۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۶

قبله اول، مسئله اول/۹

دستمالچیان: روز قدس؛ ابتکار بزرگ دیپلماسی قرن توسط امام خمینی

دستمالچیان: روز قدس؛ ابتکار بزرگ دیپلماسی قرن توسط امام خمینی

امام (ره) با نامگذاری روز قدس به همه دنیا فهماندند که مسئله قدس و فلسطین یک مسئله اسلامی است و محدود به جهان عرب نیست و این بی تردید بزرگترین ابتکار دیپلماسی قرن بود که توسط ایشان انجام شد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_احمد دستمالچیان: اگر ما بخواهیم مساله فلسطین را به سه دوره تقسیم کنیم؛ دوره اول را دوره اشغالگری رژیم صهیونیستی توسط گروه‌های تروریستی می‌دانیم که امثال موشه دایان، شیمون‌پرز، اسحاق رابین و تمام سران زهر داری که طی سال‌های گذشته مسئول آن رژیم بودند، عضو آن گروه‌ تروریستی بودند و با فاجعه‌ای که در قتل عام مردم داشتند همچون فاجعه «دیر یاسین» توانستند با رعب و وحشت کار خود را پیش برده و سرزمین اشغالی فلسطین را تصاحب و مردم را از خانه‌هایشان بیرون کنند. 

این یک دوره ای بود که رژیم صهیونیستی سعی داشت خودش را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کند که البته این مسئله با کمک استعمار پیر انگلیس بود و سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در این راستا رژیم صهیونیستی را بسیار کمک کرد. قوم مهاجر تازه وارد شده به سرزمین‌های اشغالی توانستند تدریجی با حمایت‌های قدرت‌های استکباری، دولتی در آن سرزمین تشکیل دهند که رژیم اشغالگر قدس نامیده شد و همه می‌دانیم که  تاکنون چه جنایت‌هایی را مرتکب شده اند.

اعراب در دوره دوم با توجه به وضعیتی که در سرزمین اشغالی صورت گرفته بود، خواستند اقداماتی را در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی انجام بدهند که مهمترین آن هم نبرد ۶ روزه‌ای بود که به وسیله آن خواستند اگر امکانش باشد، رژیم صهیونیستی را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کنند، اما هیچ‌کدام از جنگ‌هایی که در این دوره صورت گرفت و یا اقدامات سیاسی و نظامی که اعراب علیه رژیم اشغالگر انجام دادند، به توفیقی نرسید و نتوانستند آن اهدافی را که مد نظر داشتند، به دست آورند.

در این مدت خیزش‌های بزرگی در جهان عرب شکل گرفت که یکی از آنها جنبش ناصریسم بود که در مصر شکل گرفت و آنها خواستند با استفاده از پتانسیل بالای نیروی انسانی و ارتش قدرتمندانه آن کشور اقدام همه جانبه ای را علیه صهیونیست ها انجام دهند که باز هم نتوانستند به آنچه که می‌خواهند برسند.

جنبش‌هایی نظیر جنبش بعثی، ناصریزم و یا برخی حرکت‌ها که منتهی شد به تشکیل جنبش فتح و پس از آن یاسر عرفات توانست تحت تاثیر جنبش ناصری، جنبشی را شکل دهد تحت عنوان «سازمان آزادی بخش فلسطین» و مبارزاتی را هم علیه صهیونیست ها انجام دادند.

به اعتقاد من در این دوران، با توجه به شکل‌گیری جنبش‌های متعددی که در جهان عرب شکل گرفت، خیزش خوبی را در جهان عرب برای مبارزه با صهیونیست ها شکل داد اما دو اشکال اساسی داشتند که اولین اشکال آنها این بود که دولت‌های عربی سرمایه‌گذاری خاصی را برای عمق‌بخشی آن جنبش‌ها و حرکت‌ها در سطح مردم انجام ندادند و دوم اینکه آنها مبارزه می‌کردند برای مذاکره و سازش و نه برای امتیازگیری و آزادی سرزمین؛ لذا می‌بینیم که در آخرین جنگی که میان آنها اتفاق افتاد، «انور سادات» برای سازش و مذاکره جنگ کرد که از دل آن، کمپ دیوید به وجود آمد و لذا خط بزرگ مقاومت ترک خورد و از آن به بعد کنفرانس‌های متعدد سازش در اسلو، مادرید و یا کمپ دیوید برگزار شد تا پای فلسطینیان و سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان متولی اصلی به سازش و مذاکره کشیده شود.

متأسفانه عرفات همان راهی را رفت که سادات پیموده بود و هر دوی آنها هم به سزای خیانت‌های خود رسیدند. متأسفانه خیانت‌های متعددی که سران عربی نسبت به مسئله فلسطین داشتند، در این دوره منجر به این شد که آن همه جنبش و اقدامات سیاسی و نظامی نتوانست به نتیجه مطلوبی برسد.

آن چه محور اصلی بحث ما هست، پیروزی انقلاب اسلامی و جهت‌دهی بزرگی است که امام (ره) نسبت به مسئله فلسطین انجام دادند که شاید از بزرگترین ابتکارات دیپلماسی حضرت امام (ره) بود و آن را می توان  بزرگترین ابتکار دیپلماسی قرن نام گذاری کرد چرا که در حقیقت این مساله یک تحول بنیادین را در مبارزه با صهیونیست ها ایجاد کرد. اگر تا دیروز بحث فلسطین یک بحث ناسیونالیستی و قومیتی محسوب می‌شد و اعراب مسئول این موضوع شده بودند و در بازار مکاره خرید و فروش، آن را به مزایده گذاشته بودند، حضرت امام (ره) با نامگذاری روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به همه دنیا فهماندند که مسئله قدس و فلسطین یک مسئله اسلامی و محدود به جهان عرب نیست.

نکته دیگری که در این مسئله وجود دارد این است که تمام نگاه‌ها به این سمت معطوف شود که باید با همفکری، همدلی و بسیج افکار عمومی مسلمانان، مبارزه با رژیم صهیونیستی به صورتی همگانی تبدیل شود و تمام کشورهای اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین اقدامات لازم را در هر سطحی که می‌توانند انجام دهند و دقیقاً به همین دلیل است که روز قدس را «روز جهانی قدس» نامیدند.

امروزه از برکات آن اقدام ارزشمند امام راحل این است که روز قدس از مرز کشورهای اسلامی فراتر رفته و دیگر کشورها و ملت‌های آزادی خواه و عدالت طلب در سراسر جهان که با جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی مخالف هستند، در روز قدس با برگزاری راهپیمایی‌، انزجار خود را از اقدامات آن رژیم نشان می دهند. اگر این اقدام حضرت امام (ره) نبود، تاکنون دهها بار مسئله فلسطین در این بازار مکاره‌ای که رهبران عرب ایجاد کردند، از ذهن‌ها پاک شده بود.

خیانت های متعددی که در اسلو، مادرید و کمپ دیوید شده بود و خط خیانتی که تا به امروز توسط «ابومازن» ادامه دارد، همگی در راستای فروختن مردم فلسطین بوده و هست. این اقدامات آنها تا به امروز را می توان ابلهانه دانست چرا که رژیم صهیونستی تا الان هیچ امتیازی به آنها نداده است. اما از طرف دیگر با این خط روشن و واضحی که حضرت امام (ره) ترسیم کردند، در برابر این تفکر سازش‌کارانه، جریان اصیل مقاومت  با یک رویکردی اسلامی به وجود آمد که تبلور آن را در حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و برخی دیگر گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین شاهد هستیم.

محور مقاومت امروز با اقداماتی که انجام داده است، رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کرده، به طوری که ما در جنگ ۳۳ روزه شاهد به خاک مالیده شدن بینی رژیم صهیونیستی بودیم.

در دوره سوم که مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی بود، شاهد تحولات شگرفی در مساله فلسطین هستیم که این نشان از دوراندیشی حضرت امام (ره) دارد که ابتکار روز قدس را به منصه ظهور رساندند. روز قدس، روز خشم ملت‌های بیدار علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و به روز فریاد مظلومان تبدیل شد. روز قدس باعث شد تا این جریان خروشنده‌ و طوفنده ای که حضرت امام (ره) ایجاد کردند، پایه‌های ظلم و ستم رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و آنها هر سال از برگزاری این مراسم به هراس می‌افتند و با تمام توان و تجهیزات خود به آماده باش در می آید و سعی در مانع‌تراشی در برگزاری این مراسم در اقصی نقاط جهان دارند.

امروزه روز قدس در اکثر محافل بین‌المللی، آکادمیک و در مناطقی که مردمی آزادطلب و صلح دوست دارد، برگزار می‌شود و همه در رابطه با این ابتکار ارزشمند امام راحل ما در کشورهای مختلف به ایراد سخن و یا قلم‌زنی می‌پردازند و آن اقدام را مورد ستایش و تکریم قرار می‌دهند، چرا که روز قدس، روز همدلی مردم عدالت‌پیشه دنیا علیه ظالمین و به طور خاص رژیم صهیونیستی می‌دانند.

امروزه از آثار و برکات مقاومت‌های مردمی که ایجاد شده، این است که جبهه مقاومت در یک دایره وسیع جغرافیایی در منطقه گسترده شده و همه یکصدا و متحد علیه ظلم و ستم رژیم صهیونیست‌ها قیام کرده‌اند و اقدامات جنایتکارانه و توسعه‌طلبانه آن رژیم و حامیان غربی آن را مورد نکوهش قرار دادند.

امروزه نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه عربستان سعودی، آمریکا و دیگر مستکبرین در معرض تیر مستقیم جبهه مقاومت قرار دارند، برادران یمنی ما ضمن مبارزه با جنایتکاران مزدور سعودی، هر تیری را که به سمت آنها شلیک می‌کنند، انگار که به رژیم صهیونیستی شلیک می‌کنند چرا که این دو همپیمان یکدیگر هستند و جنایت آنها نیز مشابهت‌های بسیاری به یکدیگر دارد و عربستان سعودی هم آشکارا اعلام کرده که دشمن ما رژیم صهیونیستی نیست بلکه ایران و محور مقاومت در منطقه است.

امروز هر اقدامی که از جانب نیروهای مقاومت در سوریه و عراق علیه تروریست‌ها صورت می‌گیرد، در واقع اقدامی است علیه رژیم صهیونیستی، چرا که اینها همگی در یک سنگر قرار دارند و اینجا باید دید تأثیرگذاری محور مقاومت را که باعث شد همپیمانی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها آشکار شود و آنها علناً در یک جبهه در برابر محور مقاومت قرار بگیرند.

از دیگر آثار مهم اقدام مبتکرانه حضرت امام (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس این بود که «صف خائنین» را از «صف مقاومت» جدا کرد و کشورهای عربی که سران آنها خواهان سازش با صهیونیست‌ها بودند، امروزه خط آنها از خط مردمشان جدا شده است، همکاری‌های اطلاعاتی، لجستیکی و سیاسی میان صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و حامی بزرگ آنها، آمریکا به طور کامل آشکار شده که اینها از برکات آن ابتکار حضرت امام (ره) بود که منجر به ترسیم این خط‌کشی‌ها به طور واضح شد.

دو جبهه مقاومت و مستکبرین در قالب دو محور «خیر و شر» در برابر یکدیگر با تمام توان صف‌آرایی کرده اند که می‌توانیم محور خیر را در جبهه ایران، سوریه، عراق و مبارزین مقاومت در این کشورها با حمایت روسیه تعریف کرد و محور شر نیز شامل آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و دیگر متحدان غربی و عربی آنها می‌شود که میلیاردها دلار در سال‌های متمادی هزینه کردند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند که نه تنها چنین کاری نشد، بلکه هر روز این جبهه تقویت شد و تأثیرگذاری و نفوذ بیشتری در منطقه پیدا کرد و پیاده نظام های آنها که تروریست های داعش و جبهه النصره و ... هستند در روند ضعف و شکست قرار گرفته اند.

این جنایت‌هایی که جبهه استکبار در طی سالیان متمادی مرتکب شدند، از طرف ملت‌ها بی‌جواب نخواهد ماند، دایره مقاومت امروز دامنه گسترده ای پیدا کرده که این هم از منظر کمی و هم کیفی صادق است و این محور توانست در سال‌های اخیر در میدان‌های سخت نبرد توان خود را بیازماید و تجارب ارزمشندی را به دست آورد و بیش از پیش تقویت شود و از نظر لجستیکی صاحب پیشرفته‌ترین سلاح‌ها است؛ به طوری که می‌بینیم برادران یمنی ما با موشک‌های راهبردی، قلب نیروهای عربستان را هدف قرار می‌دهند.

این محور توانست در اقدام بسیار چشمگیری نه تنها خودش را از محاصره نجات دهد بلکه مزدوران آمریکایی صهیونیستی و سعودی را در منطقه به محاصره درآورده است. امروز این آش به حدی شور شده است که عربستان در بیت عنکبوتی شورای همکاری خلیج‌فارس تنها مانده و با ایجاد این قائله مفتضحانه قطر نشان داده شد که خیلی از کشورها با عربستان همراه نیستند و این خانه، خانه‌ای عنکبوتی است و این کشورها نشان دادند که چه وقیحانه به یکدیگر حمله می‌کنند و آبروی یکدیگر را می‌برند که اینها همه نتیجه آن اقدام مبتکرانه حضرت امام (ره) بود که باعث همدلی و وحدت میان قلوب مسلمین و عدالت خواهان شد و توجه‌ها را به طرف قدس شریف معطوف کرد و این توجه‌ها تا آزادی کامل سرزمین فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

آتش خیانت‌های برخی سران عربی نسبت به فلسطین دامن آنها را خواهد گرفت و آنها نیز به سرنوشت کسانی چون صدام، سادات، عرفات و حسنی مبارک خائن دچار خواهند شد و همانند آن افراد به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست. امروز ژئوپلیتیک جدیدی که در منطقه کشورهای اسلامی در حال شکل‌گیری است، با محوریت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که قدرتمندانه در صحنه حضور دارد و بدون کوچکترین سازشی با عزت و آبرومندی در حال پیش بردن طرح‌های خود است و دیری نخواهد پایید که جهان‌خواران مستکبر در برابر اراده محور مقاومت زانو بزنند، چرا که امروز تمام محور شر در برابر تمام محور خیر در حال مبارزه است.

ما امروز شاهد از صحنه به در شدن یک به یک کشورهایی هستیم که در برابر محور مقاومت صف‌آرایی کرده بودند. به طور مثال ترکیه با آن خطای بزرگ راهبردی که در ابتدای این راه داشت دچار مشکلات بسیار بزرگی در داخل کشورش شد و نه تنها به اهداف منطقه ای خود دست نیافت، بلکه امروز نه ساختار سیاسی قوی دارد، نه ارتش عزتمندی و نه از جایگاه و آبروی منطقه‌ای برخوردار است و در میان جهان اسلام هم خار شده است و این به دلیل اشتباهی است که تصور می‌کرد می‌تواند سوریه را در دو هفته ببلعد و با رژیم صهیونیستی همپیمان شود.

از طرفی دیگر کشور قطر را می‌بینیم که با این مسئله به وجود آمده از دور خارج شده است و یا عربستان را که از سر استیصال، به اقدامات کوته‌بینانه و از روی خشم دست می‌زند و بدون تردید رژیم صهیونیستی در آینده هیچ پاسخی را در برابر این اقدامات محور مقاومت نمی‌تواند انجام دهد و اگر بخواهد چنین کند باید هزاران محاسبه سیاسی و نظامی را لحاظ کند.

همه این تفاسیر که گفته شد، از آثار آن اقدام هوشمندانه و مبتکرانه رهبر کبیر انقلاب ما است و امروز وظیفه همه ما ملت‌ها و دولت‌های اسلامی و مردم آزادی خواه و عدالت‌طلب در سراسر جهان این است که با عزم و جزم راسخ همچنان در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت خود را ادامه دهیم و این آینده حتمی خواهد بود که در نهایت رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده و سرنوشت مردم مظلوم فلسطین هم به دست خودشان رقم خواهد خورد.

کد خبر 4008740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha