۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳

آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

اسلام با «رهبانیت» مخالف است/ کمال انسان در اجتماع ارزش دارد

اسلام با «رهبانیت» مخالف است/ کمال انسان در اجتماع ارزش دارد

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان ضمن تفسیر آیات ۲۶ و ۲۷ سوره حدید گفت: پیروان عیسی مسیح گوشه‌نشینی را در دستور کار خود قراردادند و این در حالی است که اسلام به‌شدت با رهبانیت مخالف است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر آیه ۲۶ سوره حدید «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهیمَ وَ جَعَلْنا فی‌ ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْکِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ» اظهار داشت: خدای متعال پیامبرانی را برای هدایت بشر  فرستاد که از میان آنها پنج نفر پیامبران اولوالعزم و صاحبان شریعت هستند.

معرفی پیامبران صاحب شریعت در قرآن کریم

وی با بیان اینکه این صاحبان شریعت کسانی هستند که دارای کتاب آسمانی بوده اند و به آنها وحی نازل می شد، افزود: در آیه ۲۶ و ۲۷ سوره «حدید» اشاره می شود که این پیامبران چه کسانی بوده اند و درمیان آنها به حضرت عیسی مسیح اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به آیه ۲۶ سوره «حدید» بیان داشت: در این آیه آمده است که ما برای هدایت بشر پیامبرانی را فرستادیم و سر سلسه آنها حضرت نوح بوده که از او به عنوان شیخ الانبیا یاد می شود و اولین پیامبر صاحب شریعت حضرت نوح(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه بعد از حضرت نوح دومین پیامبری که صاحب شریعت بوده حضرت ابراهیم بوده است، گفت: در این آیه آمده که ما نبوت را در ذریه نوح و ابراهیم قرار دادیم، به این معنی که سلسله نبوت از نسل نوح و ابراهیم هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید براینکه ذریه اهل تقوای این دو پیامبر به نبوت رسیده اند، ادامه داد: از ذریه این دو پیامبر برخی هدایت شدند و بسیاری نیز هدایت نشدند و انسان هایی بودند که به خداوند اعتقاد پیدا نکردند.

آیت الله میرعمادی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه ۲۷ سوره حدید «ثُمَّ قَفَّیْنا عَلی‌ آثارِهِمْ بِرُسُلِنا وَ قَفَّیْنا بِعیسَی ابْنِ مَرْیَمَ وَ آتَیْناهُ الْإِنْجیلَ وَ جَعَلْنا فی‌ قُلُوبِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها فَآتَیْنَا الَّذینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ» اظهار داشت: معنی این آیه این بوده که ما پشت سر این دو پیامبر، پیامبران دیگری را فرستادیم و پیامبران یکی پس از دیگری آمده اند.

وی با بیان اینکه برخی از مفسران مقصود از «ثُمَّ قَفَّیْنا عَلی‌ آثارِهِمْ بِرُسُلِنا» را حضرت موسی عنوان کرده اند، گفت: در این راستا در این آیه به چهار پیامبر موسی، نوح، ابراهیم وعیسی مسیح اشاره شده است و در ادامه آیه آمده که ما به حضرت عیسی کتاب انجیل دادیم.

در اسلام تعبد و زهد وجود دارد اما رهبانیت نه

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در ادامه این آیه آمده که در دل پیروان حضرت عیسی مسیح رحمت و رافت قرار دادیم، تصریح کرد: این دو کلمه اشاره به دو صفت است و به طور معمول واژه رافت برای دفع ضرر به کار می رود و واژه رحمت برای جلب منفعت به کار می رود و در حقیت این دو صفت به یاران عیسی مسیح داده شد و آنها جاذبه و دافعه داشتند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در این آیه آمده که ما به پیروان حضرت عیسی مسیح رهبانیت دادیم، گفت: کلمه رهبانیت به معنی خشیت و ترس است و این واژه بعد از عیسی مسیح معنای دیگری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در دین مسیح اصل تعبد وجود داشت، شکی نیست، اما آن که پیروان حضرت مسیح انجام می دادند چیزی بود که در دین حضرت مسیح وجود نداشت، گفت: قرآن در این آیه می فرماید که «رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها»، «رهبانیتی که در آن بدعت گذاشته شده است، و این در حالیست که ما این چیزها را برای آنها ننوشته بودیم».

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: پیروان عیسی مسیح گوشه نشینی را در دستور کار خود قرار دادند و این در حالیست که اسلام به شدت با رهبانیت مخالفت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در اسلام رهبانیت وجود ندارد، گفت: در اسلام تعبد، عبادت و زهد وجود دارد اما رهبانیت وجود ندارد چرا که انسان موجودی اجتماعی است و در اجتماع باید زندگی کند و تکامل پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه اگر انسان در اجتماع بود و پاکی خود را حفظ کرد و کمال پیدا کرد ارزش دارد، گفت: پیامبر فرموده که رهبانیت امت من در جهاد در راه خداست و در حدیث دیگر می فرماید که رهبانیت امت من در هجرت، جهاد، نماز، روزه و حج است.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: رهبانیت در اسلام مزمت شده است.

کد خبر 4013010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha