۵ تیر ۱۳۹۶، ۹:۴۵

امام جمعه خدابنده:

نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است

 نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است

زنجان- امام جمعه قیدار گفت: عید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال و نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی موسوی در خطبه های نماز عید فطر افزود: بندگان الهی نه تنها کوشش و مجاهدات و پرواز در اوج ملکوت و مقامات بندگی حق را پایان یافته نمی بینند، بلکه این روز مبارک را سرآغازی برای استمرار حرکت سازنده خویش می دانند و با انرژی که از برکات این ماه مبارک به دست آورده اند، در جهت سازندگی و تهذیب نفس و مبارزه با شیطان درون و برون تا رسیدن به آرمان والای الهی خویش به سیر تکاملی خود ادامه می دهند. 

وی ادامه داد: نهالی را که در طول این یک ماه از فضائل و ملکات پاک انسانی و الهی، در زمین دل خویش غرس کرده ، مواظبت می کنند تا بعد از ماه مبارک از بین نرود بلکه روز به روز بارورتر شود.

موسوی افزود:  عید به معنای عود و بازگشت است و در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت‏ یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‏گردد، و آلودگیهایی که بر خلاف فطرت است، از میان می‏رود، عید گفته شده است پس عید فطر مبارک است برآنانی که با فداکاری ها و ایثارها به هویت و شخصیت اصیل و جایگاه رفیع خود بازگشته است.

امام جمعه قیدار با بیان اینکه امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‏اش را پذیرفته و عبادتش را سپاس گزارده است; هر روزی که خداوند مورد نافرمانی قرار نگیرد، عید راستین است، گفت: امیر المؤمنین(ع) در یکی از اعیاد فطر خطبه‏ای خوانده‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده ‏اند: خطب امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع) یوم الفطر فقال: «ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو یوم اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم رجوعکم الی منازلکم فی الجنة.

موسوی با بیان اینکه ماه رمضان، بهترین فرصت برای تغییر سبک زندگی است، گفت: در این ماه مبارک، فرصتی برای مؤمنین ایجاد شده است تا برنامه زندگی خود را با الگوهای زندگی اسلامی هماهنگ کنند. و  با  استفاده از الگوهای صحیح زندگی اسلامی این ماه را نقطه عطفی در زندگی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: روز عید فطر دو خصوصیت داردطهارت باطنی در روح انسان روزه دار که در اثر عبادت ها و دعاها و شب زنده داری ها و غلبه هوس ها و خواهش های نفسانی در طول ماه رمضان به وجود آمده است.

امام جمعه قیدار با بیان اینکه عید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال و یک ماه سازندگی و وارستگی و معراج انسانی است، گفت: روز عید فطر نمایش انسجام حقیقی و وحدت ملت و اعتصام دسته جمعی به ریسمان الهی است که در نماز عید فطر تجلی پیدا می کند نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است تکبیر های روز عید فطر مظهری از استکبار ستیزی است.

موسوی افزود: عید فطر روزی است که ما باید به خود بیائیم و اگر در دلهایمان انگیزه های اختلاف و نقار و نفاق و دوگانگی وجود دارد در دل خود سرکوب کنیم باید بر محوریت ولی فقیه این چشم بیدار نظام اسلامی و مجوز مشروعیت الهی این نظام که همواره با ژرف اندیشی و دیده بانی تیز نقشه های شوم دشمن را شناسائی و تلاش آن ها را بی نتیجه گذاشته حرکت کنیم.

کد خبر 4015053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha