۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸

محقق و استاد حوزه علمیه در گفتگو با مهر:

انحراف از خط امام یعنی به نام انقلابی گری اخلاق زیر پا گذاشته شود

انحراف از خط امام یعنی به نام انقلابی گری اخلاق زیر پا گذاشته شود

کرمانشاه- استاد و محقق حوزه علمیه گفت: انحراف از خط امام (ره) یعنی به نام عدالتخواهی و انقلابی گری اخلاق را زیر پا بگذاریم.

حجت الاسلام حجت الله سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ابعاد شخصیتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: وقتی صفحات کتاب ارزشمند حیات زندگی امام عظیم الشأن را ورق می‌زنیم ابعاد مختلفی را می توان بررسی نمود و بحق که مکتب امام یک بسته و مجموعه‌ای کامل است و باید تمام ابعاد ایشان را با هم بنگریم.

وی به بررسی معنویت، عقلانیت، عدالت و استکبارستیزی به عنوان چهار بُعد اصلی در مکتب امام پرداخت و گفت: تکیه‌ بر روی یکی از این ابعاد بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا می‌کشاند و به انحراف می‌برد و لذا این مجموعه بسته‌ کامل، میراث فکری و معنوی امام است.

حجت الاسلام سروری با اشاره به بُعد معنویت مکتب امام راحل افزود: امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه‌ بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی گرفت بلکه ایشان اهل ارتباط با خدا، سلوک معنوی، توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود و به کمک الهی باور داشت.

امام(ره) به ما حیات معنوی داد

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) امید و حسن ظن و باور صد درصد نسبت به خداوند متعال داشت، گفت: آیت الله صدوقی در یکی از بیانات خود فرمودند «امام به ما حیات معنوی داد» و حقیقتا همینطور است.

نویسنده و محقق دینی امام خمینی (ره) را منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی روح در عصر حاضر دانست و افزود: خدا محوری در زندگی امام موج می زند.

وی اتصال امام به عالم معنویات را از ابعاد معنوی و تعبد دینی امام راحل عنوان کرد و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند "با دلی آرام، قلبی مطئمن، روحی شاد، ضمیری امیدوار به فضل پروردگار به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم" و واقعا روی کره زمین چند نفر وجود دارند که ۸۷ سال عمر کرده و بگوید با دلی آرام دارم می روم. 

وی در ادامه افزود: هنگامی که در جریان ورود امام به خاک میهن، در فرودگاه از ایشان سؤال شد که بعد از ۱۶ سال تبعید چه احساسی دارید؟ ایشان فرمودند «هیچ، وظیفه ای بوده انجام دادم» و مقام معظم رهبری می فرماید "در شرایط حساس به او پناه می بردیم و همین که چشممان به چهره امام می افتاد آرامش می گرفتیم".

حجت الاسلام سروری، بیان گهربار «خرمشهر را خدا آزاد کرد» را نمونه ای از معنویت امام راحل دانست و افزود: دکتر فاضل نقل می‌کند که امام در بیمارستان نیز ذره ای از مستحبات را کم نمی گذاشت، با لوله تنفسی نماز  شب می خواند، رو به قبله وضو می گرفت و عطر می زد. در نوفل لوشاتو نیز ده ها خبرنگار در محضر امام حضور دارند اما به وقت نماز بلند می‌شود می‌رود و  واجب خدا را مقدم تر می داند.

امام خمینی (ره) مردم سالاری را در کشور نهادینه کردند

وی غیرت دینی را از مهمترین ابعاد شخصیتی امام راحل دانست و گفت: در یک روزنامه که به اسلام توهین کرده بودند، امام عکس العمل جدی نشان دادند  و آن روزنامه بعد برای معذرت خواهی متنی را در صفحه آخر زده بودند اما امام فرمود نه صفحه اول و به شکل درشت باید باشد.

حجت الاسلام سروری افزود: بعد از خارج شدن از زندان در منزل جلسه ترحیمی برای شهدای ۱۵ خرداد گرفته بودند که قاری گفته بود شعار ندهید مردم آرام باشید در آن لحظه امام فرمودند این فرد را بیرون کنید مردم را شهید کردند می‌گوید شعار ندهید.

وی بیان کرد: خانم دباغ نقل می‌کند که "در نوفول لوشاتو روز جمعه قرار شد خبرنگاران بیایند برای مصاحبه، اما امام فرمود امروز روز جمعه روز مستحبات است" نماز شب ایشان در هواپیما ترک نمی‌شد.

حجت الاسلام سروری اضافه کرد: امام راحل در ماه مبارک رمضان، هر سه روز یک ختم قرآن یعنی تا آخر ماه رمضان ۱۰ ختم قرآن داشتند. در پاریس برای همدردی با مردم ایران در هوای سرد قبل از انقلاب، از نفت استفاده نکرد و رفتار و کردار امام (ره) مصداق آیه شریفه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» است.

"اخلاص" مظهر مهم معنویت در رفتار امام راحل است

استاد و محقق حوزه علمیه اظهار کرد: علامه محمد تقی جعفری فرمودند که "امام ذوب در اسلام بود" و حقیقتا که مظهر مهم معنویت در رفتار امام، «اخلاص» ایشان بود.

حجت الاسلام سروری در ادامه به بیان نمونه هایی از مظاهر عقلانیت در مکتب امام راحل پرداخت و افزود: امام خمینی (ره) مظهر مردم‌ سالاری را نهادینه کردند و مردم سالاری یعنی کشوری که به آراء مردم و ایمان مردم تکیه داشته باشد.

وی عدم اعتماد به دشمن را از دیگر مظاهر عقلانیت در مکتب امام دانست و گفت: امام در هیچ شرایطی به دشمن اعتماد نکردند و معتقد بود که دشمن دشمن است و دست از دشمنی خودش بر نمی‌دارد و کمترین انعطاف و عقب‌نشینی و کمترین نرمش در برابر دشمن منجر به پیشروی دشمن می‌شود. در میدان رویاروئی، دشمن از عقب‌نشینی طرف مقابل، دلش به رحم نمی‌آید.

حجت الاسلام سروری گفت: هر یک قدم عقب‌نشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست همچنانکه آیه شریفه «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» می فرماید: در راه خدا جهاد می‌کنند و از هیچ سرزنشی نمی ترسند.

وی تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائی در ملت و تکیه به توان درونی ملت را از دیگر مظاهر عقلانیت در مکتب امام دانست و افزود: یک مظهر دیگر، تدوین قانون اساسی بود، ایشان به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک این کشورند.

رفاه طلبی آفت مسئولیت است

حجت الاسلام سروری با اشاره به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ گفت: این شورا برای رشد فرهنگ دینی و اسلامی ما تشکیل شد و یقینا الان اگر امام بود راضی به سند ۲۰۳۰ نبودند زیرا اسلام عزیز فرهنگ غنی و انسان ساز دارد و نیاز به فرهنگ منحل شده و منسوخ غرب ندارد.

وی با اشاره به بُعد عدالت در مکتب امام تصریح کرد: 
از ابتدای پیروزی انقلاب، امام بر توجه و تکیه بر طبقات ضعیف تاکید داشتند و توصیه می‌کردند. تعبیر «پابرهنگان» و «کوخ‌ نشینان» جزو تعبیراتی بود که در کلام امام بارها و بارها تکرار شد. به مسئولین اصرار داشتند که از اشرافی‌ گری بپرهیزید و به طبقات محروم برسید. 

حجت الاسلام سروری بیان کرد: در نظامی که متکی به آراء مردم و  ایمان مردم است، آفت مسئولیت این است که مسئولین به فکر رفاه شخصی و جمع‌ آوری برای خودشان بیفتند و در هوس زندگی اشرافی‌گری، به این در و آن در بزنند این آفت بسیار بزرگی است و اگر به نام عدالت‌خواهی و به نام انقلابی گری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم و از خط امام منحرف شده‌ایم.

وی استکبار ستیزی و سازش ناپذیری با جهانخواران را از روحیات بارز امام راحل دانست و گفت: امام این روحیه را تا آخرین لحظه عمر مبارکشان داشتند و ایشان به این مسئله قائل بودند که نه به کسی و کشوری ستم می کنیم و نه ستم می پذیریم.

کد خبر 3997224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha