۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۲

توافق سران افغانستان و پاکستان برای برگزاری نشست صلح ۴ جانبه

توافق سران افغانستان و پاکستان برای برگزاری نشست صلح ۴ جانبه

مقامات افغانستان و پاکستان در جریان دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای، برای برگزاری نشست صلح ۴ جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری  مهر به نقل از جمهور، کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام  کرد که «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در «آستانه» قزاقستان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار نخست وزیر پاکستان از افزایش تلاش های کشورش در جهت مبارزه با تروریسم اطمینان داد و همچنین طرفین برای برگزاری نشست ۴جانبه با حضور کشورهای افغانستان، چین، پاکستان و آمریکا در جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان به توافق رسیدند.

 لازم به ذکر است که پیش از این نیز نشست‌های ۴جانبه صلح بین افغانستان، پاکستان چین و آمریکا، برگزار شده بود.

پنجمین دور و آخرین دور این نشست‌ها در پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در اسلام آباد برگزار شده بود.

اما مقامات افغانستانی با اعلام اینکه پاکستان تمایلی به سرکوب گروه های تروریستی در خاکش ندارد و سیاست دوگانه در قبال صلح افغانستان بازی می کند، این نشست ها را تحریم کردند.

شایان ذکر است که سران افغانستان و پاکستان در حالی در قزاقستان با یکدیگر دیدارکردند که روابط بین کابل و اسلام آباد به شدت به تیرگی گراییده است.

طی چند ماه گذشته، پاکستان بارها مرز خود با افغانستان را به روی بازرگانان افغان بسته است، نیروهای مرزی دو کشور نیز حداقل دو بار با یکدیگر درگیر شده اند.

در همین حال پس از حمله خونین و تروریستی چهارشنبه گذشته در شهر کابل که دستکم ۱۵۰ کشته و ۴۵۰ زخمی برجای گذاشت، نهادهای امنیتی افغانستان تاکید کردند که این حمله در پاکستان طرح ریزی شده بود.

اما مقام های پاکستان این ادعای نهادهای امنیتی افغانستان را به شدت رد کردند و گفتند که دولت افغانستان مسئولیت ناکامی‌های خود را بر عهده پاکستان می‌گذارد.

در آخرین مورد نیز رئیس جمهوری افغانستان در اولین نشست صلح کابل که روز سه شنبه (۱۶ خرداد) در کابل و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان های بین المللی برگزار شده بود بار دیگر از سیاست های پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرد و گفت که افغانستان نمی داند که پاکستان از این کشور چه می خواهد؟

کد خبر 3999984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha