۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷

رکوردهای خط ۷ مترو/ تزریق ۴هزار میلیارد تومان به مترو در سال ۹۵

رکوردهای خط ۷ مترو/ تزریق ۴هزار میلیارد تومان به مترو در سال ۹۵

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: میزان کابل برق فشار قوی که در خط هفت مورد استفاده قرار گرفته به طول فاصله ارومیه تا بندرعباس است.

به گزارش خبرنگار مهر، مازیار حسینی مازیار حسینی در مراسم افتتاحیه ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو که با حضور شهردار تهران، فرمانده قرارگاه خاتم انبیاء، اعضای شورای شهر، شهرداران و شهروندان برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: تنها ۸۰۰۰ نفر در مراحل ساخت خط ۷ مترو فعالیت می کنند که از تک تک کارگران، تکنسین ها و مهندسانی که در اجرای این پروژه فعالیت کردند؛ تشکر می کنم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه فعالیت در زیر شهر تهران بسیار سخت و دشوار است؛ ادامه داد: بارها در خدمت دوستانی در زیر زمین و در شرایط بازدید از مراحل ساخت مترو بودیم که بعد از گذشت چند دقیقه هوای زیر زمین و تونل های مترو را نتوانستند تحمل کنند و از ادامه بازدید منصرف شدند؛ این در حالی است که دوستان مترو شبانه روزی در زیر زمین فعالیت می کنند؛ آن هم در زمانی که خاک ریزش دارد  و سطح آب های زیر زمینی بالا بود و خطرات زیادی در زیر زمین وجود دارد.

وی بیان کرد: امروز ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو به بهره برداری می رسد؛ این در حالی است که همزمان ۱۰۰ کیلومتر مترو در تهران در حال ساخت است. 

مازیار حسینی با اشاره به اظهار شگفتی مجامع بین المللی و کارشناسان مطرح از ساخت همزمان ۱۰۰ کیلومتر مترو در تهران به صورت همزمان یادآور شد: سال گذشته در سخنرانی ای که در جلسه کمیسیون حمل و نقل اروپا انجام دادم؛ مطرح کردم که در تهران ۱۰۰ کیلومتر مترو به صورت همزمان با ۷۰ ایستگاه در حال ساخت است. همه از انجام این کار تعجب کردند و تقریبا از نگاه اغلب اعضای حاضر به عنوان رویدادی بی سابقه در حوزه ساخت و ساز مترو و پروژه های عمرانی مورد اشاره قرار گرفت.

به گفته وی؛ اولین سوال آنها این بود که با وجود تحریم های بین المللی شما چگونه توانسته اید منابع مالی اجرای این کار را تامین کنید؟ وقتی شما برای کارشناسان اروپایی از ساخت ۱۰۰ کیلومتر مترو صحبت می کنید، برای آنها تامین هزینه و شرایط ساخت این میزان خط مترو غیر قابل باور است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه ما این ۱۰۰ کیلومتر خط مترو را به صورت  یکجا ساخته ایم؛ تاکید کرد:  در طول ۲ سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر مترو در زیر  شهر تهران با ۷۰ ایستگاه احداث شده است که  به تدریج این ایستگاه ها و خطوط به بهره برداری می رسد. 

وی با تاکید بر اینکه مابقی ایستگاه های خط ۷ مترو به تدریج افتتاح و در اختیار هروندان قرار خواهد گرفت؛ گفت: برخی این سوال را مطرح می کنند که این ۱۰۰ کیلومتر خط مترویی که ما به آن اشاره می کنیم؛ کجاها ساخته شده است. باید گفت که طول خط ۷ مترو ۳۲ کیلومتر است و طول خط ۶ نیز با احتساب ۶ کیلومتر توسعه این خط از دولت آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع)  به ۳۸ کیلومتر می رسد اگر این دو عدد را با  طول خط ۸ مترو که ۳۵ کیلومتر است جمع بزنید؛ به عدد ۱۰۳ کیلومتر خط مترو در شهر تهران می رسید. این میزان ساخت مترو به غیر ازریل های موازی و شانت ها و به غیر از ترمینال های مترو است. 

مازیار حسینی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به احجام به کار رفته در پروژه خط ۷ مترو افزود: طول کابل برق فشار قوی ای که در این خط استفاده شده به اندازه فاصله بین دو شهر ارومیه تا بندرعباس است. این در حالی است که ۱۱۰ هزار متر مربع آرماتوری که در ساخت این خط مورد استفاده قرار گرفته به اندازه وزن ۱۱ برج ایفل است.

به گفته وی؛ حجم خاکبرداری که در این خط انجام شده است ۳.۲۵۰ میلیون متر مکعب است که برابر با حجم ۵ عدد تونل رسالت بوده و ۱ میلیون متر مکعب بتنی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته ۳۰ برابر بتن مصرفی برج میلاد تهران است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به سختی کار ساخت مترو در زیر زمین تهران ادامه داد: تهران یک شهر کاسه ای است آبرفت در طول ۱۰۰۰ سال  در زیر این شهر جمع شده است. زیر پای ما سنگ است و خاک نیست و  این آبرفت سطح آب های زیر زمینی را بالا آورده است.
به گفته وی؛ یکی از بدترین جاهایی که ما کار کردیم محور خیابان مولوی بود. سطح آب های زیر زمینی در برخی از مناطق شهر تهران بسیار بالا بود و ما در این شرایط کار کردیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در بدترین شرایط زمین شناسی و ژئو مورفولوژی کار کردیم؛ بیان کرد: تمام افتخار ما این است که  تمام این کار از طراحی تا اجرای آن توسط ایرانی ها انجام شده است. ما یک روز وارد کننده تکنولوژی مترو بودیم و الان صادر کننده این صنعت به خارج از مرزهای کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در پروژه خط ۷ ما یک کار  کاملا تیمی را تجربه کردیم؛ یادآور شد: تمام هنر شهردار تهران این بود که تمامی بخش های شهرداری به یک تیم منسجم تبدیل کند. بخش های مختلف به ویژه معاونت مالی کمک های ویژه ای را در ساخت این خط کردند از آقای دکتر شریفی تشکر می کنیم که یکی از موثرترین افراد در پیش برد این پروژه بود.

مازیار حسینی تاکید کرد: همه می دانند سال ۹۵ ،سال بد اقتصادی بود و در این سال ۴۰۰۰ میلیارد تومان تزریق نقدینگی به مترو انجام شد . این در حالی بود که کاری که در سال گذشته انجام د؛ دو برابر  هزینه ای بود که در این زمینه انجام شد.

وی با تشکر از همراهی بانک شهر در تکمیل ساخت پروژه خط ۷ مترو یادآور شد: از ۱۳ مشاور این کار و شورای شهر تهران که کمک زیادی در اجرای این طرح کردند و شرکت واگن سازی مترو تهران که ۳ رام قطار مترو را در اختیار ما قرار دادند را تشکر می کنم.

کد خبر 4000455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha