت به دست صاحبان برسانید، تصریح کرد: معنای دوم این است که ممکن است بگوییم مقصود ار مستخلفین این است که شما جانشنین و خلیفه پیشنینان هستید و این اموال در اختیار گذشتکان بود و آنها از دار دنیا رفتند و شما جانشین آنها شدید، پس از این اموال انفاق کنید.

آیت الله میرعمادی با اشاره به قسمت سوم این آیه «فَالَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبیرٌ» اظهار داشت: این قسمت از آیه در رابطه با پاداشی است که خدای متعال برای انفاق قرار داده است.

وی با بیان اینکه راجع به پاداش انفاق آیات فراوانی داریم، تصریح کرد: خداوند می فرماید در این دنیا اگر شما انفاق کنید خدا ۷۰۰ برابر به شما می دهد، اگر انفاق کنید خدا عوض آن را در بهشت به شما می دهد، آنچه را که انفاق کنید خدا شما را بدون حساب وارد بهشت می کند.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه در این آیه سوره حدید نیز خداوند متعال می فرماید کسانیکه که ایمان آوردند از شما و انفاق کردند برای آنها پاداش بزرگی است؛ پاداش بزرگ نشان از عظمت و الطاف و بزرگی خدای متعال نسبت به پاداشی که اختصاص می دهد، است، گفت: آنقدر این پاداش بزرگ است که از آن به عنوان اجر کبیر یاد شده است.

ایمان همراه با انفاق و عمل صالح ارزش دارد

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه این آیه چند پیام اخلاقی دارد، اظهار داشت: نخست آنکه ایمان و انفاق مهم ترین عامل پیوند و ارتباط انسان با خدا و مردم هستند؛ ایمان و انفاق دو سرمایه بزرگ نجات بخش هستند؛ کسی که انفاق می کند هر قطره ای از انفاق اش آتش جهنم را خاموش می کند و دلبستگی به دنیا را از خود دور می کند و خود را آزاد و رها می کند.

وی با بیان اینکه نکته دوم این است که ایمانی ارزش دارد که همراه با انفاق و عمل صالح باشد، در قرآن همیشه ایمان همراه با عمل صالح است و یا همراه با توبه و احسان است، تصریح کرد: ایمان وقتی ارزش دارد که ثمره عملی داشته باشد، ثمره عملی ایمان انفاق و نیکی کردن و خدمت به مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه انفاق وقتی ارزش دارد که برخواسته از ایمان و انگیزه الهی باشد، افزود: هرچه انسان از مال، ثروت، نعمت و مواهب دارد همه عاریه و امانت است و مالک اصلی خدا است؛ اینها عاریه است دست ما، باید حفظ کنیم و دیگران را در این مال شریک کنیم.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: مالک حقیقی خدای متعال است و مالکیت ما موقت است؛ چه بسیار ثروتمندانی که انفاق نکردند و مال شان پس از مرگ دود شد و از  بین رفت، فرعون و نمرود و رژیم شاهنشاهی اموال شان چه شد؟ آیا چیزی از اموال با خود به گور بردند؟ پس انفاق کنید؛ دست بخشنده داشتن صفت بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: گذشتن از اموال و ثروت بالاترین عبادت و خدمت به هم نوعان است، این گذشت روح انسان را پاک و تصفیه و تزکیه می کند.

کد خبر 3996720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha