۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱

یادداشت مهمان

کنشگران محیط زیست برای حل نابسامانی‌ها سیاسی شوند

کنشگران محیط زیست برای حل نابسامانی‌ها سیاسی شوند

در انتخابات اخیر شورای کلانشهرها آنچنان که می بایست حضور فعالان محیط زیست به دلائل سیاسی در فهرست های اعلامی پر رنگ نبود، اما لازم است کنشگران این حوزه برای انتخابات‌های آینده آماده شوند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه-سعید یوسف‌پور*: اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با برداشت پتاس از تالاب بین المللی گاوخونی مخالف کرد. اقدامی که پیش از این فقط از طریق اعمال ماده ١٦ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قابل انجام بود؛ که آن هم برای ممانعت از فعالیت های پر سود معدنی اما و اگر های بسیاری پیش رو داشت و چندان بازدارنده نبود.

پیش از این هم در مورد قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور نوشتم. این قانونِ خوب، نقطه عطفی برای تالاب‌های کشور است. بر اساس ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابهای کشور، «هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها شود، ممنوع است. مرجع تشخیص این موضوع سازمان حفاظت از محیط زیست است.»

تصویب این قانون و قوانینی از این دست بیشتر از هر ابزار دیگری می تواند در موضوعات مرتبط با محیط زیست کشور گره گشایی کند.

هنوز هم اعتقادم بر این است که راه عبور از عمده مشکلات و چالش های محیط زیست از قوه مقتنه می گذرد. هرچند پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون مستقل محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس شورای اسلامی هنوز راه به جایی نبرده، اما سازمان حفاظت محیط زیست به درستی مسیر اصلاح مشکلات را درک کرده است و پیگیری می کند.

تصویب قوانین اخیر مرتبط با محیط زیست نشان داد که بستر برای محیط زیست به ویژه در قوه مقننه تا حدی فراهم شده، مهم تلاش فعالان و دست اندرکاران این حوزه برای استفاده از راهبردهای سیاسی و دموکراتیک در حل مشکلات و مسائل محیط زیست کشور است.

شاید در انتخابات اخیر شورای اسلامی کلانشهرها آنچنان که می بایست حضور متخصصان و فعالان محیط زیست به دلائل سیاسی در فهرست های اعلامی پر رنگ نبود، اما لازم و واجب است که کنشگران این حوزه از همین الان خود و اذهان عمومی را برای انتخابات های آینده آماده کنند.

نبودِ احزاب محیط زیستی واقعی در فعالیت های سیاسی کشور خلا جدی است که باید فعالان محیط زیست آن را با ایجاد تشکل هایی که رویکرد سیاسی هم داشته باشند، پر کنند.

برخلاف اعتقاد برخی از کنشگران محیط زیست، که فعالیت در این زمینه را کاملا غیرسیاسی می دانند، اعتقاد نگارنده بر این است که از قضا در طی سالیان گذشته، سیاست و انتخاب های بر مبنای سیاست بیشترین تأثیر را در تخریب محیط زیست داشت و همینطور انتخاب هایی با پایه و اساس سیاسی تا حدودی تاثیر مثبتی بر روند بهبود محیط زیست کشور داشته است. یقینا سیاست ابزار مناسبی برای حفظ و بهبود شرایط محیط زیست و تحقق توسعه پایدار خواهد بود؛ اگر دوستداران، فعالان و متخصصان این حوزه، در فرآیندهای قانونی مردمسالاری بیش از پیش، حضور مؤثر داشته باشند.

*کارشناس و فعال محیط زیست

کد خبر 4006693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha