۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

آمارهای ارائه شده معتادین کارتن خواب کشور دقیق نیست

آمارهای ارائه شده معتادین کارتن خواب کشور دقیق نیست

پردیس- معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای ارائه شده ۶ الی ۱۵ هزار نفری معتادین کارتن خواب کشور دقیق نیست.

محسن روشن پژوه، در حاشیه افتتاح مرکز بهبود و بازخوانی بانوان با اختلال مصرف مواد مخدر « مهر مادر» در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سازمان بهزیستی بالغ بر ۲۷۰۰ واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب در مورد اعتیاد وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۱۱۰۰ مرکز از این تعداد، مراکز پذیرش سرپایی هستند و حدود ۱۲۰۰ مرکز، از مراکز اقامتی هستند و بیماران را بستری و درمان می کنند، واحدهای درمان دراز مدت « پی. سی»، واحدهای کاهش آسیب برای معتادین، مراکز سیار، سرپناه های شبانه و تیم های امداد رسان سیار نیز از دیگر واحدهای خدمات رسان به معتادین در کشور هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر از این ۲۷۰۰ مرکز خدمات دریافت کرده اند و از این تعداد ۱۰۰ مرکز زنانه هستند، البته مراکز سرپایی ما تفکیک جنسیتی ندارد، یعنی مردان و زنان هم زمان با هم مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از خدمات اعتیاد سازمان بهزیستی کل کشور زنانه تعریف شده است.

روشن پژوه با بیان این که الگوهای اختصاصی درمان کودکان و نوجوانان ۶ الی ۱۸ سال نیز در سازمان بهزیستی کشور تعریف شده است، گفت: مراکزی داریم که برای افرادی بهبودی پیدا کرده اند، سرپناه در نظر می گیرند، به جرات می توان گفت که سازمان بهزیستی دارای تمامی چرخه های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور است.

وی با بیان این که بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد نیز اقدامات مفیدی انجام داده است، گفت: از دهه ۷۰ کار پیشگیری را شروع کردیم و اکنون بیش از ۵ هزار تیم اجتماع محور در محلات در مورد پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند کهدر سال گذشته اقدامات پیشگیری فراوانی در مهدهای کودک، محل کار و اقدامات ویژه کودکان انجام دادیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفری معتادین طبق آمار سال ۹۰ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، گفت: از این تعداد نزدیک به ۹ درصد بانوان هستند، در سال ۹۴ و ۹۵، سازمان بهزیستی کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر پیمایش نحوه مصرف مواد مخدر در خانواده ها را انجام داده است.

وی افزود: آمار جدید تعداد معتادین به تفکیک سن، جنسیت و نوع اعتیاد را آماده انتشار داریم که به زودی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد متفاوت برخی آمارهای منتشر شده در رابطه با معتادین کارتن خواب گفت: آمارهای متعددی از ۶ هزار الی ۱۵ هزار معتاد کارتن خواب ارائه شده است که چون روش دقیق نبوده و برگرفته از برآوردهای مراجعی است که به نوعی با این گروه ارتباط داشتند، نمی توان این ها را به عنوان عدد دقیق به حساب آورد.

کد خبر 3997189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha