به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، در سال گذشته ۶ هزار و ۷۶۶ اثر برای دریافت شیما و گواهی مالکیت معنوی به بنیاد ملی مد و لباس ارائه شده است.
در این مدت تلاش های گسترده ای از سوی اعضاء کارگروه ساماندهی مد و لباس، طراحان، تولید کنندگان، تشکل ها و انجمن های صنفی و تخصصی صورت پذیرفته است.
بطوری که نتایج حاصله حاکی از پیشرفت امور در حوزه های مختلف اعم از ایده، خلاقیت، طراحی و تولید است.
این گزارش نشان از رشد و افزایش سرعت ارائه الگوی لباس ایرانی و اسلامی به جامعه را دارد.
این آمار نشان می دهد که در حوزه ارائه آثار برای دریافت شیما رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ رخ داده است.
همچنین این آمار نشان می دهد که ۴۴ درصد آثار برای درخواست گواهی مالکیت معنوی و نیز صد در صد برای دریافت شناسه شیما ارائه شده اند.
این گزارش نشان می دهد که ۵۱۳۳ اثر برابر با ۷۶ درصد کل آثار پس از بررسی در کمیسیون ماده ۴ موفق به دریافت شناسه شیما شده اند.
این کمیسیون وظیفه انطباق آثار طراحی با شاخص های مربوطه را بر عهده دارد.
همچنین ۵۱ درصد آثار ارائه شده برای دریافت شیما به مانتوی بانوان اختصاص داشته و برابر با ۳۴۸۴ اثر بوده است.
نکته قابل توجه این است که آمار نشان از رشد ۷۵ درصدی در این حوزه دارد.
بر اساس این گزارش و در تقسیم بندی و تحلیل داده های مرتبط با جنس لباس و نوع پارچه های بکار رفته و بهره مندی از آن، پارچه های کرپ ۱۱ درصد، ابریشم مصنوعی ۱۰ درصد، تترون و کتان هر کدام با ۸ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که پارچه های مذکور برای طراحی و تولید با محوریت محصول ایرانی بوده است.
بر این اساس توزیع و فراوانی آثار بررسی شده بر اساس معیارهای گروه های سنی نشان می دهد که به ترتیب بزرگسال ۴۵ درصد، جوان ۴۳ درصد، کودک ۸ درصد و نوجوان ۴ درصد بوده که نشان از رشد ارائه آثار در گروه های سنی کودک و نوجوان دارد.
همچنین این گزارش نشان می دهد ۹۱ درصد آثار به بانوان و تنها ۹ درصد به لباس آقایان اختصاص داشته که نشان از پایین بودن نرخ طراحی لباس آقایان دارد اما نسبت به سال گذشته ۲درصد رشد نشان می دهد.
در بخش فراوانی رنگ لباس های مشکی با ۲۲ درصد، سرمه ای ۷ درصد، آبی ۶ درصد، کرم ۶ درصد، طلایی ۶ درصد، سفید ۵درصد، سبز ۴ درصد، طوسی ۴ درصد، قهوه ای ۳ درصد، صورتی ۳درصد، بنفش ۲ درصد و مابقی به سایر رنگ ها اختصاص دارد و در مجموع ۴۶ طیف رنگی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین ۵۲ درصد آثار از پارچه ساده و ۴۸ درصد از پارچه طرح دار استفاده کرده اند. این نشان از گرایش طراحان به تنوع و بهره مندی از مفاهیم میان رشته ای دارد.
یاد آوری می نماید این طرح ها توسط هنرمندان، طراح و تولید کننده ایرانی و با بهره گیری از نمادها و شاخص های هنر طراحی و تولید لباس به جامعه ارائه شده است.
بررسی دقیق و تحلیلی دستاورد های این گزارش بخشی از نقاط قوت و ضعف طراحی و تولید لباس ایرانی را نمایان ساخته و برنامه ریزان و دست اندرکاران مرتبط بویژه نهادها و تشکل ها و دستگاه های عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس را ملزم به توجه و دقت بیشتر برای افزایش سرعت و کیفیت فعالیت ها و رفع اشکالات و اصلاح امور می کند.
نظر شما