۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲

مدیر نخستین موزه هنر شیراز خبر داد:

کتاب«شصت سال» منتشر می شود/تدوین مجموعه ۷جلدی«صدسال»

کتاب«شصت سال» منتشر می شود/تدوین مجموعه ۷جلدی«صدسال»

شیراز- مدیر موزه هنر مشکین فام از ادامه تکمیل مجموعه سه گانه خود با انتشار کتاب «شصت سال» خبر داد.

حسن مشکین فام، هنرمند عکاس و استاد نقاشی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کتاب «سالهای ازدست نرفته» دومین جلد ازمجموعه ٣ جلدی(تریلوژی) با عنوان «شصت سال» است که جلد اول آن باعنوان «سالهای شاعرانگی» چاپ و انتشاریافته، در گام سوم باعنوان «سالهای فراموشی» منتشر خواهد شد.

انتشار خاطرات، تجربیات و رویدادهای ۶۰ سال هنرمندی

وی اعلام کرد: این مجموعه سه جلدی حاصل خاطرات، تجربیات و رویدادهای فرهنگی وهنری من طی دوران ۶۰ساله زندگی و فعالیت های هنری است.

مشکین فام که افزون بر فعالیت های فرهنگی مسئولیت نگارخانه هنر معاصر را در شیراز بر عهده دارد و به مناسبت روز جهانی موزه از سوی موسسه «ایکوم» موفق به دریافت تقدیرنامه از سوی این بنیاد بین المللی شد با مروری کوتاه بر بازمعرفی فعالیت های موزه هنرمشکین فام درمعرفی فرهنگ وهنر فارس یادآور شد: برگزاری نمایشگاه و حضور در محافل فرهنگی وهنری جهانی درجهت معرفی فرهنگ وهنر فارس ازفعالیتهای مهم برون مرزی موزه هنرمشکین فام است.

وی از برگزاری نمایشگاه و شب فرهنگ هنر شیراز باسخنرانی و نمایش فیلم وتوزیع و اهدا کتاب و کاتالوگ های دو زبانه درمراکز فرهنگی وهنری خارج از کشورها ازجمله آلمان، سوئد، انگلستان، اسکاتلند،  کویت و...  خبر داد.

مشکین فام که بنیانگذار اولین موزه خصوصی هنرهای تجسمی در ایران به شمار می رود عنوان کرد: در هفته میراث فرهنگی امسال در یک اقدام کم سابقه به مناسبت روز جهانی موزه با حضور برجسته ترین شخصیت های این بخش از جمله پروفسور «هانس - مارتین هینز» رییس شورای جهانی موزه ها و اعضاء و هیات رییسه کمیته ملی موزه های ایران ایکوم ICOM)) از تلاش اینجانب درتعالی فرهنگ وهنر ایران زمین و تاسیس اولین موزه خصوصی هنرهای تجسمی درایران تقدیر شد.

این هنرمند نقاش و عکاس یادآوری کرد: این موزه نتیجه بیش از نیم قرن تلاش خانواده مشکین فام است که باهزینه شخصی طی ١٤ سال گذشته به کارخود ادامه داده است.

تدوین «صدسال»، اولین دایره المعارف بزرگ علمی، فرهنگی و هنری فارس

مشکین فام که در تدارک یک مجموعه تازه نوشتاری و تصویری است پیرامون این اثر گفت: کتاب «صدسال» اولین مجموعه و به نوعی اولین دایره المعارف بزرگ عکس و بیوگرافی ازچهره های علمی، فرهنگی و هنری فارس است که طی نزدیک به ۴۰ سال در ستایش از هنر، فرهنگ وشخصیت آنها برای باز معرفی آنان به جامعه امروز و جوانان و نسلهای آینده تهیه و گردآوری شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: «صدسال» مجموعه ای حاصل تلاشی سترگ و طولانی و عاشقانه که به هیچ عنوان مشابهی برای آن متصور نیست؛ خدمتی برای ایجاد و حفظ یک آرشیو از داشته های علمی و فرهنگی و هنری فارس طی نزدیک به دو قرن گذشته که هیچگاه برای گردآوری، حفظ و نگهداری آنها تلاشی صورت نپذیرفته است، شخصیتهایی که با تلاش و از خودگذشتگی با مایه گذاشتن استعداد و توانایی و همه داشته های خود بدون هیچ چشم داشتی در راه عظمت واعتلای این سرزمین کوشیده اند، پدیدآورندگان تمدن و فرهنگ معاصر ما در فارس و سرزمین پهناور ایران وتاریخ پرفراز و نشیب آن با گستردگی شاخه ها و سایه ساری به وسعت کره خاکی در کنار همه تلاطم ها و بی توجهی ها طی یکی دو قرن اخیر است.

مشکین فام ادامه داد: اگر بپزیریم که پشتوانه و عامل سربلندی هر قوم و ملتی به داشته های علمی و فرهنگ و هنری آن قوم است به جرات می توان گفت که تهیه این مجموعه برای اولین بار اقدامی اساسی و جدی در پایه گذاری زیربنایی محکم و شالوده ای استوار برای پیگیری آیندگان و کامل تر شدن آن، امری که تاکنون دراین حد و اندازه به انجام نرسیده است.

تهیه مجموعه ای ۷جلدی حاوی هزاران عکس

این پژوهشگر هنرمند عنوان کرد: مجموعه یادشده با سرمایه و تلاش شخصی در ٧ جلد تهیه شده و شامل هزاران قطعه عکس ازچهره و بیوگرافی و نمونه هایی از آثار آنهاست که جلد اولش با عنوان «چاپ ونشر» در آینده بسیار نزدیک منتشرخواهد شد.

مشکین فام تاکید کرد: هرگونه اطلاع رسانی ومعرفی چهره های ناشناخته و پنهان اقدامی موثر درهرچه کاملتر شدن این مجموعه درچاپ های بعدی خواهد گردید؛ در عین حال عواید ازفروش کتابها صرف ادامه فعالیتهای فرهنگی وادامه چاپ سایر مجلدات بخصوص بازماندن درهای موزه هنرمشکین فام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین عنوان از مجموعه ٧ جلدی «صدسال» دربرگیرنده چهره های علمی، فرهنگی وهنری فارس شامل روزنامه نگاری، چاپخانه ها وکتابفروشی های فارس طی بیش از ۱۰۰سال گذشته است.

کد خبر 4012252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha