۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۹

معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات مطرح کرد؛

فاصله توان فارغ‌التحصل با نیاز بازار کار/ضعف اردبیل در کارآفرینی

فاصله توان فارغ‌التحصل با نیاز بازار کار/ضعف اردبیل در کارآفرینی

اردبیل – معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات گفت: مابین توان علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با سازمان نیاز بازار کار فاصله قابل توجهی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا باقری اصل ظهر شنبه در نشست توسعه اشتغال و کسب‌وکار در بستر دولت الکترونیک در اردبیل تصریح کرد: از جمله چالش‌های احصا شده در حوزه کسب‌وکار کشور موضوع فاصله بین توان علمی فارغ‌التحصیلان و نیاز بازار کار است.

وی با تأکید به ضرورت تلاش دانشگاه برای ارتباط دهی مابین دانش و مهارت اضافه کرد: به عنوان مثال امروز یک برنامه‌نویس خوب بودن الزاماً شغل ایجاد نمی‌کند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات با بیان اینکه ۹۵ درصد از مراجعان به این مجموعه به جای طرح کسب‌وکار صرفاً ایده آن را می‌توانند طرح کنند، متذکر شد: چالش دوم نیازمندی به سرمایه است که به درستی در بین طراحان ایده‌ها تعریف نشده است.

به گفته باقری اصل سرمایه اولیه ۷۰ درصد از استارت آپ های موفق دنیا توسط خود خانواده‌ها تأمین شده است و این در حالی است که در کشور ما همه به دنبال وام بانکی هستند؛ غافل از اینکه بانک نیازمند توجیه و به دنبال سوددهی است.

وی با بیان اینکه تمرکز به دریافت وام می‌بایست تغییر کند، اضافه کرد: لازم است طراحان ایده‌های کسب‌وکار ICT به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار بوده و از ابتدا نیز به فکر سودآفرینی نباشند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات تأکید کرد: به دلیل محدودیت‌های مالی دولت قادر به تأمین وام‌های درخواستی نیست و بهتر است پیاده‌سازی ایده‌ها بدون تمرکز به دریافت وام دنبال شود.

باقری اصل با تأکید به اینکه در کشور می‌بایست داده‌های دولت به مرور آزاد شده و کسب‌وکارها بر اساس آن شکل بگیرد، اضافه کرد: امروز خوشبختانه چالش دسترسی نداریم و مدل‌های کسب‌وکار توسعه یافته شکل گرفته است.

وی افزود: مدل‌های کسب‌وکار می‌تواند از خارج از کشور در تهران و از تهران در استان‌ها الگو گرفته شود و صرفاً نیازمند بومی‌سازی است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات با ذکر مثالی به ضرورت توسعه اشتغال ICT حول محور گردشگری در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این راستا اقدامات درخوری مشاهده نمی‌شود.

باقری اصل تصریح کرد: از هزار و ۵۰۰ رویداد کارآفرینی تنها یک مورد در اردبیل برگزار شده و حتی اگر بر اساس سهمیه‌ها در نظر گرفته می‌شد، ۵۰ مورد می‌بایست در اردبیل رویداد کارآفرینی داشتیم.

وی افزود: این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان توانسته ۲۳ رویداد برگزار کند و عملکرد اردبیل مطلوب نیست.

معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات به قابلیت گردشگری بالای اردبیل اشاره کرد و گفت: متأسفانه سایت‌هایی که بتواند این قابلیت را به گردشگران خارجی معرفی کند وجود ندارد و در هیچ کدام نامی از اردبیل نیست.

باقری اول به ضرورت نگاه صادرات محور در اشتغال ICT تأکید کرد و افزود: لازم است این نگاه در خود مدیران استان نیز نهادینه شده و اشتغال ICT بر اساس آن پایه‌ریزی شود.

کد خبر 4018195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha