۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲

آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

آثار ایمان در فرد مؤمن باید مشهود باشد/فطرت انسان خداجو است

آثار ایمان در فرد مؤمن باید مشهود باشد/فطرت انسان خداجو است

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در تفسیر آیه هشتم سوره «حدید» گفت: قرآن کریم در این آیه مؤمنان را توبیخ می‌کند که چرا اثر ایمان در شما نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه در جلسه تفسیر آیه هشتم سوره «حدید» اظهار داشت: این آیه در رابطه با تحکیم پایه های ایمان در درون انسان است.

وی با بیان اینکه ایمان و اعتقاد به خدا بزرگ ترین سرمایه نجات بخش و سعادت بخش انسان است، همه پیامبران الهی آمدند که مردم را دعوت به ایمان خدا کنند، اظهار داشت: نقش ایمان در زندگی فردی و اجتماعی کلیدی است؛ هرکسی که مختصری با معارف دین آشنا باشد و ایمان در دل اش نفوذ پیدا کرده باشد، اثر ایمان را کاملا حس می کند.

انسان مومن خوشبین است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه ایمان سبب خوش بینی انسان می شود و انسان جهان، آینده و زندگی را خوش می بیند، افزود: انسان مومن خوشبین است و ایمان مایه امیدواری در دل می شود؛ وقتی اعتقاد داشته باشیم به خدا خدایی که رحیم و توبه پذیر و مهربان است انسان امیدوار می شود به زندگی و آینده.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه ایمان مهم ترین عامل آرامش در برابر اضطراب و افسردگی ها است، افزود: یکی از بیماری های شایع امروز بیماری اضطراب و افسردگی به ویژه برای نسل جوان است، چیزی جز ایمان نیست که باعث آرامش خاطر انسان باشد و علت اصلی استقامت در برابر مشکلات و گرفتاری ها و دوری از گناه  و معصیت نیز ایمان است.

وی با اشاره به اینکه ایمان بازدارنده از معصیت است، گفت: مومن مانند کوه راسخ است و رعب و وحشت مومن  در دل کفار است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: ایمان پشتوانه اخلاق و عامل اصلی تقرب به خدا است.

قرآن کریم توبیخ می کند که چرا اثر ایمان در شما نیست

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در آیه هفتم سوره حدید خدا دستور داد ایمان بیاورید، اما در آیه هشتم توبیخ می کند که چرا ایمان نمی آورید، تصریح کرد: در جمله نخست آیه هشتم سوره حدید «وَ ما لَکُمْ لا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الرَّسُولُ» خداوند متعال می فرماید: چرا شما ایمان به خدا نمی آورید و چه چیز باعث شده شما ایمان به خدا نیاورید؟ در ادبیات عرب این جمله استفهام توبیخی است، سوالی که توبیخ در آن است و با این سوال مزمت می کند.

وی افزود: در پایان آیه هشتم خداوند می فرماید «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ»، یعنی چرا ایمان نمی آورید اگر مومن هستید، اما آیا این دو جمله باهم سازگاری دارد؟ آدمی که مومن باشد مشخص است که ایمان آورده است، پس چرا در ابتدای آیه بیان می شود که چرا ایمان نمی آورید؟ و سرزنش می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد اظهار داشت: مرحوم آیت الله طباطبایی می فرماید: جمله اول این آیه معنایش این است که خدا سرزنش می کند که چرا آثار ایمان را مترتب نمی کنید؟ چه شده است شما را که آثار ایمان در شما نیست؟ چرا انفاق، وفای به عهد و نیکی نمی کنید و گناه می کنید؟

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه بنابراین مراد از جمله نخست این آیه آن است که چرا اثر ایمان در زندگی شما نمایان نیست اگر مومن هستید، تصریح کرد: قرآن کریم توبیخ می کند که چرا اثر ایمان در شما نیست؛ «وَ الرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ» در حالیکه پیامبر شما را به ایمان دعوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایمان به خدا دلایل عقلی، فطری و نقلی دارد، اظهار داشت: در آیات قبل سوره حدید خواندیم که خدا خالق، رازق و مدبر است، پس باید به این خدا ایمان آورد، خدایی که مالک هستی است؛ و این دلیل عقلی ایمان به خدا است، گفت: دلیل نقلی ایمان به خدا آن است که پیامبر شما را دعوت به یاد خدا کرد و گفت به خدا ایمان بیاورید.

انسان به صورت فطری خداجو است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد تصریح کرد: دلیل فطری ایمان به خدا این است که انسان فطرتا خداجو و خدا خواه است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در ادامه آیه هشتم سوره حدید می خوانیم «وَ قَدْ أَخَذَ میثاقَکُمْ» خداوند از شما میثاق گرفت، تصریح کرد: مشهور مفسرین این است که منظور از میثاق در این آیه، میثاق فطری است، برخی نیز گفته اند منظور میثاق عالم ذر است و برخی نیز گفته اند این میثاق دنباله دعوت رسول است و ضمیر اخذ به پیامبر برمی گردد.

وی یادآور شد: هرکدام از این تفسیرها که باشد منافاتی ندارد و درواقع جمع بین همه این تفسیرها امکان پذیر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه آیه نهم سوره حدید نیز تاکیدی بر آیه هشتم است و خدا می فرماید ای مونین شما ایمان بیاورید دستورات خدا را اجرا کنید چون پیامبر از شما دعوت کرد و از شما پیمان گرفته شد، چون خدای متعال بر پیامبر قرآنی نازل کرد که شما را به سوی نور هدایت کند.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه قرآن نازل شد تا شما را از ظلمات به سوی نور بکشاند، ظلمات چیست؟ جهل، کفر، شرک، تفرقه، نفاق، خرافه و این ها جهل است، افزود: پیامبر آمد دست شما را بگیرد و به سوی نور ببرد و نجات بدهد، نور صداقت و پاکی و عدالت و احسان است.

وی با اشاره به اینکه اگر تدبری در قرآن داشته باشیم متوجه می شویم که همه برنامه های الهی بر اساس حکمت و فلسفه است؛ ادامه داد: دلیل نبوت و فلسفه بعثت چیست؟ پیامبر آمد برای اینکه مردم را از ظلمات به سوی نور بکشاند؛ دلیل نماز چیست؟ یاد خدا و تشکر از خدا است؛ فلسفه روزه، زکات و خمس چیست؟ تطهیر و تزکیه و پاکی انسان است.

کد خبر 3998111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha