۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹

از سوی انتشارات ائمه(ع) قم منتشر شد؛

کتاب «قهرمان معنویت» درباره شخصیت مرحوم آیت الله ایازی

کتاب «قهرمان معنویت» درباره شخصیت مرحوم آیت الله ایازی

کتاب «قهرمان معنویت: سیره علمی و عملی آیت ‌الله ابوالحسن ایازی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بابایی آملی از سوی انتشارات ائمه(ع) قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قهرمان معنویت» نوشته یکی از شاگردان آیت ‌الله ایازی و دانش ‌آموختگان مدرسه علمیه امام جعفر(ع) رستم‌کلای استان مازندران است که در آن به سیره علمی و عملی و سلوک اخلاقی آیت ‌الله ایازی پرداخته است. پیش از این سه کتاب «آفتاب خوبان»، «فخرالعلماء» و «ایازی از ملکوت» درباره زندگی و فعالیت‌ها و سیره اخلاقی و سیاسی مرحوم آیت ‌الله ایازی منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب ابتدا به الفبای طلبگی، تهذیب، تحقیق، تدریس و تبلیغ در سنت حوزه‌ های علمیه پرداخته است و در بخش دیگر به زندگی‌نامه، ویژگی ‌ها، عوامل موفقیت و رمز محبوبیت آیت ‌الله ایازی پرداخته است و در لابه لای آن خاطرات اخلاقی علمای شیعه را نیز نقل کرده است. در پایان این بخش، گفتاری از آقازاده فاضل ایشان، مرحوم حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ایازی درباره والد محترم‌شان می‌ آید. در این بخش آمده است: «آیت‌الله علامه ایازی از آغاز دوران جوانی همواره مسائل سیاسی را پی -گیری می‌ کردند؛ حتی در ایام تعطیلات تابستان از حوزه علمیه قم به تهران و در مدرسه مروی ساکن می -شدند و با ادامه تحصیلات، امور سیاسی روز را نیز دنبال می ‌کردند و آن سال‌ها مقارن با نهضت ملی شدن صنعت نفت بود، به منزل آیت ‌الله سیدابوالقاسم کاشانی و گاهی به عنوان ناظر در مجلس شورای ملی - که در آن زمان ریاست با آیت ‌الله کاشانی بود – شرکت می ‌کردند. در مورد جهان اسلام بر این نظر تأکید داشتند که جنبش بیداری اسلامی که در شرق و غرب جهان اسلام آغاز شده، بالاخره به سیادت و آقایی امت اسلامی منتهی خواهد شد.»

نویسنده در بخش سوم به زندگی و ویژگی‌ها و فعالیت‌های علمی و سیاسی و سلوک اخلاقی اساتید آیت ‌الله ایازی پرداخته است و در این بخش از دست‌ نوشته‌ ها و زندگی خودنوشت آیت ‌الله ایازی نیز بهره برده است. در این بخش زندگی و خصوصیات آیت ‌الله شیخ حیدر ایازی (والد مکرم آیت ‌الله ایازی)، آیت ‌الله شیخ محمد کوهستانی، آیت ‌الله شیخ مهدی مازندرانی، آیت‌ الله العظمی بروجردی، آیت‌ الله العظمی سید محمود شاهرودی، علامه طباطبایی، آیت ‌الله العظمی خوئی، آیت ‌الله میرزا محمدباقر زنجانی، آیت‌ الله العظمی میرزا هاشم آملی و آیت ‌الله العظمی امام خمینی بیان می‌شود.

در بخش چهارم نظرات و دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید و علمای برجسته نسبت به آیت ‌الله ایازی بیان می-شود. در این بخش گفتارهایی از مرحوم آیت ‌الله بهجت، علامه حسن‌زاده آملی، مرحوم آیت ‌الله فاضل لنکرانی، آیت ‌الله صافی گلپایگانی، آیت ‌الله مکارم شیرازی، آیت ‌الله جوادی آملی، آیت ‌الله سیدجعفر کریمی، آیت ‌الله نظری ساروی، مرحوم آیت ‌الله هادی روحانی (امام جمعه فقید بابل و نماینده سابق امام و مقام معظم رهبری در استان مازندران) و آیت‌ الله حسینی بوشهری (مدیر وقت حوزه علمیه قم) می‌آید.

بخش پنجم هم به صورت مختصر زندگی‌نامه و فعالیت‌های دو آقازاده فقید آیت ‌الله ایازی (شیخ محمدرضا ایازی؛ مدیرکل اسبق دادگستری استان گلستان و شیخ محمدجواد ایازی؛ مدیر مؤسسه علمیه امام جعفر(ع) رستم‌کلا) می‌آید که هر دو پس از رحلت آیت ‌الله ایازی، در سانحه تصادف و بیماری، با چند سال تأخیر، درگذشتند. کتاب با عکس‌هایی از آیت ‌الله ایازی در مقاطع مختلف زندگی به پایان می‌ رسد. 

کتاب «قهرمان معنویت» در ۱۷۱ صفحه، قطع رقعی و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۹۰۰ تومان منتشر شده است و برای تهیه آن می ‌توان از طریق تماس با انتشارات ائمه (۰۹۱۲۳۵۳۰۲۶۴ و ۰۹۱۲۷۵۸۶۲۱۹) یا مراجعه به کتابفروشی های معتبر کشور اقدام کرد.

عالم ربانی، حضرت آیت اللّه شیخ ابوالحسن ایازی از چهره های برجسته دانش و تقوا در مازندران بود. ایشان در سال ۱۳۱۰ شمسی در رستمکلای بهشهر دیده به جهان گشود. برای ادامه تحصیل راهی حوزه های علمیه قم و نجف گردید. مردم عالم دوست خطه مازندران به ویژه اهالی بهشهر و رستمکلا با درخواستهای مکرر خود از طریق آیت اللّه کوهستانی، خواهان عزیمت آیت اللّه ایازی به موطن خود شدند تا این که ایشان به امر بعضی اساتید در نجف، دعوت هموطنانش را پاسخ مثبت داده و با کوله باری از دانش و تقوا به زادگاه خویش مراجعت نمود. مرحوم ایازی با تأسیس حوزه علمیه جعفریه در رستمکلا، تا اواخر عمر شریفشان، به تعلیم و تربیت طلاب و ارشاد مردم پرداخت. این فقیه و عارف وارسته سرانجام در ۱۲ اسفند ۱۳۸۰ همزمان با دوم محرم الحرام به لقاءاللّه و سرای باقی شتافت.
 

کد خبر 4000187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha