۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶

بازنمایی ابعاد کودتای نوژه در «تاریخ شفاهی ایران»

بازنمایی ابعاد کودتای نوژه در «تاریخ شفاهی ایران»

مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» با پخش اعترافات گروه موسوم به نقاب و توضیحات حاکم شرع وقت دادگاه های ارتش و فرمانده وقت سپاه پاسداران، ابعاد کودتای نوژه را در شبکه مستند بازنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی مویدی تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» درباره قسمت های جدید این مجموعه گفت: هنوز چند ماهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ خورشیدی نگذشته بود که چند تن از افسران ارتش با گرایشات رژیم شاهنشاهی گروه موسوم به نقاب را تشکیل دادند تا با ترور امام خمینی (ره) و نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی مقدمات بازگشت شاپور بختیار را فراهم کنند.

وی ادامه داد: مرکز هدایت این گروه در پایگاه شهید نوژه همدان بود و به همین خاطر این کودتای نافرجام نوژه نامگذاری شد. در سالروز کشف این کودتای نافرجام که قرار بود در تیر ماه ۱۳۵۹ به وقوع بپیوندد و شامل حمله هوایی به بیت امام (ره)، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران و چند نقطه دیگر باشد در «تاریخ شفاهی ایران» از زبان اعضای حلقه اولیه کودتای نوژه، ابعاد این کودتا را برای مخاطبان بازنمایی می کنیم.

این تهیه کننده یادآور شد: در قسمت های بعدی شاهد توضیحات آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع وقت دادگاه های ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی کشف این کودتا هستیم. روایت مکمل محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران از این کودتا و شرح بخش هایی از رویدادهای قبل و بعد از کشف کودتا را نیز شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، همچنین در این مجموعه اعترافات صادق قطب زاده از اعضای حلقه اولیه این کودتا پخش می شود که او از فریب خوردگی خود می گوید و اینکه چگونه درباره محاصره بیت امام (ره) نقشه و در نزدیک بیت امام محلی فراهم کرده تا انفجار آنجا انجام شود.

مویدی در پایان گفت: در ادامه مجموعه کودتای نوژه در «تاریخ شفاههی ایران» اعترافات دیگر اعضای حلقه اولیه کودتا از جمله ناصر رکنی، آیت محققی، محسن قایق ور، امیدعلی بویری، منوچهر صادقی، محمدمهدی حیدری، هادی ایزدی، سیروس ستوده، محمد براتی و رسول یحیی پسند کبوچالی پخش می شود.

اولین قسمت از «تاریخ شفاهی ایران» با موضوع کودتای نوژه، دوشنبه ۵ تیر ساعت ۱۸ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و در روزهای بعد به جز جمعه ها ادامه خواهد داشت. بازپخش این مجموعه روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ است.

کد خبر 4015154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha