۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۱

خلعتبری مطرح کرد؛

آغاز مقتل خوانی به شهادت حضرت علی(ع) باز می‌گردد

آغاز مقتل خوانی به شهادت حضرت علی(ع) باز می‌گردد

یک پژوهشگر حوزه فرهنگ مردم ضمن تشریح مقتل خوانی در شب بیستم ماه مبارک رمضان گفت: مقتل سرایی از زمان شهادت امیرمومنان علی(ع) آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «ماهِ ماه» با حضور مصطفی خلعتبری پژوهشگر حوزه فرهنگ مردم با موضوع مقتل خوانی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

خلعتبری در این برنامه گفت: مقتل خوانی به دلیل زیبایی بیان و آهنگین بودنِ زمینه ی بیانِ آن، در میان ایرانیان با استقبال مواجه شده است.

وی افزود: مقتل خوانی در ماه مبارک رمضان، خاصه در شب های احیا و شب شهادت حضرت علی(ع) رایج است و مشهور ترین مقتل سرایان ایران ابوالفرج اصفهانی نویسنده کتاب آوازها است و پس از او حاکم نیشابوری می باشد.

خلعتبری گفت: در فرهنگ مردم ایران؛ به ویژه در میان اقوام ترک، کرد، لر و نقاط مرکزی ایران مقتل سرایی رایج بوده است و شعرا سعی می کردند مقتل خوانی را در اشعار خود وارد آورند.

وی همچنین به منقبت خوانی اشاره کرد و افزود: بخشی از دیوان شعرای ایران به مقتل خوانی اختصاص یافته است و در کنار این، منقبت خوانی بخشی از اشعاری است که از کلام مفاخر دینی ما روایت شده است. در منقبت سرایی شرح کردار و فضایل و سیره انبیاء و اولیا مد نظر بوده است و این شیوه از منقبت خوانی نیز در میان مردم ایران رواج داشته؛ از شهر آشوب ها گرفته تا اشعاری که از مداینی و سایر مقتل سرایان روایت شده، در میان مردم رواج پیدا کرده است.

این محقق همچنین گفت: بخشی از منقبت خوانی و مقتل ها توسط مناقب خوانان مختلف ایران از جمله در شهرهای مرکزی ایران از جمله لرستان، بروجرد و تفرش رواج داشته است.

کد خبر 4004492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha