۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴

پروژه‌های محرک توسعه، رویکردی موثر در هدایت هوشمند توسعه پایتخت

پروژه‌های محرک توسعه، رویکردی موثر در هدایت هوشمند توسعه پایتخت

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از اتمام طرح پژوهشی شناسایی پروژه‌های محرک توسعه در شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزای مهر ، بابک نگاهداری با اشاره به اهمیت هدایت هوشمند توسعه شهری در پایتخت گفت: پروژه‌های محرک توسعه در قالب بافت‌های شهری، به ‌منظور تزریق تدریجی توسعه در یک محدوده ایجاد می‌شوند که این رویکرد، استفاده از نوع تازه‌ای از ابزارها در زمینه نوزایی و بازآفرینی شهر را ارائه می‌کند.

وی افزود: شهر تهران بنا به دلایل مختلف در نیم‌قرن اخیر تحولات عمده‌ای را پشت سر گذاشته است که در مقاطعی بخش قابل توجهی از این تحولات براساس یک برنامه مدون و از پیش‌اندیشیده صورت نگرفته و همین امر سبب بروز پیچیدگی‌های فضایی-کالبدی بسیار زیادی در ساختار، بافت و حتی پیرامون شهر تهران شده است؛ به گونه‌ای که علاوه بر استفاده از قالب‌های متداول طرح‌های جامع و تفصیلی استفاده از ابزارهای  مکملی مانند پروژه‌های محرک توسعه ‌ضروری به نظر می‌رسند.

نگاهداری با بیان اینکه مجموعه مطالعات مشخصی در این حوزه در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تعریف شده است، تصریح کرد: موضوع اصلی این پژوهش‌ها، بررسی پروژه‌های موضعی پیشنهادی در طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب شهر تهران، پروژه‌های میان‌مقیاس و بزرگ‌مقیاسی که بنا به مقتضیات زمانی-مکانی انجام شده‌اند و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در حوزه‌های تجاری، تفریحی و سینمایی است.

وی خاطر نشان کرد : از جمله موضوعات کانونی این پژوهش‌ می توان به تبیین مفهوم پروژه محرک توسعه و شاخص‌های شناسایی آن در متون و تجارب جهانی، بومی‌سازی این مفهوم و شاخص‌های شناخت آنها، واکاوی سازوکارهای لازم برای به کارگیری پروژه‌های محرک توسعه در بازآفرینی پایدار شهر و همچنین ماهیت، شیوه و چگونگی به‌کارگیری پروژه‌های محرک توسعه شهری در شهر تهران اشاره کرد.

نگاهداری ویژگی‌های اصلی پروژه‌های محرک توسعه را در چهار ویژگی تحریک توسعه کالبدی، بازتصویر ذهنی، تولید فعالیت، رشد اقتصادی دانست و گفت: با استفاده از شاخص‌های فنی منتخب، طیفی از پروژه‌های ایستگاه‌های مترو، طراحی شهری، تغییر کاربری و ... تا پروژه‌های مداخله بزرگ مقیاس از جمله نوسازی، توسعه بزرگ مقیاس و ساخت بزرگراه ها در نظر گرفته شدند و در نهایت از 53 پروژه شناسایی شده، 31 پروژه نمونه برای پردازش عملیاتی نتایج طرح، انتخاب و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

وی در پایان افزود: نتایج این پژوهش‌ها با ایجاد یک چارچوب مشخص بومی برای مداخله هوشمند مدیریت شهری، ابزار عملیاتی مناسبی را برای هدایت پروژه‌ها در راستای اهداف توسعه پایدار و همچنین تشویق و حمایت هدفمند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر تهران در اختیار مدیران و سیاستگذاران شهر قرار می‌دهد.

کد خبر 4013630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha