۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان:

ارقام زردآلو مقاوم به سرما در شاهرود شناسایی شد

ارقام زردآلو مقاوم به سرما در شاهرود شناسایی شد

شاهرود - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از شناسایی ارقام خارجی زردآلوی مقاوم به سرمازدگی در کلکسیون ذخایر ژنتیکی این مرکز خبر داد.

احمد دزیانیان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره مهمترین عامل کاهش تولید زردآلو در کشور و منطقه شاهرود است که در اغلب سال ها باغداران خسارت میلیاردی جبران ناپذیری متحمل می شوند، اظهار داشت: در سال جاری نیز سرمای منفی شش درجه سانتی گراد در ۱۶ فروردین، خسارت بیش از ۹۰ درصدی را در بعضی باغات شاهرود منجر شد.

وی همچنین گفت: در طی سنوات گذشته با جمع آوری ۱۴۶ ژنوتیپ از ارقام زردآلو در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بسطام، مطالعات مربوط به سازگاری و به گزینی به اتمام رسید و در همین راستا و همزمان با معرفی ارقام تجاری و بازار پسند زردآلو،  معرفی و تولید ارقام متنوع زردآلو از جمله ارقام جهانگیری و نوری دیر رس از یافته های مهم این مرکز برای کاهش خسارت سرمازدگی زردآلو است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تصریح کرد: این در حالی است که چهار رقم خارجی زردآلو (HK,SK,KF,GL) در برابر سرما مقاومت کامل داشته و ۱۰۰ درصد محصول خود را حفظ و تولید کردند.

دزیانیان خاطرنشان کرد: این ارقام حاصل یک پروژه تحقیقاتی است که از سال ۱۳۸۳ در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود به منظور بررسی سازگاری ارقام خارجی زردآلو شروع شده است.

وی افزود: این ارقام با وجود داشتن صفات مطلوب مقاومت به سرمای دیررس بهاره، خودباروری و تولید بالا و ظاهر مناسب لکن به دلیل پایین بودن درصد قند برای تازه خوری مناسب نبوده و لازم است از طریق پروژه‌های به‌نژادی کیفیت میوه را افزایش داد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در تشریح اهمیت و لزوم ادامه تحقیقات به نژادی زردآلو بمنظور معرفی ارقام بازار پسند مقاوم به سرمازدگی نیز گفت: طی دهه اخیر نیز طرح پژوهشی در راستای تولید ارقام مقاوم به سرما در این مرکز تصویب و در دست اجرا است که در صورت حمایت و تامین منابع مالی لازم، امکان معرفی رقم تجارتی مقاوم به سرما وجود دارد.  

کد خبر 4011013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha