۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳

کرزای:آمریکا نیازمند همکاری با قدرتهایی چون ایران درافغانستان است

کرزای:آمریکا نیازمند همکاری با قدرتهایی چون ایران درافغانستان است

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت که آمریکا بدون همکاری با قدرت های بزرگ و همسایگان افغانستان از جمله ایران، چین، روسیه، هند و پاکستان، موفق به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اطلس، «حامد کرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان در گفتگو با شبکه «سی‌سی‌تی‌ان» گفت که آمریکا باید نقش اساسی را در آوردن صلح در افغانستان ایفا کند چرا که امروز افغانستان به نسبت سال های گذشته به مراتب ناامن تر شده است.

کرزای در ادامه گفت که باید یک پیمان جدید شکل بگیرد که تمام همسایه های افغانستان از جمله چین، روسیه، هند، ایران و پاکستان در آن سهم داشته باشند، چرا که درغیر این صورت و بدون همکاری همسایگان افغانستان و قدرت های بزرگ، آمریکا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان بار دیگر ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا در این کشور اعلام کرد که عنوان تامین امنیت و مبارزه با تروریسم با فراخوان غلط به افغانستان آمد و روی آنچه باید انجام می داد، متمرکز نشد.

وی افزود: آمریکا روی مبارزه با تروریسم کار نکرد چرا که جنگ افغانستان یک استراتژی کلی با درنظر گرفتن عملیات منطقه‌ ای داشت ولی امروز پایگا های امن تروریست ها هنوز هم سر جای خودشان باقی هستند.

کرزای همچنین عدم موفقیت آمریکا در افغانستان را نادیده‌گرفتن کشورهای چین، روسیه، هند و ایران دانست و گفت بخشی از اهداف آمریکا در افغانستان ایجاد ثبات در این کشور و مبارزه موثر با تروریسم بود که حاصل نشد.

وی افزود که ما در جریان حضور آمریکا ظهور داعش را دیدیم و از زمان حضور آمریکا به این‌طرف افراط ‌گرایی در منطقه نه تنها کاهش که افزایش نیز یافته است.

کرزای در ادامه گفت که نمی‌شود انکار کنیم که افغانستان مصون است چرا بعضی افراد هستند که گروه‌ داعش را تجهیز می‌کنند.

 وی افزود: وقتی آمریکا ادعای مبارزه با افراط ‌گرایی می‌کند اما این امر کاهش نیافته، پس چیزی غلط است یا راه مبارزه با افراط ‌گرایی را نمی‌دانند.

رئیس جمهوری سابق افغانستان در ادامه تاکید کرد که افراط‌گرایی یک ابزار است و اگر به گذشته نگاه شود، آمریکا از آن به عنوان یک ابزار علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق استفاده کرده بود.

وی همچنین در مورد رابطه اش با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان گفت که رابطه خوبی با غنی دارم و بهترین‌ها را به برایش در امر موفقیت و توسعه دموکراسی آرزو دارم اما اختلافاتی هم در بعضی موضوعات وجود دارد.

کد خبر 4018943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha