۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲

آیت‌الله میرعمادی تفسیر کرد:

زنده شدن زمین به‌وسیله امام زمان(عج)/ دل را آماده پذیرش رحمت کنیم

زنده شدن زمین به‌وسیله امام زمان(عج)/ دل را آماده پذیرش رحمت کنیم

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد گفت: بر اساس روایات خداوند متعال به‌وسیله حضرت مهدی(عج) و برپایی عدل زمین را زنده می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر سوره «حدید» با اشاره به آیه هفدهم این سوره «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» اظهار داشت: موضوع این آیه زنده شدن زمین است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات پیچیده در جهان آفرینش «حیات و ممات» است، تصریح کرد: اینکه می گوییم زنده هستیم، زنده بودن به چیست؟ آیا حیات به معنای نفس کشیدن و حرکت داشتن است؟ ایا ممات به این است که نفس کشیدن قطع شود؟

حیات و ممات به دست خداست

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در قرآن کریم کلمه «حیات» ۷۶ بار به کار رفته است و یکی از صفات خداوند متعال صفت «حی» است و در قرآن کریم زنده کردن و میراندن به خدا نسبت داده شده است، گفت: خداوند متعال حیات و ممات را آفرید و حیات و ممات به دست اوست.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه حیات به دو قسم حیات مادی و معنوی تقسیم می شود، تصریح کرد: حیات مادی همین رشد، حرکت، نمو و نفس کشیدن است.

وی ادامه داد: شهید مطهری حیات انسانی را به دو قسم تقسیم می کند، حیات «حیوانی انسانی» و حیات «انسانی انسانی»، حیات حیوانی انسانی همین خوردن، خوابیدن و کار کردن است ما حیات انسانی انسانی همان حیات معنوی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه الان عده ای از دنیا رفته اند و نفس نمی کشند اما ما آنها را زنده می دانیم، همچون شهدا، علما و اولیای الهی افزود: حیات معنوی در یاد خداست، در ایمان و توبه است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده است که هرگاه انسان گناه کند مثل این است که مرده است و وقتی توبه می کند، توبه باران رحمت الهی است و انسان را زنده می کند، اظهار داشت: تفکر باعث حیات انسان است، انسانی که تفکر نداشته باشد زنده نیست و یعنی حیات انسانی انسانی ندارد.

تقسیم بندی حیات به دو قسم حیات «طیبه» و «ضیق»

وی با بیان اینکه علم، ولایت، موعظه، حکمت و معرفت باعث حیات است، تصریح کرد: جامعه ای که ولایت داشته باشد جامعه ای زنده و پویا است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در تقسیم بندی دیگری قرآن کریم حیات را به دو قسم حیات دنیوی و اخروی تقسیم می کند، گفت: در جای دیگری قرآن کریم حیات را به دو قسم حیات طیبه و حیات ضیق تقسیم می کند.

آیت الله میرعمادی افزود: حیات طیبه همان حیات پاک، باصداقت و درستی است و حیات ضیق همان حیاتی است که در ان یاد خدا نباشد و فقط خوردن و کار کردن و آشامیدن است.

وی با بیان اینکه قران کریم از موجودات بی جان و جامدات نام می برد که مردن و زنده شدن دارند، تصریح کرد: در این رابطه خداوند متعال از زمین نام می برد، در آیه هفدهم سوره حدید خداوند متعال می فرماید: بدانید، خدا زمین را بعد از مردن زنده می کند، ما این آیات را به صورت روشن برای شما بیان کردیم شاید شما تعقل کنید.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه این آیه یک تفسیر ظاهری دارد و یک تفسیر باطنی افزود: تفسیر ظاهری آیه آن است که زمین به واسطه بارش باران زنده می شود، در فصل بهار زمین زنده می شود و طبیعت شکوفا می شود.

ممات زمین به غفلت از یاد خدا و کفر و شرک است

آیت الله میرعمادی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن کریم جمادات شعور و درک دارند، خداوند مثال می زند که وقتی قرآن بر کوه نازل می شود کوه دچار خشیت می شود و زمین در روز قیامت بر اعمال بندگان شهادت می دهد؛ در چنین شرایطی زنده بودن و مرده بودن معنای دیگری می یابد و یعنی بندگی خدا موجب زنده شدن است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم می فرماید آبادی مسجد به حضور مردم است، اکنون سوال این است که آبادی و زنده بودن زمین به چیست؟ اظهار داشت: در روایات برای حیات و ممات زمین عواملی ذکر شده است، از جمله آنکه حیات زمین به ذکر و عبادت خداست و ممات زمین به غفلت از یاد خدا و کفر و شرک است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه هرکجا یاد خدا باشد آن زمین و بلد زنده است، تصریح کرد: سرزمین های عاد و ثمود شهرهای مرده بودند در حالیکه عمران و آبادی داشتند.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: حیات زمین به عدالت است، یعنی هرکسی به حق اش برسد و تعدی و تجاوزی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) در تفسیر آیه هفدهم سوره حدید فرمود: زنده شدن زمین به عدل است پس از آنکه ستم در آن شد، افزود: حیات زمین به وسیله امام زمان(عج) است، به حاکمیت عدل در سراسر هستی است.

خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدی(عج) زنده می کند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه امام باقر(ع) فرمودند: خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدی(عج) زنده می کند و منظور از مردن زمین، کفر اهل زمین است، گفت: از امام صادق(ع) نیز در رابطه با تفسیر آیه هفدهم سوره حدید می پرسند که ایشان پاسخ می دهند: به ظهور امام زمان(عج) زمین زنده می شود بعد از آنکه مرد.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه علم و دانش از دیگر عوامل زنده شدن زمین است؛ جامعه مرده جامعه ای است که علم ندارد و در جهل است، تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود: خداوند دل اهل مرده را به نور حکمت زنده می کند همانگونه که زمین های مرده را با باران زنده می کند.

وی با تاکید بر اینکه مردن و زنده شدن زمین کلاس درس است، کلاس درس تدبر و تعقل است و یکی از منابع تفکر در اسلام همین زنده کردن و میراندن زمین است، افزود: همانطور که خدا زمین مرده را سرسبز و زنده می کند می تواند انسان را بمیراند و زنده کندف می تواند دل های سخت را به دل های زنده مبدل کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه حرّ در برابر امام حسین(ع) قرار می گیرد و در یک لحظه توبه می کند و خدا قلبش را نرم می کند، گفت: شب های تدبر در پیش است، در این شب های قدر خدا می تواند انسان های قصی القلب را به انسان های توبه کار و مهربان تبدیل کند.

آیت الله میرعمادی ادامه داد: حیات و ممات به خواست و اراده الهی است اما آمادگی می خواهد و شرایط لازم نیاز دارد، دل انسان باید آماده باشد، دل را با توبه و تفکر آماده باران رحمت خداوند کنیم.

کد خبر 4003658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha